Hamburk. Ahóój!

13. října 2014, 00:00 - PAVEL PÁRAL
13. října 2014, 00:00

Lodní doprava je v Česku fakticky bezvýznamná, příležitost pro kšeftíky se státním majetkem se ovšem jistě najde

Jó móře, to má pro Čechy neodolatelné kouzlo. A tak příběh o českém území v hamburském přístavu najde vždycky dost napjatých čtenářů, z nichž většina bude mít pocit, že když přijdeme o tenhle výdobytek první světové války, až v roce 2028 vyprší příslušné smlouvy, stane se něco strašného. Přístav, byť říční v ústí Labe, je prostě považován za poklad. A je to zřejmé i z postojů ministerstva dopravy, jak je reprodukujeme v hlavním tématu tohoto vydání týdeníku Euro.

Jenže nic strašného se odchodem České republiky z Hamburku nestane. Versailleská smlouva patří do dob, kdy lodní doprava po moři i po řekách byla klíčovým faktorem světového obchodu a nově zrozená Československá republika takový klíček do světa prostě potřebovala a stálo za to ho vybojovat.

Dnes je lodní doprava v Česku fakticky bezvýznamná a nekonkurenceschopná vůči železnici, která sama musela ve významné míře ustoupit dopravě kamiony, dnes objemem jasně dominantní a neporazitelné. Hromadné substráty, pro jejichž převoz se říční lodě hodí, ještě občas dovážíme ze světa, ale rozhodně téměř žádné nevyvážíme.

Čeští říční rejdaři skomírají na úbytě a vzhlížejí ke stavbě jezů na Labi, které by jim měly přivézt nové kšefty. Ale ani jezy nejsou schopny projít racionálním ekonomickým testem návratnosti investice, o odporu někdy trochu nepříčetných ekologů nemluvě. Nějaká budoucí renesance lodní dopravy pak žije jen v hlavách snílků malujících vytrvale na mapách kanál Dunaj–Odra–Labe. Čekat, že by se z Čech do Hamburku v nějaké dohledné době valil jeden remorkér za druhým, proto opravdu nelze.

České území v Hamburku je tak využitelné jen k nějakému jinému podnikání. Minulé vedení ministerstva dopravy udělalo kšeft s firmou zpracovávající kovový odpad, a to bez soutěže, což jistě není hezké. Je však otázkou, zda by o obdobnou soutěž byl zrovna masový zájem. Nevyužitých brownfieldů máme doma více než dost, a že by zrovna v Hamburku byl pro obvyklé brownfieldové projekty dostatek levné pracovní síly, se asi předpokládat nedá. Pokud má současné vedení ministerstva lepší nápad, tak ať ho předvede. Teprve na tomto základě lze rozhodnout, zda bude na české straně zájem prodloužit smlouvy za rok 2028.

Je sice jasné, že před předáním pozemků německé straně by bylo nutné odstranit staré ekologické zátěže, což nebývá levný byznys, ale tomu se nedá utéct. Ty se budou na náklady českých daňových poplatníků odstraňovat dříve, nebo později. A logické by bylo dosáhnout ideálního stavu, kdy výnosy z pronájmu nemovitostí postupně během těch 14 let uhradí významnější část potřebných sanací. Ale to bychom chtěli od ministerských úředníků příliš racionálního a podnikatelského ducha.

Jenže jako vždy je nejpravděpodobnější variantou, že stát si bude majeteček držet, co to půjde, protože je to příležitost pro nějaké kšeftíky buď hned, nebo někdy v budoucnu. A o tom je nejspíše i tahanice, která se nyní rozpoutala mezi současným nájemcem a ministerstvem dopravy. O smysl držení říčních přístavů v Hamburku tak půjde až v poslední řadě. l

O autorovi| paralp@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
OECD: Jak vysoké je maximální zdanění na straně zaměstnance?
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
AdwCleaner 7.0 odhalí více breberek a skenuje rychleji
Projekt otevřeného ne-x86 počítače žije. Talos II bude ještě letos, s IBM Power9 a za míň
OneDrive rozšiřuje zálohování starších verzí na všechny typy souborů
Tip: Chtějí po vás telefonní číslo kvůli registraci? Která SIM je pro to nejlepší?
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít