Hledá se nástupce

13. dubna 2015, 00:00 - Jaroslav Matějka
13. dubna 2015, 00:00

V zákulisí druhé největší automobilky světa se svádí boj o nástupce Martina Winterkorna

Byl to zvláštní pohled na elegantně oblečené manažery skupiny Volkswagen. Seděli na pódiu jedné z rozlehlých hal berlínského letiště Tempelhof a působili značně domýšlivě. A podobná byla i atmosféra jednání výroční tiskové konference.

Plná sebedůvěry a pýchy na dosažené výsledky.

A také jedné velké otázky – kdo nahradí v čele koncernu stárnoucího Martina Winterkorna?

Před několika lety to na podobném setkání vyhlíželo zcela jinak, hovořilo se hlavně o nadějích a ambicích. Teď to naopak působilo, jako kdyby už vše bylo splněno, mise dokonána. Loni skupina VW prodala více než deset milionů automobilů. Přitom si tento cíl stanovila až na rok 2018. Zaznamenala také rekordní prodejní příjmy ve výši 202,5 miliardy eur a provozní zisk 12,7 miliardy eur. „Od roku 2007 píšeme velmi působivý, trvale úspěšný příběh. Volkswagen Group představuje skutečnou hodnotu a spolehlivost v dnešním světě plném nejistot,“ řekl s pýchou před desítkami novinářů z celého světa Martin Winterkorn.

Inženýr a obchodník

Právě on stojí za úspěchem gigantu zaměstnávajícího v současnosti po celém světě téměř 600 tisíc lidí ve 118 závodech. On je hlavním architektem Strategie 2018, programu sledujícího jediný cíl – aby VW Group stanula na automobilovém trůnu. V roce, ke kterému vše směřuje, ale šedovlasému doyenovi bude už 70 let. I proto se v posledních měsících vyrojilo nesčetně spekulací o tom, kdo ho nahradí.

Na berlínské konferenci sedmašedesátiletý Winterkorn, jemuž kontrakt skončí v příštím roce, vše odehrával do autu. Otázky o své budoucnosti nechával nezodpovězené. Přitom ale neváhal podpořit nové mladší členy výkonné rady. Například šestapadesátiletého Andrease Renschlera, bývalého vrcholného manažera Daimleru, který má nově na starost divizi užitkových vozů VW a alianci mezi značkami Scania a MAN, a dvaašedesátiletého Matthiase Müllera, výkonného šéfa společnosti Porsche, která již byla plně integrována do Volkswagen Group. Jako šéf nejziskovější značky seděl hned vedle jednapadesátiletého Ruperta Stadlera, předsedy Audi. A od začátku července se k nim připojí další výrazná osobnost – šestapadesátiletý Herbert Diess. Šéf výzkumu a vývoje konkurenta BMW převezme od Winterkorna odpovědnost za značku VW osobní vozy.

Pokud jde o kvalifikaci svého nástupce, Winterkorn nastínil jen to, že nový šéf koncernu nemusí být nutně inženýr, ale bylo by užitečné, kdyby takové vzdělání měl. Už kvůli tomu, že VW Group uvádí na automobilový trh v průměru každé dva týdny další model.

Nový šéf VW „musí mít blízko k našim produktům, našim zákazníkům a musí mít vztah k prodejcům“, řekl Winterkorn. „Jsem si jistý, že rozhodnutí o mém nástupci bude pro dozorčí radu těžké.“

Jako Winterkornovi nástupci jsou sice často zmiňováni Renschler a Diess, ale favoritem se v Berlíně mnohým zdál někdo jiný – současný šéf Porsche Matthias Müller. On sám se ostatně vyslovil v tom smyslu, že je mladý a připravený na to, stát se jedním z účastníků v nadcházejícím klání. „Byl jsem špatně citovaný, když jsem prý řekl, že se na to cítím až moc starý,“ řekl Müller.

Vše však může ještě zkomplikovat sám Winterkorn. Je totiž otázka, zda současný šéf druhého největšího automobilového výrobce světa a prvního v Evropě vůbec skončí, až mu vyprší koncem příštího roku smlouva.

Sám ostatně naznačil, že si není jistý, zda nepokračovat dále. „Ještě před čtyřmi roky jsem si také nedovedl představit, že budu pracovat do šedesáti devíti let,“ řekl německému týdeníku Stern. V Berlíně se na výroční konferenci v kuloárech proslýchalo, že by měl pokračovat ještě další dva roky.

Na rozdíl od konkurenčních výrobců automobilů by tak VW Group i nadále řídila stárnoucí dvojice. Winterkornovým šéfem je totiž sedmasedmdesátiletý Ferdinand Piëch, který je předsedou dozorčí rady koncernu a také jeho největším akcionářem. To v čele rivalů – japonské Toyoty a amerického koncernu General Motors – stojí o poznání mladší lídři: osmapadesátiletý Akio Toyoda a třiapadesátiletá Mary Barraová.

Svatý grál úspor

Proč by chtěl Winterkorn ještě pokračovat?

Možná proto, že Volkswagen Group zatím nepředběhla Toyotu, nestala se světovou jedničkou.

Nebo i proto, že stále ještě probíhá v koncernu proces velkých změn, které započal právě on.

Dříve, za vlády Piëcha, byly jednotlivé značky povzbuzovány, aby spolu soupeřily.

Dnes je za Winterkorna všechno jinak.

Osm automobilových značek skupiny má svá vlastní výzkumná a vývojová centra a každé dostává specifické úkoly. O výsledky se pak dělí.

Vozy VW Group dnes až na výjimky využívají jednu ze tří modulárních platforem – MQB vymyslel Volkswagen, MLB je od Audi a MSB byla vyvinuta v Porsche.

Racionalizace je Winterkornův svatý grál. Třeba právě zmíněnými platformami zamýšlí redukovat náklady koncernu o pět miliard eur, což znamená miliardu v letošním roce. Platforma MQB je použitelná pro všechny myslitelné typy pohonů, ať už se jedná o spalovací, či zážehové motory, CNG, hybridní pohon, nebo elektrický či vodíkový. A podobně všestranné jsou i další dvě platformy. Stamilionové úspory by pak mělo přinést zastavení výroby neprodejných modelů, zejména třídvéřových kompaktů.

Budoucnost vidí v e-mobilitě a digitalizaci. Ve všech nových autech koncernu by tak v roce 2020 měli mít cestující přístup k internetu. Už z těchto slov, která pronesl v hale historického letiště, bylo zřejmé, že na rychlý odchod se Martin Winterkorn nechystá. l

Ve všech nových autech koncernu VW by v roce 2020 měli mít cestující přístup k internetu.

O autorovi| Jaroslav Matějka • spolupracovník redakce

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Nejzadluženější státy světa
Když v cizině nabouráme, nebo nám auto ukradnou
Srovnaní cen potravin, nápojů a taxi v nejoblíbenějších dovolenkových destinacích
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Archos 50 Saphir: odolný obrněnec s velkým akumulátorem (recenze)
AMD neotevře kód své analogie Intel ME. Secure Processor zůstane „blackboxem“
Mapy.cz pro Android jsou kompletně offline včetně plánování tras
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít