Jak hodnotíme

26. června, 00:00 - Petr Holec
26. června, 00:00

Chutě, používané suroviny i podoba jídla se samozřejmě neustále mění, v tom je gastronomie přímo ukázkově liberální. Naopak konzervativní zůstává naše hodnocení restaurací, to pořád vychází ze staré dobré Francie: každá respektuhodná restaurace vás musí nasytit, jídlo musí dobře chutnat i vypadat a obsluha být vstřícná a pozorná. K restauraci musí také patřit slušný vinný sklep, protože bez vína je jídlo poloviční.

To samozřejmě principiálně dodnes platí, jen po restauracích nepožadujeme tradiční vinný sklep; úplně stačí vinný humidor nebo jiný adekvátní prostor. A navíc už nejde jen o víno. I v e špičkové gastronomii přicházejí poslední dobou do módy různá piva od malých pivovarů nebo speciální drinky určené pro párování s menu. V jednom přesto zůstáváme konzervativní i ohledně vína: nesmí být brutálně předražené, což je takový hezký český zvyk, který nás pořád řadí k divočejšímu Východu.

Ale i tady se časy díkybohu mění. Frank Gotthardt, viceprezident Zátiší Group, mi řekl, že všechny podniky skupiny nyní zavádějí novou a mnohem přátelštější vinnou cenovou politiku. Že se podobný krok každému úplně nelíbí, zjistili i v Grand Cru, které pro změnu patří jednomu z největších dovozců a obchodníků s vínem a kde ceny vína také dávají smysl. Někteří restauratéři na ně tlačili, ať cenu zvýší, aby nevypadali jako zloději.

Jídlo, nápoje, obsluha a prostředí – tedy zhruba pohostinnost. To jsou čtyři kategorie rozhodující o našem pořadí. Všechny je pozorně hodnotíme a výsledkem je číslo mezi nulou a desítkou. Někdy se sice říká, že je jídlo subjektivní věc, a v tom je i kus pravdy, podobně jako třeba v umění. Lidé mají nejrůznější chutě a gastronomické preference – včetně nás. Jenže stejně jako v umění existují i v gastronomii jasně objektivní kritéria a právě ta tvoří většinu našeho hodnocení.

Je samozřejmě skvělé celou noc u vína diskutovat, jestli máte steak radši rare, nebo medium rare (well done nepovažujeme za steak), to je subjektivní.

Objektivně špatně ovšem je, když je maso na talíři žvýkavé, připálené, nevhodně servírované nebo vám k němu someliér doporučí víno, které i nejlepší steak na světě okamžitě zabije. Mezi objektivní hodnoty logicky patří i originalita: do naší postmoderní internetové doby sice zapadá kopírování myšlenek, často ale nejde o nic jiného než o obyčejnou zlodějinu. Ostatně do špičkových restaurací chodíme jíst i proto, abychom zažili něco nového a jiného.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým…
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
Technologie
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Asus se úplně zbláznil. Uvedl 6 až 12 nových Zenfonů 4
GPS, laser a bohatá sklizeň: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Postrach fotografů a fotobank. Google umí perfektně odstranit vodoznak
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít