Italská domácnost na kolech

08. září 2014, 00:00 -
08. září 2014, 00:00

Maserati Ghibli je hlučné, fascinující, stylové a občas vás bude pěkně štvát

V Česku jich moc neuvidíte, ale pro Maserati je klíčovým modelem. Ghibli má automobilku, která slaví 100 let existence, přivést k hranici 50 tisíc prodaných aut ročně. To je osmkrát více než před třemi lety. Od té doby se ovšem hodně změnilo. Značka proslavená sportovními vozy během posledních let začala zase používat přeplňované motory, nafta už jí nesmrdí, a dokonce vyvinula SUV.

Jako tradicionalisté jsme v redakci pochopitelně příjezd čtyřdveřového sedanu Ghibli sledovali s nedůvěrou. Zbytečně. Dieselová verze se nám naštěstí vyhnula a nakonec jsme otestovali nejsilnější verzi Ghibli S Q4, tedy tu s šestiválcovým přeplňovaným motorem 3.0 litru o výkonu 410 koní a pohonem čtyř kol.

Maserati doufá, že s Ghibli pořádně zatopí konkurenčním modelům Mercedes CLS/E, BMW 5/6 či Audi A7. Zařídit to má příznivá cena. Nejlevnější Pouštní vítr, jak zní volný překlad názvu vozu, stojí s dieselovým třílitrem o výkonu 275 koní zhruba 1,7 milionu korun, nejdražší verze pak necelých 2,2 milionu korun. Za Maserati to skutečně není mnoho. Základní verze většího sedanu Quattroporte s dieselovým motorem začíná o zhruba milion korun výše než u Ghibli.

Tohle maserati ale samozřejmě nevyniká jen cenou. Zatímco z „manažerských“ modelů Audi, BMW a Mercedes se postupem let stala auta, která v běžném provozu vůbec nezaregistrujete, v maserati se vám nic podobného nestane. Nezažili jsme mnoho aut, za nimiž se otočí tolik lidí (snad s výjimkou nedávno testovaného Bentley Continental GT S V8). Je jich dokonce tolik, že introvertním povahám to může být nepříjemné. Je to ale přesně to, co Maserati potřebuje. Auto, které vystupuje z řady.

Sportovní srdce Pokud by někomu nestačila pozornost vyvolaná pouhým průjezdem, může kolemjdoucí dráždit ryze sportovním zvukem motoru. Stará se o něj motor navržený Paolem Martinellim, bývalým konstruktérem motorů pro monoposty F1 Ferrari v době, kdy rudou barvu italského hřebce hájil Michael Schumacher.

Motor pro Ghibli se rovněž vyrábí v továrně Ferrari v Maranellu, odkud se pak vozí do Turína, kde se nachází závod Maserati.

Ferrari výrobu pohonné jednotky rozhodně neodfláklo. Z nuly na 100 km/h se dostanete za 4,8 vteřiny a ručička tachometru se při vytrvalé akceleraci zastaví až na 284 km/h. Vše doprovází ryk, který nemůže nechat klidným ani nejzavilejší zastánce německé dokonalosti. Dojem ještě vylepší přepnutí do módu sport a následné úplné otevření výfukových klapek. Má to dvě nevýhody.

Zaprvé si na zvukovém projevu snadno vytvoříte závislost, což vás může stát nejen řidičák, ale i nemalé peníze za benzin. Zadruhé může být pronikavý zvuk při delších cestách otravný. Do kabiny totiž proniká i při klidné jízdě, moc nepomáhá ani přepnutí do ekonomického režimu (tady označovaného nezvykle jako I. C. E). Vy to při pohledu na nádherný motor, který není – na rozdíl od jiných aut –skrytý

pod víkem, Maserati odpustíte. Vaše žena či přítelkyně samozřejmě ne, tu bude bolet hlava.

Tradicionalisty potěší i řízení, protože italská automobilka dala přednost klasickému hydraulickému posilovači před stále oblíbenějším elektrickým. Pořád tak víte, co se děje pod koly vozu, a můžete si dovolit ostřejší průjezdy zatáčkou než u vozů jiných značek.

Při sportovnější jízdě máte neustále pocit, že řídíte auto, které váží jen něco málo přes jednu tunu, ve skutečnosti to je ale téměř 1,9 tuny.

Vydatně vám pomáhá skutečnost, že elektronika neustále mění míru připojení předních kol, což můžete nejen sledovat na displeji před vámi, ale rovněž to ucítíte.

Pohon obou náprav mimochodem dodává společnost Magna. Ta vyrábí mimo jiné pro Jaguar, ale i xDrive pro BMW a 4Matic pro Mercedes.

Ve spojení se skvělou osmistupňovou převodovkou (opět naleznete v jaguaru či BMW) ZF je Ghibli radost řídit. Že Maserati skutečně myslí zejména na řidiče, dokazují i mohutná řadicí „pádla“ pod volantem, jako vystřižená z vozů Ferrari. Jsou přidělána pevně na sloupku řízení, ale v každé pozici na ně z volantu prsty pohodlně dosáhnete.

Sportovní duch Ghibli si samozřejmě vybírá svoji daň na spotřebě. Na tabulkových 10,5

litru benzinu na 100 kilometrů jsme se nikdy nedostali. Při opravdu ostré jízdě není výjimkou spotřeba kolem 30 litrů, pokud to nebudete přehánět, ukáže vám palubní počítač spotřebu kolem 15 litrů. To je sice dost, ale přece si nebudete kupovat diesel.

Odvrácená strana Itálie Vyšší spotřeba bohužel není jediným negativem průlomového modelu automobilky.

S dotykovým displejem (8,4 palce), který vychází ze systému Chrysler Uconnect, jsme se smiřovali těžko. Ohyzdný plastový rámeček byla ta nejmenší vada. Telefon jsme se pokoušeli spárovat marně, což nemusí být chyba vozu. Navigační systém evidentně převzatý od Garminu výsledný dojem ještě více pokazil, i když musíme přiznat, že třeba v novém jaguaru jsme viděli horší. Některé ovládací prvky (stahování oken) vám budou připomínat levnější vozy koncernu Fiat Chrysler. Když poprvé zavřete dveře, určitě to vzápětí zkusíte ještě jednou, abyste se ujistili, zda ten nepěkný plechový zvuk vychází skutečně z maserati.

Na auto, které měří téměř pět metrů, má Ghibli na zadních sedadlech poměrně málo prostoru. Do 180 centimetrů nebudete mít větší problémy, ale vyšší postavy budou mít málo prostoru nejen u kolen, ale i nad hlavou.

Z příplatkové výbavy se rozhodně vyplatí zvolit drahý, ale velmi dobrý audiosystém Bowers & Wilkins, ten standardní je hodně podprůměrný.

Konečný verdikt nad Maserati Ghibli je celkem jednoduchý. Je to auto pro řidiče. Pro řidiče, kteří mají rádi ryzí italská auta a podařený zvuk motoru má pro ně stejnou váhu jako špičkový koncert Berlínské filharmonie. Je to auto pro exhibicionisty, kteří mají rádi věci pod kontrolou a netrápí se nepodstatnými detaily. Je to auto pro manažery, kteří mají daleko do nudných pupkatých pánů v šedých oblecích. Je to auto pro osobnosti. l

hodnocení motor z dílny Ferrari citlivé řízení atraktivní vzhled dílenské zpracování lacině působící některé prvky výbavy Maserati Ghibli S Q4 Zdvihový objem (cm3): 2979 Největší výkon (kW/min): 301/5500 Maximální rychlost (km/h): 284 Zrychlení 0–100 km/h (s): 4,8 Kombinovaná spotřeba (l na 100 km): 10,5 Hmotnost (kg): 1870 Cena (Kč): 2 162 600

O autorovi| Michal Půr • pur@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče