Jak se politici bojí jezdit do Atén

30. července 2012, 00:00 - Johanna Grohová
30. července 2012, 00:00

Euroglosa

Evropští politici často mluví o nás, ale nemluví s námi, stěžují si v Řecku. Cesta do krizí zmítané země celkem pochopitelně nikoho příliš neláká. Tak například předseda Evropské komise José Barroso byl v Řecku naposledy před třemi lety, tedy ještě před vypuknutím dluhové krize. Speciál německé kancléřky Angely Merkelové přistál na aténském letišti naposledy v roce 2007. Dvakrát do země sice mezitím vyrazil předseda Evropského parlamentu, sociální demokrat Martin Schulz, ocitl se ale v podivné situaci: bránil politiku své oponentky na německé scéně Merkelové. S vědomím toho, že někdy brzy už bude muset do Řecka zajet, se nicméně Barroso pod tlakem svých poradců rozhodl sednout do letadla. Vybral si letní, údajně „nejméně riskantní“ termín – minulý čtvrtek. Jeho mluvčí se snažil přesvědčovat, že jde o regulérní návštěvu, která se dlouhodobě připravovala. Pravdou je, že vhodná doba nebude ani v dalších měsících.

V případě Řecka neexistuje den, který by nezaváněl staronovým problémem: neschopností země splácet dluhy a plnit závazky, ke kterým se tamní vláda zavázala na oplátku za finanční pomoc.

Zemi opět dochází čas a řecký odchod z eurozóny není, jak zmínil jeden vysoký německý politik, „už takový horor“.

Barroso sice jako kolovrátek říká, že Řecko v eurozóně zůstane. Ve skrytu kamer a mikrofonů se ale odehrávala tvrdá jednání odrážející drsnou realitu. Šéf komise tlačil na premiéra Antonise Samarase, aby vláda urychleně pokračovala v reformách, konkrétně s privatizací, jež má zaplnit díry v rozpočtu. Zatím se moc nepokročilo. Letos se podaří prodat zřejmě jen státní loterii a nákupní centrum.

Pokud se řecká politická scéna neshodne na dalším kole zvyšování daní, rozpočtových škrtů a dalších reforem, zástupci eurozóny se ocitnou tváří v tvář dilematu, kterého se neskrývaně děsí: buď dají Řecku více peněz a další čas, anebo podstoupí nové bolestivé vyjednávání o odpisu další části řeckého dluhu. Tentokrát by se jednalo spíše o pohledávky vlád států eurozóny a Evropské centrální banky než soukromých držitelů dluhopisů.

Řecko tvrdí, že potřebuje ještě dva roky na to, aby splnilo své závazky. To by mohlo věřitele stát dalších 50 miliard eur. Pro vlády eurozóny ale není politicky únosné, aby se znovu obrátily na své národní parlamenty se žádostí o schválení už třetího záchranného balíčku.

Hrozby a neústupnost za strany EU i MMF mají vystupňovat tlak na řeckou vládu, která je v úřadu měsíc, aby pokročila s nepopulárními kroky. Barrosova přítomnost v Aténách má tuto naléhavost jen potvrdit. Trpělivost věřitelů se totiž krátí.

O autorovi| Johanna Grohová, spolupracovnice redakce, Brusel

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít