Inkubátor v Jihočínském moři

22. října 2012, 00:00 - Dáša Hyklová
22. října 2012, 00:00

Spící ostrov Cheng-čchin ožije koncem roku. Byznysový projekt má však i politické pozadí

Studenti Univerzity v Macau začnou letos v prosinci proudit na přilehlý čínský ostrov Cheng-čchin speciálním podmořským tunelem, aniž by je kontrolovali celníci. Vyrůstá tam totiž nový kampus, který bude dvacetkrát větší než rozloha původních budov univerzity. Unikátní projekt v hodnotě šesti miliard macauských patac (752 milionů dolarů) byl zahájen před třemi lety.

Výstavba kampusu představuje pouze část ambiciózního projektu, který se na Cheng-čchinu buduje. Na ostrově vzniká zvláštní ekonomická zóna, díky čemuž nebude zboží dovážené ze zahraničí podléhat clu. Soukromé firmy budou mít i další výhody, například v podobě nižších daní. První infrastrukturní

projekty v hodnotě 13,5 miliardy jüanů (2,1 miliardy dolarů) mají být dokončeny za dva měsíce. Ve druhé fázi se počítá s investicemi ve výši dalších 30 miliard jüanů.

Jedna země, dva systémy Macao, ležící u Jihočínského moře na západní straně delty Perlové řeky, spravovali přes 500 let Portugalci. V prosinci roku 1999 se sice poloostrov stejného jména a ostrovy Taipa a Coloane navrátily k pevninské Číně, ovšem jako zvláštní administrativní oblast.

V praxi to znamená, že i v průběhu následujících padesáti let si má Macao uchovat vlastní ústavu, vládu, měnu a nezávislou soudní moc. Může se ucházet o členství v mezinárodních organizacích (pokud to není podmíněno státní suverenitou), může zřizovat ekonomické a obchodní mise v zahraničí, nikoli však diplomatická zastoupení. Součástí modelu známého jako „jedna země, dva systémy“, použitého poprvé v případě Hongkongu v roce 1997, je přísně střežená hranice.

Co však stálo za plány, jež mají oživit ospalý čínský ostrov Cheng-čchin? Hlavní výhodou je jeho strategická poloha. Nachází se v těsné blízkosti Macaa a z pohledu Pekingu ležel zbytečně řadu let ladem. Rybolov představoval jeden z mála zdrojů obživy tamních obyvatel. Číňanů na něm žije všeho všudy kolem sedmi tisíc, a to na celkové rozloze 106 kilometrů čtverečních. Přitom v sousedním Macau se jich na 29 kilometrech čtverečních podle oficiální statistiky k letošnímu červnu tísnilo téměř 569 tisíc.

Do univerzity i na golf Hlavním důvodem rozvoje Cheng-čchinu není pouze jeho zalidnění a ekonomické zvelebení. Projekt má také politické důvody. Půjde totiž o test těsnějšího fyzického propojení Číny s Macaem a nakonec i s Hongkongem. Ostrov se stane jakýmsi inkubátorem, který v průběhu dalších let prověří, jak bude utužování svazku pevniny se zvláštními administrativními zónami probíhat.

Nové univerzitní prostory mají sloužit přibližně 15 tisícům studentů. Komplex zahrnuje moderní výzkumná střediska, laboratoře a kulturní centrum. Ekologicky orientovaná stavba počítá s využitím nejnovějších technologií.

Nebudou chybět ani architektonické prvky propojující čínskou a západní kulturu, které jsou pro Macao typické.

Byznys by se měl na ostrově rozvíjet především v oblasti služeb, technologií, ale například i tradiční čínské medicíny. Na Cheng-čchinu se staví hotely, golfová hřiště a jiné atrakce, jež by měly ročně přilákat až 20 milionů návštěvníků. Brány zábavního parku Ocean Kingdom, jejž projektovala společnost stojící za Mořským světem v Orlandu na Floridě, se mají otevřít také již v prosinci.

Součástí plánů je i výstavba obřího mostu, který má propojit Hongkong s pevninským Ču-chajem (pod jehož jurisdikci Cheng-čchin spadá) a Macaem. Jeho délka má dosahovat kolem 50 kilometrů, některé úseky budou přecházet do podmořských tunelů. S výstavbou mostu se oficiálně začalo v roce 2009, dokončen by měl být v roce 2016 a jeho cena se odhaduje na 10,7 miliardy dolarů.

Skvrny na pověsti Není pochyb o tom, že z úspěšného rozvoje industriální zóny Cheng-čchinu bude Macao ekonomicky těžit. „Projekty se stanou atraktivními i pro portugalsky mluvící země,“ domnívá se Chui Sai Peng, zástupce Macaa v Národním lidovém kongresu (čínský parlament).

Podle něj to výrazně zvýší budoucí význam Macaa. Na jeho území se sice stále vyrábí v omezeném množství spotřební elektronika, oděvy, obuv, hračky, potravinářské výrobky a plasty, nicméně průmyslová výroba postupně klesá. Nyní tvoří pouze jedno procento HDP. Hlavním motorem hospodářství Macaa je cestovní ruch a s tím související zisky z hráčského průmyslu.

Hazard byl v Macau legalizován v roce 1850, nicméně k jeho většímu rozmachu došlo v průběhu druhé světové války. Nakonec si Macao získalo celosvětově pověst Monte Carla Dálného východu. V roce 2003 byl hazardní průmysl zpřístupněn zahraničním investorům, díky čemuž začala růst tamní ekonomika závratným tempem. V Macau lze dnes najít nejznámější kasina světa, v provozu jich je celkem 34 včetně největšího podniku Venetian (provozovatelem je Sands Macao, jehož celková investice představovala 2,3 miliardy dolarů). Všichni provozovatelé kasin jsou povinni odvádět přímé daně ve výši 35 procent a další tři až čtyři procenta z příjmu na investice do infrastruktury a sociální oblasti.

Příjmy z hazardu tvoří přibližně 50 procent macauské ekonomiky. Jen za loňský rok zvýšilo Macao tržby z hazardu o 42 procent na 33,5 miliardy dolarů. To je asi pětkrát tolik, co dokáže z hazardu získat americké Las Vegas. Díky stále vysokému počtu turistů se dařilo ekonomice Macaa nadmíru dobře i v první polovině letošního roku.

Tamní HDP zaznamenalo meziroční nárůst o 18,4 procenta, nezaměstnanost klesla na 2,1 procenta.

Pověst Macaa však kazí korupce a podezření z praní špinavých peněz právě prostřednictvím hazardu. Tamní obyvatelé se nemohou ubránit podezření, že se výstavba hotelů, kasin a udělování jejich licencí neobešla bez tučných úplatků končících v kapsách politiků. Nejkřiklavější případ vyplaval na povrch v prosinci roku 2006, kdy byl zatčen Ao Man Long, tehdejší ministr dopravy a veřejných prací Macaa. Od roku 2008 si odpykává trest ve výši 29 let. Odhaduje se, že se v průběhu působení ve funkci obohatil o nejméně 804 milionů patac (přibližně 101 milionů dolarů). Spravedlnosti však unikla jeho manželka odsouzená v nepřítomnosti na 23 let.

O autorovi| hyklova@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče