Jak se (ne)mění byznys

29. října 2012, 00:00 -
29. října 2012, 00:00

Firmy musejí porozumět novým ekonomickým trendům, přizpůsobit se technologickému vývoji, a hlavně vnímat potřeby zákazníka

Změna je život, říká jedno okřídlené rčení. V každodenním shonu si však někdy nestačíme uvědomovat, v čem je podstata změn kolem nás. Právě příprava firem a týmů na ně je přitom klíčovou úlohou lídrů v byznysu. Osobně vidím v současnosti čtyři nejdůležitější vlivy, které je třeba při nezbytných změnách byznysu zohledňovat.

1. Globálně se ekonomická síla přesouvá do Asie. Pro množství firem to znamená nejen jiná logistická a personální schémata fungování, ale také politické výzvy v komunikaci s jejich vládami, odbory i širokou veřejností. Učíme se také porozumět jiným zákazníkům. A tak firmy hledají optimální nastavení celého obchodního modelu až po finanční, personální a ekonomicko-politické souvislosti.

2. Nové technologie nejen zrychlily komunikaci, ale významně mění také spotřebitelské chování. Letmý příklad: Před pouhými dvěma až třemi lety jsme začali ve střední Evropě v obchodech používat samoobslužné pokladny. Za pár let už pokladny nebudou třeba vůbec, protože zboží bude označeno tak, že automatické systémy jeho cenu naskenují přímo v nákupním košíku. Úspěšné tažení internetových obchodů už také přepsalo historii při prodeji mnoha kategorií produktů. A tak firmy rozšiřují a mixují své prodejní kanály.

3. Významně se mění očekávání zákazníků vůči „jejich“ firmám. Chtějí masový produkt i čistě individualizované řešení. Chtějí nejlevnější chléb na trhu, na kterém ušetří pár korun, a zároveň jsou ochotni utratit stovky korun za láhev francouzského vína z konkrétní vinice. Chtějí se totiž nejen zasytit, ale také se svými nákupy odměnit. Chtějí při nakupování i něco zažít. Chtějí mít pocit, že právě oni vládnou nad světem obchodu a služeb. A tak firmy hledají možnosti, jak mít v nabídce téměř vše a přitom zákazníkům připravit nabídku šitou na míru.

4. Zákazníci stále silněji projevují vůli žít udržitelně a stejný přístup vyžadují i od byznysu. Nejde přitom o klasické CSR, ale o formu uspokojení jejich potřeb tak, aby při tom nepřišla zkrátka příroda, jejich rodina, širší komunita nebo město. A tak se firmy mění a nabízejí nejen zboží, ale i komplexní řešení problematiky odpadu, nejen přívětivý personál, ale také dobrovolnické aktivity, vzdělávají už nejen zaměstnance, ale i širokou veřejnost.

Změna je život, říká jedno časem prověřené přísloví. Platí to všude, byznys nevyjímaje.

O autorovi| MARTIN DLOUHÝ CEO Tesco Stores SR

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Potřebuje Fed skutečně snižovat svoji bilanci?
Porovnání cen másla v roce 1985 a 2017. Proč stojí máslo 50 Kč?
Adopce vs. pěstounská péče: svěří vám úřady dítě do péče?
Proč je v Česku drahé volání?
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Auta
Do prodeje jde velmi speciální Honda NSX. Zájemci za ni…
Že fotbalisté touží nejvíce po Bentley? Omyl. Nejžádanější auto vás určitě překvapí
Bentley si myslí, že speciálních edicí není nikdy dost. Continental GT proto dostal další
Auto za průměrný plat? Jde to, ale musíte slevit z mnoha požadavků
Rolls-Royce dnes představí nový Phantom. Premiéru můžete sledovat živě
Technologie
Ryzen Threadripper byl „delidován“ na videu. Uvnitř se schovává překvapení
WhatsApp stále roste. Denně jej používá miliarda lidí, proteče jím 55 miliard zpráv
USB 3.2 se představuje. Zrychlí na 20 Gb/s i se starými kabely, mohlo by přijít už brzy
Google po sedmi letech vypnul Instant Search. Návrhy výsledků vyhledávání se již nezobrazují
Microsoft zkouší, jak při prohlížení webu přejít z mobilu na počítač [Windows Insider]
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít