Investice krytá důvěrou

24. listopadu 2014, 00:00 - JAN TROJĺK
24. listopadu 2014, 00:00

Financování veřejné infrastruktury nemusí být vázáno jen na vlastníky, ale i na provozovatele

Investice do infrastruktury představují zásadní výdaj i dlouhodobý dopad do hospodaření jejich vlastníka. Často je rozvoj infrastruktury rozhodující měrou financován dluhem, zejména od bankovních institucí.

Všechny velké banky v České republice financují jak páteřní veřejnou, tak i drobnější soukromou infrastrukturu. V oblasti té veřejné mají stále bohužel příležitost financovat pouze její vlastníky nebo zřizovatele, tedy zejména města, obce a kraje.

Tomu, kdo peníze půjčuje, se říká věřitel.

Toto slovo často vyvolává negativní pocity, přestože původní význam je odvozený od slova víra, tedy důvěra v dlužníka a jeho slib, že závazek uhradí. Samozřejmě dnes nemůže jít jen o pouhý slib. ČNB a ECB jako bankovním regulátorům a ani našim akcionářům a obchodním partnerům by jistě nestačilo, kdybychom věřili pouze slibu.

Proto schopnost každého dlužníka uhradit své závazky pečlivě analyzujeme. Půjčujeme­li veřejným institucím, zkoumáme pouze jejich majetek, příjmy, výdaje, závazky a pohledávky. Proč se ale tak málo financuje komplexně s tím, abychom mohli věřit i provozu a významu financované infrastruktury? Vždyť co je pro obec důležitějšího než fungující nemocnice, škola, hromadná doprava, vytápění? Obec bez infrastruktury je pouze prázdné slovo.

Už i u nás se ale najdou případy, kdy banky mají možnost financovat rozvoj veřejné infrastruktury podložený důvěrou v její realizaci, provoz a udržitelnost. Je to však zatím ve vzácných případech, kdy si zřizovatelé již uvědomili, že je pro ně účelnější zaměřit se na účel infrastruktury než na její výstavbu a provoz. Soustředí se na přesnou definici služby, kterou má daná infrastruktura občanům poskytovat, její kvalitu, cenu a vymahatelnost. Vlastní realizaci a provoz infrastruktury ponechávají třetím stranám, pro které je to hlavním předmětem podnikání. Přitom jsou ale zřizovatelé samozřejmě dokonale schopni si ochránit svá práva k infrastruktuře a dosáhnout průhledné soutěže s ohledem na nejlepší možnou hodnotu za peníze.

Nejenom v zahraničí, ale už i v Česku si zadavatelé stále více uvědomují, že realizace a financování veřejné infrastruktury prostřednictvím například tzv. koncesních schémat přináší úspory, kterých lze jinak velmi těžko dosáhnout. Rozvoji veřejné infrastruktury v současnosti nahrávají také extrémně nízké úrokové sazby, vysoká likvidita bank i investičního sektoru a dostatečné kapacity stavebních firem.

O autorovi| JAN TROJĺK ředitel projektového financování ČSOB

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Retro na neděli: Ford T může za to, že jezdíme na benzín,…
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody zapůjčeného BMW i8
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Technologie
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Změny v pamětech cache a propojení jader. Jak se u Skylake-X zlepšil výkon na 1 MHz?
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít