Investuj 500 liber a vyděláš pět tisíc

12. září, 00:00 - Jan Hrbáček
12. září, 00:00

Těší nás, že lidé chtějí při nákupu aut u renomovaných prodejců náš certifikát, říká šéf Cebie Martin Pajer

Pražská společnost Cebia už 25 let pomáhá motoristům, aby při nákupu ojetého auta nenaletěli podvodníkům na falešné VIN kódy, přetočené tachometry a‚další „omlazovací kúry“. „Firma vznikla 13. září 1991.

Vůbec prvním kontraktem bylo 500 modemů pro Podnik výpočetní techniky. Měli jsme pronajatý jeden byt, ve kterém jsme to montovali,“ vzpomíná na garážové začátky zakladatel a‚ředitel Cebie Martin Pajer.

* Jak jste se jako „ajťák“ dostal k autům?

Po čase, kdy jsme se věnovali ryze počítačům, mi kamarád přinesl prospekt z‚Londýna o‚značení oken. Bylo tam napsáno: investujte 500 liber a‚vyděláte pět tisíc. Já jsem v‚té době neměl ani řidičák, ale zkusili jsme to. Pořídili jsme si soupravu na značení oken a‚vrhli jsme se na zabezpečování aut. Po dvou letech se Cebia stala jednou z‚největších českých firem, které se věnovaly ochraně vozidel. Po celé republice jsme měli pět set spolupracovníků, kteří pro nás pískovali okenní kódy.

* Kolik aut okódujete?

Za celou dobu podnikání pak skoro 400 tisíc aut. Před časem jsem vypočetl, že firma jen na značení oken u‚aut vyinkasovala téměř půl miliardy korun. Vydělali jsme víc než pět tisíc liber. Je to velmi jednoduchý, ale účinný zabezpečovací systém, za těch 25 let se to však hodně posunulo, zabezpečování aut jsme dali téměř na vedlejší kolej, přestože firma stále ročně označí bezpečnostními kódy více než deset tisíc aut.

* A proč se s ojetými auty dodnes tak podvádí?

Nákup auta je emocionální záležitost, lidé se do něj zamilují, a‚přestože to je věc, která převýší rodinný rozpočet, nákup probíhá hrozně rychle a‚lidé věří, že nebudou zklamáni a‚podvedeni. Ale auto je moc složitá věc, u‚spotřebičů si ověříme spotřeby, výkony, ale u‚auta lidi zajímá, jaká má kola, čalounění a‚jestli má střešní nosiče. Ale už nemají možnost zjistit, zdali nabízené auto nemá pozměněné identifikátory, stočený tachometr či není omlazené. Cena auta se odvíjí od dvou klíčových parametrů – stáří vozidla a‚najetých kilometrů, přitom oba údaje se dají snadno zfalšovat. Ozývají se nám často lidé, kteří ex post zjistili, že mají stočené tachometry o‚200 nebo 300 tisíc kilometrů, ale kupní smlouvy jsou nastavené tak, že se s‚omlazenou ojetinou nedá nic dělat. Spousta lidí si myslí, že nákup auta se rovná nákup v‚autobazaru, ale z‚600 tisíc ojetin prodaných v‚Česku se přes bazary prodá jen 250 tisíc. Zbytek si lidé prodávají mezi sebou a‚zde je riziko největší.

* Jaké fígle prodejci používají?

Některé úpravy není schopen odhalit ani vyškolený profesionál, automechanik, kterého si kupci berou jako poradce s‚sebou. Riziko má dvě roviny – skutečný technický stav a‚funkčnost, motor, brzdy, tlumiče. Druhou je historie. Už například i‚v‚Německu přišli na to, že si Čech koupí radši auto, které má málo najeto. Upravit auto, aby se to nepoznalo, trvá od několika minut po několik hodin a‚na úpravě vyděláte desetitisíce. Prodejce je schopen upravit i‚rok výroby, protože v‚technickém průkazu se dnes uvádí datum první registrace vozu, které může s‚rokem výroby kolidovat, není tam uvedeno skutečné stáří. A‚v‚zahraničí se toto datum dá upravit, v‚Čechách může být pak auto rázem o‚tři roky omlazené. Klasikou jsou přetáčené kilometry, ale kupec ani často netuší, že vozidlo prošlo velkou pojistnou událostí, povodní, požárem a‚podobně. Známe i‚případy dohromady svařovaných aut, takové vozy nemají jen výrazně nižší hodnotu, ale jsou nebezpečné. Za poplatek 500 korun v‚systému Autotracer nabízíme prověrku historie vytipovaného vozu v‚řádu minut.

* Kolik je ve vašem systému dat?

V‚systému Autotracer je dnes skoro miliarda údajů o‚vozidlech a‚každý měsíc jich vydatně přibývá. Jen za loňský rok položilo do systému dotaz téměř milion a‚půl zákazníků. 40 procent dotazů pokládají autorizovaní prodejci aut a‚autobazary, aby měli pro kupce certifikát pravosti. Lidé chtějí už i‚při nákupu aut u‚renomovaných prodejců certifikát z‚Cebie, což nás velmi těší.

* Jaké další služby nabízíte?

Podobných služeb nabízíme necelou dvacítku. Nebo systém Vinfoto, který slouží pro provádění fotodokumentací vozidel při vstupu do pojištění. 20 procent tržeb Cebie je tvořeno z‚IT služeb, kdy Cebia dodává software pro řadu pojišťoven a makléřských společností.

Nákup auta je emocionální záležitost, lidé se do něj zamilují, nákup probíhá hrozně rychle a lidé věří, že nebudou zklamáni a podvedeni.

O autorovi| Jan Hrbáček hrbacek@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče