Hodně drahý koníček

15. června, 00:00 - Ondřej Stratilík
15. června, 00:00

Proč čeští podnikatelé sypou desítky milionů do závodních speciálů a co jim to dává

Od začátku do konce se jede na krev.

„Je to v podstatě 24 hodinových závodů za sebou. Vposledních letech, co jsem Le Mans jel, to byl spíš takový 24hodinový sprint,“ líčí pilot Jan Charouz.

Je jedním z několika málo Čechů, kteří se postavili na start legendárního závodu.

A rovnou osmkrát. Nejlepší výsledek na slavné trati la Sarthe si vyjel v roce 2009.

V prototypu značky Aston Martin si společně s Tomášem Engem dojeli pro bramborové medaile. Před dvěma lety pak v otevřeném „placáku“ Nissan skončil na osmém místě. Od té chvíle byste českou vlajku vLe Mans hledali marně. Nebude tam ani letos 18. června, kdy herec Brad Pitt slavnostně odstartuje už 84. ročník maratonu. Důvodů téhle absence je několik. Od nedostatečného finančního zázemí až po absenci špičkového pilota se sponzory.

Pozice ve vytrvalostních závodech ovšem české týmy úplně nevyklidily. Například na konci července se objeví na čtyřiadvacetihodinovce ve Spa-Francorchamps, druhém nejvýznamnějším okruhovém maratonu v Evropě.

Blížící se závod vBelgii představuje pro Igora Salaquardu vrchol sezony. V letošním poháru Blancpain GT Series má jeho tým I. S. R. Racing dva speciály Audi R8 LMS, které hodlá nasadit i ve Spa.

„Loni jsme měli už po pěti hodinách havárii,“ vybavuje si Salaquarda. Tak brzký konec v závodě nikdo nečekal. Zvlášť poté, co se jejich audi ze šestnácté řady na startovním roštu probilo až na čtrnácté místo.

Výměna pneumatik nevyšla

„Chtěli jsme ušetřit čas a další zastávku v boxech, atak jsme přezuli na suché gumy,“ vrací se Salaquarda do okamžiku, když už ve Spa přestalo pršet, ale v některých místech byla trať stále vlhká. Odvážná strategie byla vyměnit pneumatiky dřív než ostatní týmy, vyhnout se tak další zastávce v depu a získat náskok před konkurencí.

V tu chvíli vůz řídil Salaquardův syn Filip. V rychlé levotočivé šikaně Blanchimont však potom auto uklouzlo, dostalo se do smyku a vletělo do bariér. Po chvíli chrastění se ve vysílačce ozval pilot, nehodu zvládl bez vážnějších šrámů. Závod ovšem pro I. S. R. Racing skončil. „Jezdec většinou nejdřív zahlásí, jestli je o. k. Až pak řeším poškození auta,“ popisuje Igor Salaquarda těžké chvíle. „Vozidla máme pojištěná, s tím se musí počítat,“ dodává.

Letos by ve Spa chtěli skončit do desátého místa, svou kategorii ideálně vyhrát. „Bude to fakt náročné, budeme tam celý týden,“ přibližuje Salaquarda. Před samotným závodem totiž probíhá nejen testovací den, ale i série denních a nočních tréninků a kvalifikací. Každý pilot si trať musí projet za světla i za tmy. „Vsezoně jedeme i několik tříhodinových závodů, ale se čtyřiadvacetihodinovkou se to nedá srovnávat. S přibývajícím časem dělají řidiči větší chyby, je spousta bouraček a navíc se mění počasí,“ vykládá šéf týmu I. S. R. Racing.

Takový jednodenní závod není výzvou jen pro piloty. Ohromné nasazení je třeba i od mechaniků, kteří udržují speciály v trénincích, kvalifikacích i závodu stále bez závad. Starají se nejen o bleskové přezutí a dotankování paliva během krátkých pit stopů. Pokud se na autě ještě před startem objeví problém, za zavřenými dveřmi garáže jej musejí opravit. Pracují třeba i celou noc, když všichni ostatní spí. A často se dělá i během závodu. To už jde o každou sekundu.

Stáj I. S. R. Racing si proto do Belgie bere mnohem víc lidí než na ostatní podniky v rámci Blancpain GT Series. „Tovární týmy si mohou dovolit vzít specialisty pouze na pit stop a další na jiné práce, nám ale mechanici musejí dělat všechno,“ říká Salaquarda.

Závod může trvat jen šest vteřin

Společně sjeho dvěma audi se na start belgického maratonu postaví i rudé ferrari Jiřího Písaříka. Stáj Scuderia Praha má s vytrvalostními závody poměrně velké zkušenosti, loni v říjnu vyhrála dvanáctihodinovku v Brně, předloni v září dokonce čtyřiadvacetihodinovku v Barceloně.

„Je to zábavné, člověk se ve tmě těší, až zase začne den, v noci ale často podává lepší výkony,“ popisuje Písařík svou vlastní závodnickou zkušenost. „Je obtížné naučit se jezdit ve tmě, musíte si zvyknout, že nic kolem nevidíte a hůř odhadujete vzdálenosti,“ přidává další specifikum.

Během svých prvních závodů příliš neodpočíval, s adrenalinem v krvi neustále sledoval na obrazovkách kolegy za volantem. Pak ale zjistil, že když se před střídáním neboli stintem vyspí, jezdí se mu mnohem líp. Proto má teď v zázemí okruhu vlastní autobus, v němž bydlí.

A zvykl si už i na to, že součástí vytrvalostních závodů jsou i karamboly. „Je to drahý koníček,“ krčí rameny Písařík, jinak také majitel společnosti Bohemia Energy. „Jedete někam s patnácti lidmi tři dny, dva trénujete a závod trvá šest vteřin,“směje se. Myslí přitom na svou nedávnou zkušenost.

Při dubnové tříhodinovce Blancpain GT Series v italské Monze skončil už několik stovek metrů po startu. Jeho ferrari upadla podlaha. „Pořád je to lepší, než když se vám něco podobného stane ve 23. hodině čtyřiadvacetihodinového závodu,“ říká.

Kromě Spa se letos chystá s kolegy odjet celodenní maratony ve francouzském Paul Ricard, Barceloně a pak do Brna.

Sezona za 55 milionů

Nejvyšší metou pro většinu pilotů stálé zůstává účast na maratonu v Le Mans. Jenže v nejbližších letech se nedá čekat, že by někdo z Čechů na startovní rošt pronikl.

Šanci mají jen tovární týmy, popřípadě bohaté privátní stáje s tovární podporou. A žádný takový projekt v tak malém státě, jako je Česká republika, se zatím nerýsuje. Že závodění není nic levného, potvrzuje Igor Salaquarda. Dvě auta v šampionátu Blancpain GT Series drží i díky spolupráci s německou automobilkou Audi. Rozpočet stáje I. S. R. Racing na celou sezonu včetně čtyřiadvacetihodinovky ve Spa činí zhruba dva miliony eur, tedy 55 milionů korun.

Apro stáje je hodně důležité ito, aby peníze od sponzorů přinášeli sami piloti. „Je strašně těžké sehnat dobrého jezdce s budgetem,“ říká Salaquarda. Jsou buď dobří bez financí, nebo podprůměrní se zámožnými rodiči či sponzory.

Salaquarda mluví z vlastní zkušenosti.

V minulosti se jeho stáj soustředila na mezinárodní formulové série, kde spolupracovala s mladými jezdci a objevila několik pozdějších hvězd. Ať jde 0 pilota formule 1 Daniela Ricciarda, či Alexandra Rossiho, vítěze letošních 500 mil Indianapolis.

Při vytrvalostních závodech jsou finance ještě důležitější. Projede se daleko víc paliva, zničí se víc pneumatik a náhradních dílů, počet lidí v týmu nabobtná a logistika je náročná.

„Čtyřiadvacetihodinovka je mnohem dražší než jiné závody. Potřebujeme například 27 sad pneumatik, zatímco na krátké závody jen čtyři. K tomu je třeba připočíst 1 výdaje za testovací víkend,“ přibližuje Jiří Písařík ze Scuderie.

Závodění si může dovolit proto, že vlastní firmu s obratem v miliardách korun. A tak zřejmě příliš neřeší ani poměrně časté kompletní výměny motorů ve svém speciálu ferrari. Cena pohonných jednotek jde do mnoha stovek tisíc korun. „Motor má výdrž deset tisíc kilometrů, během jednoho čtyřiadvacetihodinového závodu jich ujedete přes tři tisíce,“ počítá Písařík.

I když on ani jiné týmy nechce upřesňovat, kolik peněz si vytrvalostní závod vyžádá, experti mluví minimálně o čtyřech milionech korun za víkend. K tomu je nutné přičíst hodnotu samotného auta, které musí být špičkové, aby obstálo v konkurenci.

To všechno jsou důvody, proč loni ani letos nemá Česká republika nikoho ve startovní listině Le Mans. A kvůli krizi a klesající atraktivitě formulového sportu, od nějž se pomalu odklánějí už i skalní fanoušci, bude stále těžší do nejznámějšího vytrvalostního podniku na světě proniknout. Zájem týmů z celého světa o místo na startu Le Mans roste.

Jan Charouz:

Inženýr brečel radostí

Jeden z nejúspěšnějších českých automobilových pilotů Jan Charouz (28) teď závodí na moři, jezdí na jetsurfech. V minulých letech ale kraloval na okruzích, v roce 2009 vyhrál s týmem Aston Martin šampionát European Le Mans Series, o tři léta dřív ovládl me zinárodní sérii formulí F3000.

Jako testovací jezdec se dostal i k formuli 1.

* Kterého výsledku ve své kariéře si vážíte nejvíc?

Celkového vítězství v evropské Le Mans Series s vozem Aston Martin LMP1.

* V tomhle prototypu jste bodoval i v samotném Le Mans. Považujete to za maximum, čeho může okruhový jezdec dosáhnout?

Říká se, že největší mety okruhového závodění jsou 500 mil Indianapolis, F1 Grandprix v Monaku a Le Mans 24 hodin. Já jel Le Mans osmkrát a pokaždé to byl nezapomenutelný zážitek. V Monaku jsem jel závod sformulí Renault 3.5 ato je úplně něco jiného. Zatímco v Le Mans jsou si všichni diváci rovni a jsou tam hlavně kvůli závodům, na které koukají a fandí přes déšť, zimu a únavu, Monako je hlavně o luxusním prostředí s neuvěřitelnou scenerií. Do té trojice mi ale ještě chybí to Indy 500.

* I tak jste si už ve Spojených státech zazávodil, když jste jel čtyřiadvacetihodinovku v Daytoně. Na kontě máte i stejně dlouhý závod ve Spa. Dají se maratóny porovnat?

Všechno je to dost podobné, akorát Le Mans vyčnívá. Kvůli atmosféře, divákům, trati - specificky kvůli dlouhým rovinkám - ataky proto, že Le Mans se jezdí jen ve třech pilotech, což znamená, že je mnohem náročnější.

* Na který moment z Le Mans nikdy nezapomenete?

Když mi v rychlosti 345 kilometrů bouchla zadní pneumatika. Dodnes nechápu jak, ale nějak jsem to ustál a dojel jsem do boxů pro novou. Ten rok jsme skončili čtvrtí.

* Vybavujete si ještě pocity, když ve Francii udeří nedělních 15.00 a j e po všem?

Většinou jsme všichni tak unavení, že to skoro ani nevnímáme. Ale když se povede dobrý výsledek, je to obrovská radost. Můj inženýr se jednou dokonce radostí rozbrečel.

* Je reálné, že byste si Le Mans ještě někdy zopakoval?

Reálné to asi je. Řekl jsem si ale, že pokud bych jel znovu, tak jen s autem a posádkou, která by měla šanci na vítězství.

Týmy a jezdci s českou vlajkou na kapotě svět vytrvalostních závodů rozhodně neopustili.

Vytrvalostní série

• FIA WEC (World Endurance Championship)

• Šampionát vytrvalostních závodů pro prototypy a GT vozy tvoří osm šestihodinových závodů a čtyřiadvacetihodinovka Le Mans. V současnosti sérii nejezdí žádný český zástupce.

• ELMS (European Le Mans Series) Nižší úroveň poháru propojená s FIA WEC, prototypy a GT vozy jedou v rámci ELMS šest čtyřhodinových závodů, někteří účastníci série startují v Le Mans. Bez české účasti.

• Blancpain GT Endurance Series Série určená výhradně pro vozy GT, v jejímž rámci se jedou čtyři tříhodinové závody a čtyřiadvacetihodinovka v belgickém Spa. České barvy v poháru hájí týmy I. S. R. Racing a Scuderia Praha. • IMSA WeatherTech Sportscar Championship I USA mají své vytrvalostní závody určené pro prototypy a vozy GT. Nejezdí v nich žádný Čech.

• 24H Series Seriál pro GT a cestovní vozy tvoří dvanáctihodinovky i čtyřiadvacetihodinovky. Účastní se jich i české týmy Scuderia Praha, RTR Projects a MP Sports s ostříleným závodníkem rallye Martinem Prokopem.

Vytrvalostní závody v Česku

• Hankook 12H Epilog Brněnská dvanáctihodinovka patřící do rodiny 24H Series představuje vyvrcholení domácí okruhové sezony, několik desítek vozů se letos na Masarykově okruhu předvede 15. října.

O autorovi| Ondřej Stratilík, stratilik@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

Washington, ilustrační foto

WSJ: USA útokem na Deutsche Bank ohrožují evropskou ekonomiku

 Filipínský prezident Rodrigo Duterte

Duterte se přirovnává k Hitlerovi. Hodlá vyhladit narkomany

Šéfka Yahoo Marissa Mayerová

Obří hackerský útok není náhoda. Yahoo bezpečnost nezajímala

ilustrační foto

Hledáte otce? Přejeďte prstem vpravo

Hodinky Rolex

Nechtěné švýcarské hodinky má zachránit internet

Theresa Mayová (Zdroj: ČTK)

50 nejmocnějších lidí světových financí

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče