Jak nejvhodněji řešit spory v Emirátech?

25. července, 00:00 -
25. července, 00:00

Ptá se Danica Šebestová, partnerka pražské advokátní kanceláře Squire Patton Boggs. Odpovídá Alishia Sullivan, partnerka advokátní kanceláře Squire Patton Boggs v Abu Dhabi.

* Jaké řešení sporů přichází v úvahu při uzavírání smlouvy s rezidentem Spojených arabských emirátů?

Jednou z možností je řízení před soudy Spojených arabských emirátů, nicméně tomu se většina zahraničních stran vyhýbá. Řízení totiž probíhají výlučně v arabštině a účastnit se jich mohou pouze právníci oprávnění k zastupování před národními soudy. Ve Spojených arabských emirátech je proto výhodnější zvolit rozhodčí řízení (arbitráž), a to kromě obecně známých výhod arbitráže před soudním řízením také z následujících důvodů: • Pokud dotčená smlouva obsahuje rozhodčí doložku, soudy ve Spojených arabských emirátech odmítnou jurisdikci a umožní stranám vyřešit spor cestou rozhodčího řízení. • Spojené arabské emiráty jsou smluvní stranou Úmluvy o uznání a výkonu rozhodčích nálezů (tzv. Newyorské úmluvy), která sjednocuje požadavky na vykonatelnost rozhodčích smluv a nálezů; a spor, řízení i nálezy jsou zcela důvěrné.

* Jak rozvinutá je obchodní arbitráž ve Spojených arabských emirátech?

Obchodní arbitráž ve Spojených arabských emirátech je poměrně dobře rozvinutá. Chybí zde však moderní zákon o rozhodčím řízení s celostátní působností. Na federální úrovni je arbitráž upravena několika zastaralými ustanoveními zákona o občanském soudním řízení, která však nere� ektují mezinárodní best practice postupy ve vztahu k rozhodčímu řízení a vykonatelnosti rozhodčích smluv a nálezů. Nicméně jak Dubai International Financial Centre (DIFC), tak Abu Dhabi Global Market (ADGM) představují zcela autonomní jurisdikce s vlastním moderním arbitrážním právem. Zatímco ADGM vzniklo teprve nedávno, DIFC ve Spojených arabských emirátech působí již více než deset let a jeho soudy, jejichž procesním jazykem je angličtina a jež rozhodují podle angloamerického práva (tzv. common law), vytvořily srozumitelný a spolehlivý systém práva obchodních arbitráží. Proto svým zahraničním klientům doporučujeme, aby si zvolily jako místo konání rozhodčího řízení právě DIFC. Rozhodčí řízení, pro něž si strany zvolily DIFC, může být vedeno před kteroukoli arbitrážní institucí. Ve Spojených arabských emirátech se nabízí hned několik možností: • Dubai International Arbitration Centre • Abu Dhabi Commercial Conciliation and Arbitration Centre • DIFC­LCIA • ADGM, tzv. volná zóna v Abu Dhabi; • International Chamber of Commerce se sídlem v Paříži • tzv. ad hoc rozhodčí řízení, které se řídí mezinárodními pravidly arbitráže, které si strany samy zvolí

* Na co by si měli podnikatelé ze střední a východní Evropy dát při uzavírání rozhodčí smlouvy obzvláště pozor?

Ačkoliv jsou soudy Spojených arabských emirátů k arbitrážím všeobecně vstřícné, kladou velký důraz na zjištění, zda byly strany rozhodčí smlouvy oprávněny k jejímu podpisu podle práva Spojených arabských emirátů. Zákon o obchodních společnostech z roku 2015 upravuje tuto otázku pro různé typy entit odlišně. Například v případě tzv. veřejné akciové společnosti (PJSC – public joint stock company) musí být oprávnění představenstva souhlasit s řešením sporu v rozhodčím řízení upraveno buď ve stanovách společnosti, anebo ve zvláštním usnesení valné hromady. Navíc fyzické osoby, které podepisují smlouvu obsahující rozhodčí doložku, musejí být k tomuto jednání jednoznačně oprávněny.

* Nějaká doporučení na závěr?

Smluvní doložky o řešení sporů jsou při sjednávání a podepisování smluv velmi často přehlíženy. Smluvním stranám proto doporučuji, aby si vyhradily čas na to, aby zvolený mechanismus řešení sporů skutečně pochopily. Pokud je pak straně doručeno oznámení o zahájení rozhodčího řízení, doporučuji neváhat a okamžitě se obrátit na odborníka v oblasti řešení sporů.

Mohlo by vás zajímat

 Nicolas Sarkozy

Sarkozy by se pokusil zvrátit brexit novou smlouvou o EU

Uber - označení nástupní plochy v americkém Portlandu

Uber chce globálně rozvážet jídlo. Vstoupí do více než dvacítky zemí

 Policie (ilustrační foto)

Zavedení kontroly hranic může trvat pět hodin, ukázalo cvičení

Řecké pobřeží (ilustrační obrázek)

Čedok vrací polovinu v Eso travel původnímu majiteli

 Radmila Kleslová (ANO)

Piráti žalují České dráhy. Kvůli Kleslové

Těžba ropy (ilustrační foto)

4 překážky na cestě ke stabilnímu trhu s ropou

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče