Globální firma z neexistujícího oboru

23. července 2012, 00:00 - Jakub Křešnička
23. července 2012, 00:00

Úspěch v podnikání je těžký pro všechny. Podceňování muži ale ženám dává větší prostor, říká podnikatelka roku z Jordánska Randa Ayoubi

Magazín Economist označil Randu Ayoubi v roce 2007 za jedenáctou nejvlivnější ženu Středního východu, podobně ji loni na dvanáctou nejmocnější ženu arabského světa pasoval magazín Arabian Business. Jordánská podnikatelka roku absolvovala na Harvardu a Texaské technické univerzitě obor počítačové technologie, takže si mohla vybrat působiště prakticky kdekoli na světě. Namísto toho se vrátila do rodného Jordánska.

„Nikdy jsem nechtěla začít podnikat jinde než ve své zemi. Chtěla jsem něčeho dosáhnout. Chtěla jsem, aby má práce měla významnější dopad. Pořád si myslím, že lidé, kteří odcházejí studovat do zahraničí, by se měli vracet zpět do svých domovin a pomoci své zemi k rozvoji,“ řekla týdeníku Euro Randa Ayoubi, zakladatelka a ředitelka společnosti Rubicon Group Holding.

Neexistující odvětví? Nevadí Vizí sympatické podnikatelky vždy bylo posunout vzdělávání do jednadvacátého století. Jako cíl si vytyčila vytváření multimediálních formátů, které naplňují heslo: „Děti se učí, když si hrají.“ „Nicotnou“ překážkou pro ni bylo, že sektor informačních a komunikačních technologií v Jordánsku prakticky neexistoval.

Aby mohla svou společnost Rubicon v roce 1994 nastartovat, pronajala si téměř všechny internetové kavárny v Ammánu, kde vyučovala stovky zájemců o práci v oboru produkce softwaru. Vybraní úspěšní se pak stali základem pro firmičku, která se postupem času rozrostla na společnost s působištěm po celém světě.

„Samozřejmě to bylo velmi náročné. Začala jsem odvětví, které v Jordánsku neexistovalo. Musela jsem učit lidi, kteří neměli žádné zkušenosti. Musela jsem sehnat financování a potenciální investoři netušili, o čem mluvím. Trvalo zhruba deset let, než se podařilo vytvořit potřebný ekosystém a sehnat peníze,“ přibližuje začátky svého podnikání šéfka firmy, která má v současnosti více než 400 zaměstnanců v pobočkách v domovském Jordánsku, ale i v Dubaji, na Filipínách a v USA.

Stejně jako rostla velikost firmy, rozšiřovalo se i pole její působnosti. Vedle vzdělávacích aplikací a interaktivních formátů pro školy produkuje Rubicon i digitální hry, věnuje se distribuci, výrobě animovaných seriálů a filmů, hraček i licencování produktů.

Aktuálně společnost přezdívaná Rubicon Studios pracuje na dvou celovečerních filmech.

Jedním z nich je Život a dobrodružství Santa Clause, který vypráví o tom, jak ke své práci a postavení legendy americká verze Ježíška přišla. Druhým projektem je další z očekávaných filmů roku 2013 Postman Pat, kde jednotlivé postavy namlouvají jména známá nejen britskému filmovému průmyslu, odkud pochází stejnojmenný televizní seriál.

„Oba filmy jsou ve 3D stereoskopickém formátu, na čemž pracujeme poprvé. Myslím, že mají velkou šanci na celosvětový úspěch, který by se mohl rovnat filmům od Pixaru. Jsou velmi kvalitně animované a mají také silný příběh.

Když děláme partnerské projekty s evropskými nebo americkými společnostmi, vždy se snažíme vzít známou postavu a přenést ji do 21. století, aby byla přitažlivá i pro mladou generaci,“ vysvětlila Ayoubi s tím, že o rozpočtech se blíže bavit nemůže. Dodala jen, že u podobných filmů se obyčejně pohybují v řádu desítek milionů dolarů.

Dvojnásobný růst Rubicon Group Holding, tvrdí Ayoubi, své tržby vždy meziročně násobí. Dělo se to i v dobách, kdy firma produkovala animovaný seriál Růžový panter pro studio MGM a vyráběla další seriály pro stanice Cartoon Network, ABC, Nickelodeon nebo Boomerang.

Loni dosáhl obrat firmy 45 milionů dolarů a její ředitelka odhaduje, že letos by se měl zdvojnásobit.

Zásluhu na tom má i 184akrový tematický park Red Sea Astrarium, který Rubicon projektuje u jordánského pobřežního města Aqaba. Ten má být od roku 2014 domovem pro čtyři luxusní hotely a sedmnáct atrakcí představujících slávu starověkých civilizací i svět kultovního Star Treku. Resort za 1,5 miliardy dolarů je financován s pomocí amerických i blízkovýchodních investorů. Podle listu National je největším z těch jordánských Fond pro rozvoj krále Abduláha II. Sám panovník je velkým fanouškem futuristického seriálu, v němž si i zahrál.

„Výhodou Rubiconu je, že naše produkce odpovídá těm nejvyšším světovým standardům, což ukazují i mezinárodní ocenění, kterých se nám dostalo. Druhou výhodou je, že jsme cenově výhodnější než podobné americké společnosti,“ vysvětluje podnikatelka neustálý růst skupiny. Mezi další výhody počítá i nadnárodní charakter Rubiconu. Pobočky v Ammánu, Dubaji, Manile a Los Angeles jsou díky moderním technologiím neustále v kontaktu a spolupracují na jednotlivých projektech jak v obchodních odděleních, tak ve vývoji a produkci samotné. Díky tomu prý přicházejí na inovativní řešení, kterých by oddělené týmy těžko dosáhly.

Krize je pozitivní Randě Ayoubi prostě nechybí zdravé sebevědomí.

Sama se považuje za podnikatelku, která ve svém životě něco dokázala. Vybudovala ve své zemi nový obor a původně malou společnost dostala úspěšně na mezinárodní úroveň. Při rozhovoru s jedinou ženou uprostřed finalistů národních ročníků soutěže Ernst & Young Světový podnikatel roku 2012 v Monte Carlu se ale nedalo vyhnout tématu života podnikatelek v macho světě byznysu.

„Uspět v byznyse je náročné pro všechny.

Nemyslím si, že by to obecně bylo těžší pro mě než pro průměrného muže,“ soudí. Obklopena byznysmeny však ve vysvětlování pokračovala téměř šeptem. „Naopak je to pro ženu svým způsobem jednodušší. Obecně muži neberou příliš vážně konkurentky, které startují podnik. Myslí si – je to žena, co by asi mohla dokázat. Takové podceňování nám dává větší prostor, i když se musíme více ohánět. Když se pak ten byznysmen znovu podívá naším směrem, zjistí, že jsme se dostaly daleko dál, než by dokázal průměrný muž,“ dodala spiklenecky s tím, že v tom si nejspíš bude Jordánsko podobné i s Českou republikou.

Vzhledem k tomu, že Randa Ayoubi pochází z pokrokové země, neměla to jako žena těžší ani v arabském prostředí. Jiné by to podle ní pravděpodobně bylo, kdyby začínala například v Saúdské Arábii. Její společnost ale není v arabském světě diskriminována ani kvůli tomu, že má v čele šéfku. Pomáhá jí, že nabízí rodinnou zábavu a projekty, k nimž se nikdo nebojí pustit děti.

Ani arabské jaro, které otřáslo politikou řady blízkovýchodních států, podnikání firmy Rubicon Group Holding neuškodilo.

„Arabské jaro se dotklo spíše těch lidí, kteří obecně nemají příliš možností. My zaměstnáváme lidi z nižších, středních i vyšších vrstev, s různým vzděláním i v různých fázích života, ale všichni vidí výsledky své tvrdé práce a příležitosti, které se jim díky ní nabízejí,“ vysvětluje rozdíl.

A co vliv ekonomické krize, která už pár let hýbe západním světem, na její podnikání? Randa Ayoubi jej rázně odmítá. Je toho názoru, že jakoukoli krizi může člověk vždy otočit v něco pozitivního, pokud jenom chce. Její společnost se prý nenechala zastrašit, v Rubiconu neomezovali plány a zaměřili se na svou práci, což se vyplatilo.

Ayoubi zároveň věří, že její práce má pozitivní dopad na stovky tisíc lidí. Nejen tím, že jim Rubicon pomáhá se vzděláním nebo zábavou, ale že nezapomíná ani na podporu sociálního rozvoje, když staví školy po Středním východě, pomáhá se vzděláním a nápravou mladistvých v polepšovnách, stavět domy na Filipínách, případně poskytuje stipendia sociálně slabým studentům. Ani jí se ale občas nevyhnou pochybnosti.

„Myslím, že všichni podnikatelé procházejí podobnými obdobími. Jsou chvíle, kdy se vám nedaří, jak byste si představovali, lidé jdou proti vám, nedaří se vám oslovit správné trhy. Pak přijdete domů a říkáte si – proč to dělám, když bych mohla mít daleko lépe placené zaměstnání? S podnikáním zítra skončím! Ráno se ale probudíte s rozhodnutím pokračovat a přijde lepší období s novými nápady. Dokud to člověka baví, najde cestu přes špatná období k dobrým časům. Něco jiného je, když ztratíte zápal a propadnete frustraci. To mně se ale nestalo a nestane,“ uzavírá Randa Ayoubi. l

Randa Ayoubi vybudovala ve své zemi nový obor a původně malou společnost dostala úspěšně na mezinárodní úroveň

O autorovi| Jakub Křešnička • kresnicka@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče