Investice krytá důvěrou

24. listopadu 2014, 00:00 - JAN TROJĺK
24. listopadu 2014, 00:00

Financování veřejné infrastruktury nemusí být vázáno jen na vlastníky, ale i na provozovatele

Investice do infrastruktury představují zásadní výdaj i dlouhodobý dopad do hospodaření jejich vlastníka. Často je rozvoj infrastruktury rozhodující měrou financován dluhem, zejména od bankovních institucí.

Všechny velké banky v České republice financují jak páteřní veřejnou, tak i drobnější soukromou infrastrukturu. V oblasti té veřejné mají stále bohužel příležitost financovat pouze její vlastníky nebo zřizovatele, tedy zejména města, obce a kraje.

Tomu, kdo peníze půjčuje, se říká věřitel.

Toto slovo často vyvolává negativní pocity, přestože původní význam je odvozený od slova víra, tedy důvěra v dlužníka a jeho slib, že závazek uhradí. Samozřejmě dnes nemůže jít jen o pouhý slib. ČNB a ECB jako bankovním regulátorům a ani našim akcionářům a obchodním partnerům by jistě nestačilo, kdybychom věřili pouze slibu.

Proto schopnost každého dlužníka uhradit své závazky pečlivě analyzujeme. Půjčujeme­li veřejným institucím, zkoumáme pouze jejich majetek, příjmy, výdaje, závazky a pohledávky. Proč se ale tak málo financuje komplexně s tím, abychom mohli věřit i provozu a významu financované infrastruktury? Vždyť co je pro obec důležitějšího než fungující nemocnice, škola, hromadná doprava, vytápění? Obec bez infrastruktury je pouze prázdné slovo.

Už i u nás se ale najdou případy, kdy banky mají možnost financovat rozvoj veřejné infrastruktury podložený důvěrou v její realizaci, provoz a udržitelnost. Je to však zatím ve vzácných případech, kdy si zřizovatelé již uvědomili, že je pro ně účelnější zaměřit se na účel infrastruktury než na její výstavbu a provoz. Soustředí se na přesnou definici služby, kterou má daná infrastruktura občanům poskytovat, její kvalitu, cenu a vymahatelnost. Vlastní realizaci a provoz infrastruktury ponechávají třetím stranám, pro které je to hlavním předmětem podnikání. Přitom jsou ale zřizovatelé samozřejmě dokonale schopni si ochránit svá práva k infrastruktuře a dosáhnout průhledné soutěže s ohledem na nejlepší možnou hodnotu za peníze.

Nejenom v zahraničí, ale už i v Česku si zadavatelé stále více uvědomují, že realizace a financování veřejné infrastruktury prostřednictvím například tzv. koncesních schémat přináší úspory, kterých lze jinak velmi těžko dosáhnout. Rozvoji veřejné infrastruktury v současnosti nahrávají také extrémně nízké úrokové sazby, vysoká likvidita bank i investičního sektoru a dostatečné kapacity stavebních firem.

O autorovi| JAN TROJĺK ředitel projektového financování ČSOB

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít