Hlídají nás jako banky

06. ledna 2014, 00:00 - Jakub Křešnička
06. ledna 2014, 00:00

Globální společnost PayPal v Česku rozšiřuje síť partnerů i služeb, brzy by se přes její platební bránu mohlo platit za taxíky i mobily

Platby přes internet nabývají v Česku na popularitě. I proto k nám stále častěji přijíždějí zástupci firmy PayPal, která placení přes web zprostředkovává. Celosvětově službu PayPal na konci loňského třetího čtvrtletí používalo 137 milionů lidí a tržby firmy dosáhly 1,6 miliardy dolarů. Regionální ředitel společnosti pro střední a východní Evropu Damien Perillat se v Česku objevuje zhruba každé dva měsíce. Systém PayPal už u nás využívají obchody jako Datart, BigBrands či Zoot.

„Jezdím za obchodníky, kteří používají PayPal, i za podnikateli, u nichž bych PayPal rád viděl. Potkávám se s operátory, bankami, obvykle se sejdu až s deseti společnostmi během návštěvy. Ideální by bylo, kdyby nás měli všichni. Když si vezmete top 10 elektronických obchodů, u všech klepeme na dveře, nyní probíhají jednání s e-shopem Eva.cz a brzy přijdou další jména,“ přibližuje svůj program Perillat.

* Využívání vašeho systému je výhodnější pro menší společnosti…

Ano, mohou do druhého dne získávat platby z celého světa v 25 měnách, ubude jim jednání s bankami, papírování. Zároveň neúčtujeme stálé poplatky, jediné poplatky jsou procenta strhávaná z plateb. Ale využívá nás i řada velkých společností – prakticky každá velká globální firma. Jde jim o jednoduchá a bezpečná řešení, nyní navíc stále častěji i pro mobilní zařízení. Není to tak komplikované jako třeba platba na dobírku.

* To je v Česku stále nejpopulárnější způsob platby, jak s tím bojujete?

Je velmi populární i v jiných zemích, ve východní Evropě, ale třeba i v Itálii nebo v Latinské Americe. Není to jen vaše specialita. Celé to vychází z nedůvěry mezi kupujícím a prodávajícím – platí se, až když má zákazník zboží v rukou, přitom je to pro oba daleko méně komfortní. My se snažíme důvěru budovat, data o zákaznících a platbách neposkytujme třetím stranám, máme garanční program. Zároveň se snažíme dál klientům usnadňovat život, třeba vyjednáme, že po platbě přes PayPal se neplatí poštovné. Před pár měsíci jsme také spustili službu čistě pro český trh – lidé si mohou peníze do účtu PayPal přesunovat přímo z bankovního účtu. Předtím to bylo možné jen přes karty. Mělo to velký úspěch. Také jsme rozšiřovali karty, s nimiž je možné PayPal využívat.

* Už se ve vašem byznysu projevuje popularita smartphonů?

Tento rok bychom měli podle našich předpovědí jen přes mobilní zařízení zpracovat celosvětově 20 miliard dolarů. To je zhruba osminásobek celkového elektronického obchodu v Česku. I u vás najdeme dvojciferné podíly plateb přes mobily – třeba v případě značky BigBrands, což je jeden z obchodníků s nejlepší optimalizací webu pro mobilní zařízení. To je stejný trend jako v USA. Celkem globálně běží 15 procent e-plateb přes PayPal, v Česku je to možná jen o něco menší podíl. Na druhé straně v Česku roste elektronický obchod zhruba desetiprocentním tempem za rok, my v Česku rosteme až čtyřikrát rychleji. Stále více lidí nás používá pro platby doma i v zahraničí a náš systém také využívá stále více obchodníků.

* Vaše služby v Česku využívá zhruba 250 tisíc lidí, jak vypadá vaše cílová skupina?

Konkrétní čísla nemůžu komentovat, ale váš tip zhruba odpovídá. Kdykoli o nějakých číslech mluvíme, vždy jde o aktivní uživatele, nejen o registrované zájemce, kteří účet nepoužívají. To číslo se v Česku navíc zvyšuje minimálně o 30 procent každý rok. Na místním trhu jsme nebývali tolik aktivní, ale asi před 18 měsíci jsme se na Česko více zaměřili, získali jsme velké obchodníky, spustili nové služby a v následujících měsících chceme zahrnout stále více služeb – aby se PayPalem dalo platit za taxík, účty za mobilní telefon a podobně.

* A co bezpečnost dat?

Pro zabezpečení dat děláme maximum. Bez bezpečného internetu nebudete mít ani elektronický trh. V Evropě jsme navíc regulováni jako banka – jako kterákoli velká evropská banka. Neznamená to, že by nás v Česku regulovala přímo Česká národní banka, registrovaní jsme v Lucembursku, které nám přišlo nejvhodnější. Podniká odtud mnoho technologických společností – naše mateřská eBay, i Skype nebo Amazon. Máme ale také sídla v Berlíně, Londýně, Paříži a Varšavě.

* Vy jste mívali lepší startovní pozici právě proto, že jste nefungovali a nebyli regulováni jako banka. Teď jste ale začali nabízet v USA bankovní půjčky, proč?

Je to pro nás velmi zajímavé. Když máte malou firmu a chcete začít obchodovat, třeba právě přes internet, banky se nehrnou do toho, aby vám pomáhaly. Potřebujete vyřešit způsob plateb, nějaký startovní kapitál. Doplňuje se to s našimi službami, tak jsme chtěli malým a středním podnikům vyjít vstříc. Zatím nemáme specifické plány pro Evropu, ale je to něco, na co se zaměřujeme. l

O autorovi| Jakub Křešnička, kresnicka@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče