Guten Appetit

09. září 2013, 00:00 - Vít Chalupa
09. září 2013, 00:00

Německá fotbalová mašina šlape nevídaným způsobem a úspěchy Bayernu Mnichov jsou jedním z důkazů. Co stojí za jejím vzestupem?

Německý fotbal je s tím českým spjatý podobně jako ekonomiky obou států. Od devadesátých let tuzemské kluby pravidelně exportují k západním sousedům talentované hráče a vylepšují si tak své skromné rozpočty. Nejnovější přestupy Václava Kadlece ze Sparty Praha do Eintrachtu Frankfurt a Vladimíra Daridy z Viktorie Plzeň do SC Freiburg přinesly do kasy obou tuzemských týmů částky okolo 100 milionů korun. V současnosti je pro obchody s německými týmy zvláště příhodná doba, neboť Bundesliga zažívá jedno z nejlepších období ve své historii. Na vlastní kůži to bude moci poznat Viktoria Plzeň, až se na podzim utká v Lize mistrů s Bayernem Mnichov.

Bez půjček a dluhů Německý fotbal se probral z výsledkové krize na přelomu tisíciletí. Tehdy na dvou po sobě jdoucích velkých akcích, Mistrovství světa 1998 ve Francii a Mistrovství Evropy 2000 v Belgii a Nizozemsku, nepostoupila reprezentace ze základní skupiny. To se Němcům stalo naposledy o 51 let dříve. Pak přišel restart. „V roce 2000 jsme měli problémy. Nedařilo se, národní tým nehrál dobře, ani juniorské výběry ne. Nakonec jsme došli k tomu, že výchově fotbalistů musíme dát nějaký systém. Do programu na podporu talentů se nalilo dost peněz a dnes už to jde. Máme stále lepší a lepší hráče, jenže ten vývoj už trvá skoro patnáct let,“ uvádí Matthias Sammer, který šest let pracoval jako sportovní ředitel německého fotbalového svazu a nyní je rok sportovním ředitelem Bayernu Mnichov.

O nové éře německého fotbalu vypovídají lépe než počty gólů obyčejné hospodářské ukazatele. Bundesliga se pevně usadila v pozici pěti ekonomicky nejvýkonnějších soutěží na světě, když v sezoně 2011/2012 prvně překonala v obratu částku dvou miliard eur (přibližně 51 miliard korun). Nyní jí patří druhé místo za anglickou Premier League s 2,9 miliardy eur, následují španělská Primera División (1,8 miliardy), italská Serie A (1,6 miliardy) a francouzská Ligue 1 (1,1 miliardy). Rostoucí ekonomický význam fotbalu dokazuje fakt, že celoevropský trh stoupl v sezoně 2011/2012 o jedenáct procent na rekordní částku 19,4 miliardy eur. Anglická Premier League letos svůj náskok na čele ekonomické tabulky opět zvyšuje a se 16 procenty hlásí nejvyšší meziroční nárůst. Bundesliga se od loňska zlepšila o sedm procent. Kompletní údaje za sezonu 2012/2013 však auditorské organizace představí až v lednu příštího roku.

Symbolem vzestupu německého fotbalu je Bayern Mnichov. Velkoklub, který v posledních čtyřech letech hrál třikrát finále nejprestižnější evropské klubové soutěže, Ligy mistrů, a loni ji v historicky prvním německém finále proti Borussii Dortmund ovládl. „Podle předběžných výsledků víme, že naše finanční situace je i v této sezoně stabilní,“ říká Ulrich Hoeness, bývalý německý reprezentant a současný předseda dozorčí rady Bayernu Mnichov. Právě Hoeness, jemuž nikdo neřekne jinak než Uli, stojí spolu s ředitelem klubu Karlem-Heinzem Rummeniggem za úspěchy mnichovského klubu.

Fotbalista, který neproměněným pokutovým kopem v penaltovém rozstřelu finále ME 1976 v Bělehradu nabídl titul tehdejšímu Československu, ve 27 letech kvůli zranění kolene ukončil kariéru. A z kabiny Bayernu se Hoeness vzápětí přesunul do pozice manažera. Zatímco počátkem osmdesátých let „operoval“ s obratem v přepočtu kolem šesti milionů eur a pokoušel se Bayern oddlužit, letos klub očekává rekordní obrat ve výši skoro 440 milionů eur a je bez dluhů. „Vždy jsme se snažili hospodařit v černých číslech a dosahovat úspěchů bez půjček,“ dodává Hoeness.

Milují nás v A sii Bundesliga dominuje světu v leckterých číslech.

Průměrná návštěva na osmnácti stadionech loni vystoupala na 44 tisíc diváků na utkání, čímž se nemohou pochlubit nikde jinde na planetě. Německé týmy mají ale také překvapivě nízký poměr výdajů na platy hráčů a ostatních zaměstnanců v celkovém ročním obratu. Ten činí 51 procent, kdežto ve Španělsku kluby vydávají na mzdy 60 procent, v Anglii 70, ve Francii 74, a v Itálii tvoří platy dokonce tři čtvrtiny obratu. „Je to možné díky stále rostoucím tržbám a zdravé obchodní politice bundesligových klubů,“ vysvětluje Karsten Hollasch, vedoucí sekce sportovního hospodaření společnosti Deloitte v Německu.

„Atraktivita Bundesligy narůstá nejen v národním, ale i mezinárodním měřítku. Díky současným úspěchům německých špičkových klubů v evropských soutěžích stoupá marketingová hodnota značky Bundesliga. Její vnímání a image je zřejmě na nejvyšší úrovni v historii,“ upozorňuje Hollasch. Přední německé týmy cítí zájem ze zahraničí a také na něm vydělávají. Vyrážejí na turné do asijských destinací – podobně jako anglické špičkové týmy Manchester United či Chelsea FC – za což jim tamní pořadatelé velmi dobře platí. Kluby útočí na asijské či zámožné arabské fanoušky i na svých internetových stránkách a v e-shopech s dresy či reklamními předměty. Stránky Bayernu Mnichov jsou kromě němčiny, angličtiny a španělštiny také v ruštině, japonštině, čínštině a arabštině. „Chceme Bayern v zahraničí stále více zviditelňovat. Přibývá nám fanklubů, a tedy i příznivců po celém světě,“ popisuje Martin Hägele, šéf mezinárodního oddělení Bayernu Mnichov. Propracovanost systému ve všech sférách, tedy i v přístupu k médiím, je obdivuhodná. Vedení Bayernu například nabídlo před pražským utkáním Superpoháru, které na konci srpna svedlo na trávník v Edenu fotbalisty Bayernu a Chelsea, čtyřem českým médiím reportáže přímo z tréninkového areálu v Mnichově. V Mnichově jsou totiž hrdí na to, že když se řekne německý klubový fotbal, tak si svět vybaví právě Bayern.

Česká liga v kapse Bayern díky zmíněné propracovanosti pořádně vydělává. Od přestěhování se do moderní Allianz Areny na severním okraji Mnichova před sedmi roky zisky klubu výrazně poskočily. Za oněch sedm let se také nestalo, že by domácí zápas Bayernu jakékoli úrovně nebyl vyprodaný.

A přízeň diváků je jedním z finančních motorů. Bayern má v Allianz Areně 106 skyboxů pro celkem 1500 lidí. „Na každého se dá kalkulovat s částkou deset tisíc eur na sezonu, což znamená výnos 15 milionů,“ počítá Martin Hägele. Lóže se pronajímají na pět let a každý nájemce si může interiér zařídit podle svého.

Jiné sezení pro bohatší návštěvníky, takzvané business-seats, je rozdělené do tří kategorií. Platinum, za které se platí deset tisíc eur na sezonu, zlaté za 8000 a stříbrné za 6000 eur. „Při průměrné ceně 8000 eur ročně vynesou 17,6 milionu eur. Zájemce musí koupit vždy minimálně dvě sedadla na dva roky,“ doplňuje Hägele. Podle něj se ještě nestalo, že by nějaká firma nebo fanoušek lóži či sedadlo vrátil. „Tyto vstupenky jsou tak ceněné, že je lze vlastně považovat za jakousi měnu a jejich hodnotu je možné přirovnat snad jen k lístkům na vídeňský ples v Opeře. Nikde v Německu člověk nevidí tolik prominentů z obchodu, showbyznysu, politiky, médií a sportu jako na čestné tribuně a ve skyboxech v Allianz Areně při bundesligových zápasech,“ tvrdí Hägele. Díky obrovskému zájmu o nejlukrativnější a nejluxusnější místa mohl navíc Bayern nastavit lidovou cenovou politiku pro zbývajících přibližně 65 tisíc návštěvníků Allianz Areny. „Bayern má jedny z nejnižších průměrných cen jednotného vstupného v Bundeslize,“ prohlašuje Hägele.

Pouze skyboxy a business-seats přinesou ročně do pokladny Bayernu téměř 33 milionůeur.

V Česku by těchto 3700 lidí zaplatilo sezonu všem ligovým klubům kromě Sparty Praha, která s částkou 300 milionů ročně dvojnásobně převyšuje druhou Mladou Boleslav. Celkem ze vstupného Bayern inkasuje ročně kolem 2,5 miliardy korun.

O kondici německého fotbalu svědčí i čísla z jiných klubů. Za Bayernem v obratu následuje Schalke 04, které v sezoně 2011/2012 hlásilo 200 milionů eur. Mezi dvacet nejbohatších evropských týmů se vejdou ještě Hamburger SV se 145 miliony a Borussia Dortmund se 140 miliony eur. „Nejchudší“ bundesligový tým St. Pauli měl předloni desetkrát menší obrat než Bayern, tedy asi 33 milionů eur. České prvoligové kluby dohromady v sezoně 2011/2012 operovaly s celkovým rozpočtem ve výši 1,288 miliardy korun, tedy zhruba 51 milionů eur.

Skromné technocentrum Byl to Uli Hoeness, kdo po stáži v zámoří na začátku osmdesátých letech přišel v Evropě s přesně mířeným merchandisingem, který klubu vydělává další desítky milionů eur ročně. Hráčům díky tomu klub vytváří špičkové podmínky. Navzdory milionovým ziskům ale nejde Bayern cestou okázalosti.

Tréninkový areál v jižní lesnaté části Mnichova je možné snadno přehlédnout. Uvnitř se však skrývá technologické „monstrum“. Každý hráč má ve své skřínce zabudovaný monitor, na kterém ho klub informuje o jeho denním programu. „Franck, středa, 11.45, fyzioterapie,“ svítí například na obrazovce francouzského záložníka Francka Ribéryho, který spolu s kapitánem Philippem Lahmem a Bastianem Schweinsteigerem patří s příjmem deseti milionů eur ročně k největším hvězdám týmu.

„V naší posilovně jsou nejlepší stroje,“ tvrdí Martin Hägele. „Jeden přístroj třeba pomocí vzduchového polštáře hráče při rehabilitaci nadnáší takovým způsobem, aby zraněnou končetinu zatěžoval jen podle přesně daného poměru. Výsledkem je rychlejší rekonvalescence a fakt, že Bayern má nejméně zraněných hráčů ze špičkových týmů Evropy,“ popisuje.

Za kabinou a posilovnou jsou dokonale vybavené medicínské prostory. Tréninkový areál má vlastní televizní studio a v kantýně vaří vyhlášený kuchař Alfons Schuhbeck, majitel michelinské hvězdy. Po příchodu nového trenéra Josepa Guardioly, Španěla, který se během sedmi měsíců příprav na mnichovské angažmá naučil slušně německy, vládne disciplína. Tým obědvá výhradně společně. „První stůl,“ velí Guardiola a osm mužů se zvedne a vezme si u „okna“ jídlo. „Druhý stůl,“ nese se jídelnou. „Třetí stůl,“ vyzývá kouč posledních osm hráčů. Teprve když všichni sedí s jídlem na stole, ozve se: „Guten Appetit.“ A může se jíst.

Hlavně neuspěchat rozvoj

Obchodní a jiné výsledky FC Bayern Mnichov v letech 2002 až 2012

Obchodní rok 2002/03 2003/04 2004/05 2005/06 2006/07 2007/08 2008/09 2009/10 2010/11 2011/12

Obrat 162,7 166,3 189,5 204,7 225,8 286,8 268,7 312,0 290,9 332,2

Ebitda 16,2 22,9 28,0 27,0 53,5 42,2 45,0 61,2 42,3 69,3

Zisk (po zdanění) 0,4 –3,4 6,6 4,8 18,9 2,1 2,5 2,9 1,3 11,1

Počet členů 96 440 97 810 104 720 121 119 135 752 147 072 151 227 162 187 171 345 187 865

Počet fanklubů 2055 2123 2189 2290 2329 2437 2535 2764 2952 3202

Údaje za sezonu 2012/2013 oznámí Bayern Mnichov v listopadu 2013

Zdroj: FC Bayern München AG

O nové éře německého fotbalu vypovídají lépe než počty gólů obyčejné hospodářské ukazatele. Bundesliga se pevně usadila v pozici pěti ekonomicky nejvýkonnějších soutěží na světě, když v sezoně 2011/12 prvně překonala v obratu částku dvou miliard eur. Zatímco počátkem osmdesátých let „operoval“ Hoeness s obratem v přepočtu kolem šesti milionů eur a pokoušel se Bayern oddlužit, letos klub očekává rekordní obrat ve výši skoro 440 milionů eur a je bez dluhů.

O autorovi| Vít Chalupa, spolupracovník redakce

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče