Hra s DPH

17. prosince 2012, 00:00 - David Duroň
17. prosince 2012, 00:00

Nestabilní politické prostředí přináší problémy živnostníkům i velkým firmám

Podle změn přijatých v loňském roce mělo od ledna 2013 dojít ke sjednocení daňové sazby na 17,5 procenta. Kdyby vše zůstalo podle plánů, firmy by měly dostatek času se na změnu připravit. Bohužel se však rozhodnutí o výši DPH stále mění. Vláda sice již schválila DPH ve výši 15 a 21 procent, ale Senát její rozhodnutí posléze zamítl. Nové hlasování vláda pravděpodobně stihne ještě před vánočními svátky, ale zásadní bude postoj prezidenta, a ten může rozhodnout až po Novém roce. Pokud se tak stane, od ledna bude platit jednotná daňová sazba 17,5 procenta a následně může dojít k další změně.

Je zřejmé, že hra politiků s výší DPH má negativní dopad hlavně na podnikatelskou a business sféru v ČR. Pro mnoho firem může být na změnu již nyní pozdě. Velké společnosti, jejichž technologické systémy jsou spravovány ze zahraničí, často potřebují i několik měsíců na to, aby změny provedly a otestovaly. Firmám a živnostníkům tak nezbývá nic jiného než pracovat s více scénáři, což je časově i finančně náročné. V době dlouhotrvající hospodářské recese může situace méně stabilním firmám a živnostníkům zkomplikovat existenci.

S problémy okolo výše sazby DPH se potýkají samozřejmě i mobilní operátoři. Nejistota kolem výše DPH pro nás pochopitelně také znamená komplikaci, protože otestovat a implementovat změny do komplexních účtovacích systémů vyžaduje nemalé náklady.

Vzhledem k tomu, že je potřeba technické systémy nastavit a otestovat v dostatečném předstihu, není momentální situace ideální a už teď je jasné, že bude finančně velice nákladná pro všechny společnosti, které své systémy budou muset v šibeničních termínech upravit. Šance pro zákazníky Ale všechno zlé je pro něco dobré, i nejistota ohledně DPH má pozitivní aspekt. V případě, že mobilní operátor zvedne základ ceny určité služby bez DPH, je to pro zákazníky z právního hlediska důvod k možnému vypovězení smlouvy bez sankcí. Naše konkurence uvazuje zákazníky dlouholetými smlouvami v době, kdy ceny telekomunikačních služeb klesají až o desítky procent. Může tak jít o impulz se z těchto nevýhodných smluv vyvázat. Firmám a živnostníkům nezbývá než se smířit s tím, že o výši DPH bude rozhodnuto na poslední chvíli. Připravit se musejí také na variantu, že do konce roku nebude rozhodnuto vůbec, a daňová sazba se tak může měnit dvakrát. Není jednoduché podnikat v politicky nestabilním prostředí. A samotný růst DPH nutí firmy zvyšovat ceny, což mnohdy vede ke snížení poptávky. V době recese by vláda měla živnostníky a firmy spíše podporovat než jim podnikání komplikovat.l

O autorovi| David Duroň • ředitel marketingu pro firemní zákazníky ve Vodafonu

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče