Investice do oblak

14. ledna 2013, 00:00 - Jakub Křešnička
14. ledna 2013, 00:00

Zlato, nemovitosti, umělecká díla. To jsou jedny z možností, jak uložit peníze. Teď ještě přibyla stará letadla

Mnoho lidí dnes investuje do historických letadel a jejich replik. Proslulí podobným „koníčkem“ jsou například Dietrich Mateschitz, majitel společnosti Red Bull, Paul Allen, spoluzakladatel Microsoftu, nebo režisér Peter Jackson. Zahraniční trend se už přelil i do Česka, mezi majitele výjimečných historických letadel patří například Petr Turek, spolumajitel liberecké stavební firmy Integra stavby, nebo Ivo Lukačovič, zakladatel a spoluvlastník společnosti Seznam.cz.

„Je pravda, že pořízení a udržování historického letadla je finančně náročnější než obvyklé komodity. Na druhou stranu poskytuje nepřetržitý růst hodnoty. Od šedesátých let minulého století cena historických letounů pouze roste. Druhým argumentem pro pořízení je současná ekonomická situace v USA a vysoký věk mnoha majitelů veteránů, kteří své stroje prodávají, a v neposlední řadě příznivá cena dolaru.

Mimochodem, s letu schopným historickým letadlem si na rozdíl od zlaté cihly užijete i spoustu legrace,“ říká Milan Mikulecký, šéfpilot Historické letky republiky Československé. Ta sdružuje lidi s láskou k létání i slavným dějinám československého letectví.

Letu schopné historické letadlo je možné pořídit za cenu od šedesáti tisíc amerických dolarů (v přepočtu necelých 1 200 000 korun).

Horní hranice investice je prakticky neomezená. Stíhačky z druhé světové války se pohybují od jednoho do čtyř milionů dolarů, ale jsou i stroje, které tyto ceny násobně převyšují. Letu schopná věrná replika historického letadla stojí mezi pěti až sedmi miliony korun a doba její stavby se pohybuje mezi třemi až sedmi lety.

VÁLEČNÝ TRÉNINK. Letoun DH 82A Tiger Moth byl v licenci produkován v Kanadě, Austrálii, na Novém Zélandě a kompletoval se v Indii. Létaly po celém světě a během druhé světové války sloužily i v britském RAF. Podílely se na výcviku mladých pilotů, včetně těch z Československa.

Desítky původních strojů jsou i nyní letu schopné.

ZKUSIT MŮŽE KAŽDÝ. Avia BH 5 je první československý letoun, který zvítězil v mezinárodních závodech. Je také prvním letounem, do nějž byl nainstalován první a úspěšný motor vlastní konstrukce společnosti Walter.

Jak se s letadlem na začátku 20. let minulého století létalo, si s virtuálním modelem BH 5 pro Flight Simulator 2004 a Flight Simulator X může díky webu Historické letky vyzkoušet každý.

ARMÁDNÍ CESTOVATEL. Letadlo Harvard Mk. II bylo vyrobeno ve 40. letech v americkém Dallasu. I na tomto typu letounu byly vycvičeny tisíce spojeneckých letců, mezi nimi i stovky Čechoslováků, kteří pak sloužili v řadách Britského královského letectva. Stroj s doletem 1175 kilometrů, který je například aktuálně v Plzni-Líních, prošel armádami Spojených států i Jihoafrické republiky.

Z VÁLKY „NA PRÁŠKY“. Boeing B 75 Stearman byl před druhou světovou válkou i během ní používán k základnímu leteckému výcviku v armádě a námořnictvu USA i v mnoha dalších armádách spojenců. V poválečných dobách byl pro své výtečné letové vlastnosti a ovladatelnost v malých výškách často oblíbeným práškovacím letadlem.

O autorovi| Jakub Křešnička, kresnicka@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče