Investuj 500 liber a vyděláš pět tisíc

15. srpna 2016, 00:00 - Jan Hrbáček
15. srpna 2016, 00:00

Těší nás, že lidé chtějí při nákupu aut u renomovaných prodejců náš certifikát, říká šéf Cebie Martin Pajer

Pražská společnost Cebia už 25 let pomáhá motoristům, aby při nákupu ojetého auta nenaletěli podvodníkům na falešné VIN kódy, přetočené tachometry a další omlazovací kúry“. Firma vznikla 13. září 1991.

Vůbec prvním kontraktem bylo 500 modemů pro Podnik výpočetní techniky. Měli jsme pronajatý jeden byt, ve kterém jsme to montovali,“ vzpomíná na garážové začátky zakladatel a ředitel Cebie Martin Pajer.

* Jak jste se jako ajťák“ dostal k autům?

Po čase, kdy jsme se věnovali ryze počítačům, mi kamarád přinesl prospekt z Londýna o značení oken. Bylo tam napsáno: investujte 500 liber a vyděláte pět tisíc. Já jsem v té době neměl ani řidičák, ale zkusili jsme to. Pořídili jsme si soupravu na značení oken a vrhli jsme se na zabezpečování aut. Po dvou letech se Cebia stala jednou z největších českých firem, které se věnovaly ochraně vozidel. Po celé republice jsme měli pět set spolupracovníků, kteří pro nás pískovali okenní kódy.

* Kolik aut okódujete?

Za celou dobu podnikání pak skoro 400 tisíc aut. Před časem jsem vypočetl, že firma jen na značení oken u aut vyinkasovala téměř půl miliardy korun. Vydělali jsme víc než pět tisíc liber. Je to velmi jednoduchý, ale účinný zabezpečovací systém, za těch 25 let se to však hodně posunulo, zabezpečování aut jsme dali téměř na vedlejší kolej, přestože firma stále ročně označí bezpečnostními kódy více než deset tisíc aut.

* A proč se s ojetými auty dodnes tak podvádí?

Nákup auta je emocionální záležitost, lidé se do něj zamilují, a přestože to je věc, která převýší rodinný rozpočet, nákup probíhá hrozně rychle a lidé věří, že nebudou zklamáni a podvedeni. Ale auto je moc složitá věc, u spotřebičů si ověříme spotřeby, výkony, ale u auta lidi zajímá, jaká má kola, čalounění a jestli má střešní nosiče. Ale už nemají možnost zjistit, zdali nabízené auto nemá pozměněné identifikátory, stočený tachometr či není omlazené. Cena auta se odvíjí od dvou klíčových parametrů OE stáří vozidla a najetých kilometrů, přitom oba údaje se dají snadno zfalšovat. Ozývají se nám často lidé, kteří ex post zjistili, že mají stočené tachometry o 200 nebo 300 tisíc kilometrů, ale kupní smlouvy jsou nastavené tak, že se s omlazenou ojetinou nedá nic dělat. Spousta lidí si myslí, že nákup auta se rovná nákup v autobazaru, ale z 600 tisíc ojetin prodaných v Česku se přes bazary prodá jen 250 tisíc. Zbytek si lidé prodávají mezi sebou a zde je riziko největší.

* Jaké fígle prodejci používají?

Některé úpravy není schopen odhalit ani vyškolený profesionál, automechanik, kterého si kupci berou jako poradce s sebou. Riziko má dvě roviny OE skutečný technický stav a funkčnost, motor, brzdy, tlumiče. Druhou je historie. Už například i v Německu přišli na to, že si Čech koupí radši auto, které má málo najeto. Upravit auto, aby se to nepoznalo, trvá od několika minut po několik hodin a na úpravě vyděláte desetitisíce. Prodejce je schopen upravit i rok výroby, protože v technickém průkazu se dnes uvádí datum první registrace vozu, které může s rokem výroby kolidovat, není tam uvedeno skutečné stáří. A v zahraničí se toto datum dá upravit, v Čechách může být pak auto rázem o tři roky omlazené. Klasikou jsou přetáčené kilometry, ale kupec ani často netuší, že vozidlo prošlo velkou pojistnou událostí, povodní, požárem a podobně. Známe i případy dohromady svařovaných aut, takové vozy nemají jen výrazně nižší hodnotu, ale jsou nebezpečné. Za poplatek 500 korun v systému Autotracer nabízíme prověrku historie vytipovaného vozu v řádu minut.

* Kolik je ve vašem systému dat?

V systému Autotracer je dnes skoro miliarda údajů o vozidlech a každý měsíc jich vydatně přibývá. Jen za loňský rok položilo do systému dotaz téměř milion a půl zákazníků. 40 procent dotazů pokládají autorizovaní prodejci aut a autobazary, aby měli pro kupce certifikát pravosti. Lidé chtějí už i při nákupu aut u renomovaných prodejců certifikát z Cebie, což nás velmi těší.

* Jaké další služby nabízíte?

Podobných služeb nabízíme necelou dvacítku. Nebo systém Vinfoto, který slouží pro provádění fotodokumentací vozidel při vstupu do pojištění. 20 procent tržeb Cebie je tvořeno z IT služeb, kdy Cebia dodává software pro řadu pojiššoven a makléřských společností.

Nákup auta je emocionální záležitost, lidé se do něj zamilují, nákup probíhá hrozně rychle a lidé věří, že nebudou zklamáni a podvedeni.

O autorovi| Jan Hrbáček, hrbacek@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Dovolená bez problémů? Tak to pozor na peníze, dopravu a exotiku
Dotace na fotovoltaiku: Od září až 150 tisíc korun na větší systémy
5 aplikací, které vás ochrání před otravnými telefonáty z call centra
Jak mohou soukromé kuřácké kluby a spolky zničit restaurace, hospody i jejich majitele
Auta
BMW M5 (G30) oficiálně: Má 600 koní, vypínatelný pohon…
Po Golfu dostal facelift i Volkswagen Golf Sportsvan. Překvapení se nekoná
Další nádherná klasika na scéně. Gunther Werks představuje znovuzrozené Porsche 993
Když máte peníze, automobilky vám vyrobí opravdu cokoliv. Zde je důkaz
Mercedes-Maybach 6 Cabriolet ukazuje, jak budou vypadat superluxusní elektromobily
Technologie
Intel uvádí procesory generace 8000. První čtyřjádra pro notebooky, Coffee Lake bude později
Král realtimových strategií se vrátí. Microsoft oznámil Age of Empires IV
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní problém
Ryzeny Mobile pro notebooky mají integrovanou grafiku „Vega 8“ nebo „Vega 10“
QLED netáhne tak, jak by Samsung chtěl. Špičkové TV proto zlevňuje až o 25 000 Kč
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít