Helmut Veliký

26. června, 00:00 - Václav Drchal
26. června, 00:00

Někdejší německý kancléř Helmut Kohl byl u znovusjednocení Německa a v úřadě vydržel skoro r *^ stejně dlouho jako Bismartck

Kdysi, v dobách své největší slávy, odbyl Helmut Kohl (3. dubna 1930 - 16. června 2017) otázku na svoji úlohu v dějinách slovy: „Když v noci plením ledničku, znamená pro mě historie opravdu málo.“ Při pohledu na jeho rozšafnou blahobytnost si člověk leckdy říkal, že na tom něco bude, jenže do historie se tento bratru stodvacetikilový milovník nadívaných vepřových žaludků zapsal docela hluboko. Kancléřem byl nejdéle po Bismarckovi, výrazně se podílel na evropské integraci a hlavně - znovu sjednotil rozdělené Německo.

Až nahoru

Pocházel z konzervativní katolické rodiny a snil prý o tom, že jednou bude sedlákem.

Jenže místo toho studoval práva, politologii, historii a už ve 30 letech vstoupil do politiky.

Nejdřív ve svém rodném Ludwigshafenu, pak vládl spolkové zemi Porýní-Falc a nakonec se prosadil na celostátní úrovni. Do čela spolkové CDU se postavil v roce 1973 a tím úplně největším Helmutem ze všech se stal o devět let později.

Ze začátku to na nějaký mimořádný úspěch nevypadalo. Noviny neměly nového kancléře rády. Der Spiegel psal o „provinčním a nudném medvědovi“, a po západním Německu dokonce koloval „vtip“, že když už může být kancléřem Kohl, dokazuje to jediné, může jím dnes být už naprosto kdokoli. Takové odsudky byly nespravedlivé a nebraly v potaz, že Kohl je mazaný politický rutinér, který své straně vládne železnou rukou a má smysl pro dramatická gesta.

V roce 1984 ho například zachytily kamery, jak si při oslavách bitvy u Verdunu jakoby mimoděk podal ruku s francouzským prezidentem Mitterrandem. Samozřejmě šlo o předem připravené divadlo, jehož režisérem byl Kohl.

A potom v listopadu 1989 padla Berlínská zeď. Kohl se, jak sám uznával, ocitl ve správný čas na správném místě, přičemž jeho největším vkladem do znovusjednocení Německa byla schopnost trpělivě vyjednávat a léta budované přátelské vztahy s představiteli čtyř vítězných mocností. Nejsložitější byly rozhovory se sovětským vůdcem Gorbačovem. K průlomu došlo v červenci 1990 na Gorbačovově kavkazské dače. Kohl odsud odjížděl prakticky se vším, co mohl dostat (členství Německa v NATO, rychlý odchod sovětských vojsk z NDR), jen to nebylo úplně levné: Německo Rusům za znovusjednocení zaplatilo 50 miliard až 80 miliard marek.

Podzim patriarchy

V té době neměl Kohl doma rovnocenného soupeře. S přehledem vyhrál volby a sociální demokraty dokázal držet v opozici ještě dalších osm let. Když konečně nadšení vyprchalo a Kohl v roce 1998 volby prohrál, zdálo se, že se nic tak strašného neděje. Dál stranu vedl a čekal na novou příležitost. Jenže na konci následujícího roku vypukl skandál a ukázalo se, že si poslušnost stranických kolegů léta kupoval miliony z černých fondů. Říkalo se tomu „Kohlův systém“ a jeho makléř se k němu také veřejně přiznal, rázně však odmítl, že by se jakkoli osobně obohatil.

Ještě předtím, než definitivně zmizel z politiky, pronesl na svoji obhajobu větu, která ho charakterizuje snad nejlépe ze všech: „V celém mém politickém životě byla osobní důvěra vždy důležitější než čistě formální kontrola.“

Podzim Kohlova života byl spíš hořký.

Poslední léta strávil na kolečkovém křesle a nikdy se nedokázal úplně přenést přes způsob, jakým se od něj v CDU distancovali jeho chráněnci v čele se současnou kancléřkou Angelou Merkelovou. •

O autorovi| Václav Drchal, drchal@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Ocitli jste se v cizině bez peněz? Banka pomůže, ale ne zadarmo
Nezdravé české zdravotnictví I: 4 důvody, proč odcházejí čeští lékaři do zahraničí?
Právník se slevou anebo rovnou zdarma? Víme, kde ho sehnat
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
Auta
Audi radikálně mění číselné značení modelů. Bude v tom…
Opět na scéně. Umělý benzín má zachránit spalovací motory
Opel si připravil pro Frankfurt tři světové premiéry. Překvapením nebude ani jedna
Ferrari Portofino nahrazuje Californii. Má čtyři sedačky a jede 320 km/h
Harley-Davidson drasticky překopal nabídku, Dyna a Softail splynuly v novou řadu
Technologie
Vylepšený NaSvah.cz vám poradí, kde si zalyžovat i v létě
Samsung představil Galaxy Note8. Posouvá laťku technické vyspělosti, ale i ceny
Konsolidujte těžbu! Asus vyrobil pro kryptokopy monstrózní desku s 19 sloty PCI Express
Budoucí mobily budou mít vzadu hned tři velké objektivy
Zoner Photo Studio bylo příliš levné, proto tvůrci u verze X zavedli předplatné
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít