Jablkem to začíná, ohryzkem to končí

29. července 2013, 00:00 - TOMÁŠ PLHOŇ
29. července 2013, 00:00

Za propadem akcií společnosti Apple není žádná rozumová úvaha, ale nedostatek důvěry

Autor není žádným velkým fanouškem produktů Applu, nicméně vývoj ceny akcií této fanaticky uctívané značky je nejen zajímavý, ale ukazuje i na některé zákonitosti finančních trhů. Shrňme si to od začátku. Od uvedení prvního iPhonu v roce 2007 vylétly akcie Applu z 90 dolarů až ke hranici sedmi set, jichž dosáhly loni v září.

Od té doby však obliba firmy mezi investory padá. Během zhruba deseti měsíců se přiblížila k ceně 400 dolarů za akcii a podle některých předpovědí se brzy dostane až na 250, tedy téměř třetinu toho, co před rokem.

Co je hlavním hybatelem tak dramatického vývoje? Jak je vidět na grafech, ekonomická situace firmy to není. Produkty s magickým symbolem nakousnutého jablka si kupuje stále více lidí, byť jejich nárůst není tak rychlý jako dřív. Samozřejmě se často hovořilo o tom, že po smrti zakladatele firmy Steva Jobse v říjnu 2011 společnost ztratila svůj pověstný „drajv“, nejnovější řada iPhonu nesklidila příliš velkou odezvu, a dokonce se psalo o tom, že Apple přišel o pozici technologického lídra. Že by tedy investoři v ceně, jakou byli dříve ochotni za akcie firmy zaplatit, natolik promítali svá očekávání technologických inovací?

Podobné vysvětlení se nedá přijmout zrovna snadno. Stačí se zamyslet nad tím, jak často vyměňujeme mobilní telefon. Cyklus se pohybuje okolo dvou až tří let, takže na příchod větší inovace má Apple, stejně jako jeho konkurenti času dost. Ostatně ani analytici, jak vyplývá z grafů, firmě nepřestali věřit a stále cítí její potenciál. Ti za hlavní ukazatel „férovosti“ ceny považují index P/E, poměr mezi cenou akcie a jejím ziskem. Dnes se pohybuje okolo hodnoty 10, což ukazuje v podstatě na levné cenné papíry.

Zdá se, že za propadem cen není žádná racionalita, žádný skutečný odraz stavu společnosti.

Spíše půjde o veřejné mínění, či chceteli investiční vnímání značky, které se Applu trochu vymklo z rukou. Po odchodu Steva Jobse a uvedení nevýrazné nové produktové řady vychází o firmě jeden negativní článek za druhým a také velký průzkum agentury Bloomberg mezi klienty ukázal, že důvěra v dosavadní kánon Applu se otočila vzhůru nohama. l

TRŽBY (v mld. USD, 2. Q) Zdroj: Apple

Růst prodejů produktů Apple sice není tak rychlý jako před dvěma lety, ale stále nejde o stagnaci, nebo dokonce pokles.

Také analytici a ekonomové stále investorům doporučují do Applu investovat.

Nedávný průzkum agentury Bloomberg mezi tisícovkou jejích klientů ukazuje na změnu veřejného mínění.

71 % věří, že Apple ztratil svou pozici technologického lídra.

O autorovi| TOMÁŠ PLHOŇ, plhon@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče