Jak se (ne)mění byznys

29. října 2012, 00:00 -
29. října 2012, 00:00

Firmy musejí porozumět novým ekonomickým trendům, přizpůsobit se technologickému vývoji, a hlavně vnímat potřeby zákazníka

Změna je život, říká jedno okřídlené rčení. V každodenním shonu si však někdy nestačíme uvědomovat, v čem je podstata změn kolem nás. Právě příprava firem a týmů na ně je přitom klíčovou úlohou lídrů v byznysu. Osobně vidím v současnosti čtyři nejdůležitější vlivy, které je třeba při nezbytných změnách byznysu zohledňovat.

1. Globálně se ekonomická síla přesouvá do Asie. Pro množství firem to znamená nejen jiná logistická a personální schémata fungování, ale také politické výzvy v komunikaci s jejich vládami, odbory i širokou veřejností. Učíme se také porozumět jiným zákazníkům. A tak firmy hledají optimální nastavení celého obchodního modelu až po finanční, personální a ekonomicko-politické souvislosti.

2. Nové technologie nejen zrychlily komunikaci, ale významně mění také spotřebitelské chování. Letmý příklad: Před pouhými dvěma až třemi lety jsme začali ve střední Evropě v obchodech používat samoobslužné pokladny. Za pár let už pokladny nebudou třeba vůbec, protože zboží bude označeno tak, že automatické systémy jeho cenu naskenují přímo v nákupním košíku. Úspěšné tažení internetových obchodů už také přepsalo historii při prodeji mnoha kategorií produktů. A tak firmy rozšiřují a mixují své prodejní kanály.

3. Významně se mění očekávání zákazníků vůči „jejich“ firmám. Chtějí masový produkt i čistě individualizované řešení. Chtějí nejlevnější chléb na trhu, na kterém ušetří pár korun, a zároveň jsou ochotni utratit stovky korun za láhev francouzského vína z konkrétní vinice. Chtějí se totiž nejen zasytit, ale také se svými nákupy odměnit. Chtějí při nakupování i něco zažít. Chtějí mít pocit, že právě oni vládnou nad světem obchodu a služeb. A tak firmy hledají možnosti, jak mít v nabídce téměř vše a přitom zákazníkům připravit nabídku šitou na míru.

4. Zákazníci stále silněji projevují vůli žít udržitelně a stejný přístup vyžadují i od byznysu. Nejde přitom o klasické CSR, ale o formu uspokojení jejich potřeb tak, aby při tom nepřišla zkrátka příroda, jejich rodina, širší komunita nebo město. A tak se firmy mění a nabízejí nejen zboží, ale i komplexní řešení problematiky odpadu, nejen přívětivý personál, ale také dobrovolnické aktivity, vzdělávají už nejen zaměstnance, ale i širokou veřejnost.

Změna je život, říká jedno časem prověřené přísloví. Platí to všude, byznys nevyjímaje.

O autorovi| MARTIN DLOUHÝ CEO Tesco Stores SR

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody…
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Toyota Yaris GRMN zní hodně naštvaně. Na český trh dorazí začátkem příštího roku
Technologie
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Zneužívá Microsoft monopolní postavení vůči výrobcům antivirů? [podcast]
Je v pořádku, když vám šéf čte e-maily?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít