Historky z podzemí

11. listopadu 2013, 00:00 - (boř)
11. listopadu 2013, 00:00

Dopravní podnik Ministerstvo dopravy minulý týden definitivně potvrdilo více než čtyřmiliardovou korekci evropské dotace na výstavbu metra A, jehož investorem je Dopravní podnik hlavního města Prahy (DPP). Okolo projektu šestikilometrového prodloužení trasy podzemky z Dejvic do Motola je „horko“ už pár měsíců. Kromě ministerské kontroly soutěže na stavební, technologickou a projekční část výstavby, která konstatovala řadu diskriminačních podmínek, unikla na začátku září do médií dílčí zpráva interního auditu metra. Lukáš Wagenknecht v ní pojmenoval riziko konfliktů se zákonem o veřejných zakázkách. Poukázal především na to, že stavební firma provedla řadu prací, které neměly smluvní základ.

Jednací řízení bez uveřejnění organizuje pro dopravní podnik společnost Inženýring dopravních staveb (IDS). „Lze usuzovat, že IDS vytvořil dokumenty se zavádějícím obsahem za účelem zakrýt vlastní pochybení, kterých se dopustil v rámci činnosti pro DPP dle mandátní smlouvy,“ píše se ve zprávě. Problém s takzvanými vícepracemi by mohl být závažný s ohledem na to, že u stavební části metra už dosáhly objemu 40 procent, vyjádřeno v penězích jde o zhruba pět miliard. Tato částka neznamená prodražení – méněpráce činí zhruba 4,6 miliardy, takže stavba je dražší „pouze“ asi o půl miliardy. Jenomže zákon vyžaduje, aby všechny vícepráce naplnily několik podmínek, z nichž nejbolestivější bývá pro české investory jejich objektivní nepředvídatelnost. Jakákoli další pochybení vůči zákonu o veřejných zakázkách jsou u metra o to palčivější, že je financováno ze zhruba jedenáctimiliardového úvěru Evropské investiční banky, který si vzal pražský magistrát, a z více než sedmimiliardové evropské dotace.

IDS jakákoli pochybení odmítá a považuje kauzu metra za vykonstruovanou. Tvrdí, že změny během výstavby, tedy takzvané vícepráce, nemusí DPP vůbec zadávat prostřednictvím jednacích řízení bez uveřejnění. Prý může postupovat formou soupisu prací. Ještě před zveřejněním dílčího auditu se nicméně provalilo, že firma IDS zaměstnávala až do letošního června současného radního pro dopravu Jiřího Pařízka (TOP 09), který v téže době působil jako člen dozorčí rady DPP a pár měsíců i jako její předseda. Pro IDS pracoval na metru na živnostenský list také František Laudát, bývalý předseda pražské TOP 09 a přítel dcery majitele IDS Bohuslava Kvasničky.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Víte, kdo vlastní vaši banky? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor
Jak přijímat a posílat balíky do zahraničí aneb kdy se platí DPH a clo?
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Zdraží v roce 2018 energie? A je dobré si cenu elektřiny nebo plynu fixovat?
Auta
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost…
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Galerie na středu: Nejlevnější rychlá kombi s výkonem od 200 koní na českém trhu
Honda Civic dostane naftový motor 1.6 i-DTEC. Koupíte ho ale až na jaře 2018
Řidičské průkazy: Skupiny, podskupiny, druhy vozidel a minimální věk pro udělení
Technologie
Nejprodávanějším smartphonem světa je iPhone 7, nezměnil to ani Galaxy S8
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
GeForce na bázi Volty letos nebudou. Masová výroba na 12nm procesu začne koncem roku
Elektromobilů a hybridů u nás přibývá. Je jich přes jedno procento
Synology uvádí základní čtyřdiskový NAS. Je rychlejší a úspornější
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít