Jak se (ne)mění byznys

29. října 2012, 00:00 -
29. října 2012, 00:00

Firmy musejí porozumět novým ekonomickým trendům, přizpůsobit se technologickému vývoji, a hlavně vnímat potřeby zákazníka

Změna je život, říká jedno okřídlené rčení. V každodenním shonu si však někdy nestačíme uvědomovat, v čem je podstata změn kolem nás. Právě příprava firem a týmů na ně je přitom klíčovou úlohou lídrů v byznysu. Osobně vidím v současnosti čtyři nejdůležitější vlivy, které je třeba při nezbytných změnách byznysu zohledňovat.

1. Globálně se ekonomická síla přesouvá do Asie. Pro množství firem to znamená nejen jiná logistická a personální schémata fungování, ale také politické výzvy v komunikaci s jejich vládami, odbory i širokou veřejností. Učíme se také porozumět jiným zákazníkům. A tak firmy hledají optimální nastavení celého obchodního modelu až po finanční, personální a ekonomicko-politické souvislosti.

2. Nové technologie nejen zrychlily komunikaci, ale významně mění také spotřebitelské chování. Letmý příklad: Před pouhými dvěma až třemi lety jsme začali ve střední Evropě v obchodech používat samoobslužné pokladny. Za pár let už pokladny nebudou třeba vůbec, protože zboží bude označeno tak, že automatické systémy jeho cenu naskenují přímo v nákupním košíku. Úspěšné tažení internetových obchodů už také přepsalo historii při prodeji mnoha kategorií produktů. A tak firmy rozšiřují a mixují své prodejní kanály.

3. Významně se mění očekávání zákazníků vůči „jejich“ firmám. Chtějí masový produkt i čistě individualizované řešení. Chtějí nejlevnější chléb na trhu, na kterém ušetří pár korun, a zároveň jsou ochotni utratit stovky korun za láhev francouzského vína z konkrétní vinice. Chtějí se totiž nejen zasytit, ale také se svými nákupy odměnit. Chtějí při nakupování i něco zažít. Chtějí mít pocit, že právě oni vládnou nad světem obchodu a služeb. A tak firmy hledají možnosti, jak mít v nabídce téměř vše a přitom zákazníkům připravit nabídku šitou na míru.

4. Zákazníci stále silněji projevují vůli žít udržitelně a stejný přístup vyžadují i od byznysu. Nejde přitom o klasické CSR, ale o formu uspokojení jejich potřeb tak, aby při tom nepřišla zkrátka příroda, jejich rodina, širší komunita nebo město. A tak se firmy mění a nabízejí nejen zboží, ale i komplexní řešení problematiky odpadu, nejen přívětivý personál, ale také dobrovolnické aktivity, vzdělávají už nejen zaměstnance, ale i širokou veřejnost.

Změna je život, říká jedno časem prověřené přísloví. Platí to všude, byznys nevyjímaje.

O autorovi| MARTIN DLOUHÝ CEO Tesco Stores SR

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče