Gaučing na stadionu

05. ledna 2015, 00:00 - Jan Sedlák
05. ledna 2015, 00:00

Kluby se snaží fanouškům v hledišti poskytnout pohodlí jako doma. A pochopitelně přitom na nich pěkně vydělat

Americká basketbalová liga NBA toho má s informačními a dalšími moderními technologiemi společného více, než by se na první pohled mohlo zdát. A není to jenom to, že spoluzakladatel Microsoftu Paul Allen vlastní tým Portland Trail Blazers a že si Steve Ballmer po odchodu z téže firmy pořídil Los Angeles Clippers. NBA je v podstatě celá o technologiích, velkých datech, sítích a aplikacích.

Když se na velkých českých stadionech sejde na sportovní zápas či jinou kulturní akci větší množství lidí, okolní mobilní buňky se většinou tak zahltí, že neodešlete ani tweet či selfie na Facebook. Provozovatelé stadionů to příliš neřeší. Ve Spojených státech by to ovšem byl velký problém. Země, kde mají neuvěřitelný čuch na to, co může vydělat peníze, umí využít každé drobnosti ke svému prospěchu.

„S našimi fanoušky nyní můžeme být pořád, od probuzení do usnutí,“ vypráví na kalifornském stadionu Oracle Arena Chip Bowers, který působí jako marketingový ředitel tamního basketbalového týmu Golden State Warriors. Bojovníci prožívají velice vyvedenou sezonu a už nějakou dobu se těší silnému zájmu fanoušků, kteří si kupují permanentky a dojíždějí prakticky na každý domácí zápas.

Známe svého fanouška „Ještě před nedávnem byste si na stadion mobilní telefon nebrali. Teď to naopak očekáváme,“ pokračuje Bowers. „Pro nás cesta fanouška na stadion začíná už u něho doma.“ Warriors, stejně jako ostatní týmy hrající NBA, nabízejí ke stažení mobilní aplikaci. V ní je možné najít vše, co takový fanoušek očekává – rozpisy zápasů, videa, fotogalerie, statistiky a další podobné věci. Tyhle aplikace se ale postupně mění na mnohem silnější nástroj.

Když Bowers mluví o tom, že cesta na stadion začíná už doma, má na mysli kompletní servis pro fanoušky. Člověk, který míří na stadion na zápas, se okamžitě může podívat, jak vypadá dopravní situace a jaké je a bude počasí, a podle toho vybrat cestu. Jakmile se přiblíží ke stadionu, aplikace mu automaticky vyhledá parkovací místo a navede ho k němu.

Warriors a další týmy své fanoušky znají.

Masivní CRM a obdobné IT systémy na pozadí o nich mají data. Takže jakmile vstoupíte na stadion a máte nainstalovanou mobilní aplikaci, všimne si vás vysílač postavený na technologii iBeacon. Tyto majáčky jsou rozesety u každého vchodu a na dalších místech. Jakmile vás iBeacon a systémy za ním rozeznají, je možné připravit personifikované nabídky.

Návštěvníkům basketbalového zápasu tedy může vyskočit třeba nabídka na zakoupení lepšího místa blíže u palubovky. Stačí jednou klepnout prstem, provede se transakce a aplikace vás k místu nasměruje. Naskakují samozřejmě i další nabídky – majitel permanentky získá slevy na občerstvení, další fanoušci jsou zase upozorněni na zboží tamního fanouškovského obchodu, stadion může lákat na tamní koncerty a tak dále.

„Jde o to, porozumět všemu, co díky iBeaconu a datům vidíme, co ty informace znamenají a co fanoušci chtějí,“ říká Chip Bowers. Američtí šéfové samozřejmě vždy mluví především o tom, že chtějí lepší servis pro fanoušky. Ano, chtějí, ale ne zadarmo – podobné hrátky s technologiemi umějí vydělat peníze. Warriors například iBeacon testují v pilotním provozu, už teď ale údajně registrují výrazný nárůst peněz utracených přímo na stadionu. Záznamy v reálném čase Na amerických sportovních stadionech se pouze výjimečně může stát, že by okolní bezdrátové sítě byly ucpány tak, aby nešel poslat ani e-mail nebo tweet. Naopak, majitelé stadionů a klubů úzce spolupracují s mobilními operátory a kapacity mají dostatečně zajištěné. Stejně tak je možné se na stadionu v podstatě kdekoli zdarma připojit k Wi-Fi síti. Vysílačů jsou zde stovky a kapacita opět velká.

Proč chtít, aby tisíce fanoušků během hry koukaly do chytrých telefonů a tabletů? Třeba proto, že i jedna odeslaná fotka na sociální sítě pro daný tým znamená propagaci. To je ale pouze malá část. Osobní digitální zařízení diváků jsou nyní prodlouženou rukou a v podstatě mohou nahrazovat tradiční informační „kostku“ nad hrací plochou.

„Za jeden zápas se u nás přes Wi-Fi přenesou asi tři terabajty dat,“ počítá Bowers. Fanoušci totiž během hry mohou v reálném čase sledovat kdeco. Když si chtějí z různých úhlů vychutnat poslední smeč tak, jak to divákům doma servíruje televize, prostě si spustí aplikaci a dívají se, jak dlouho potřebují.

Stejné je to se statistikami. Američané milují podrobné sportovní statistiky a v tamních sportech se měří snad vše. Tady vstupuje do hry rostoucí fenomén internetu věcí. Například u amerického fotbalu už nějakou dobu hráčům běžně nad hlavou létají drony s kamerami, celá oblast se ale posouvá ještě dál. Internet věcí mimo jiné znamená miniaturní čidla, kamery a senzory, které jednoho dne budou snad i ve sprchách hráčů.

Senzory, internet věcí a velká data Senzory umějí podrobně monitorovat celý zápas, pohyby hráčů a míče a prakticky okamžitě z toho zaznamenávat a skládat statistiky. Diváci pak ve své aplikaci ihned mohou sledovat, jak se jejich oblíbenému hráči daří s doskoky, bráněním, smečováním a podobně. Vše je možné porovnávat a dávat do souvislostí. Výkony hráčů jsou monitorovány i při trénincích. Spolu s tím se proto zvyšuje také tlak na to, aby data byla více chráněna.

„Internet věcí nám umožňuje sbírat o hráčích a hře úplně nová data, ke kterým jsme dříve neměli přístup, a vše okamžitě zveřejňovat. Fanoušci to milují,“ říká v rozhovoru šéf IT celé NBA Michael Gliedman. „A v budoucnu budeme moci jít ještě mnohem dál. Představte si, že do obývacích pokojů vstoupí věci jako virtuální a rozšířená realita (brýle Oculus VR a podobně). Fanoušci budou moci být okamžitě na stadionu a přímo mezi hráči.“

Co to znamená? Třeba malá kamerka v ikonické čelence LeBrona Jamese, která vám jeho pohled přenese přímo na gauč. Zde se teoreticky rýsuje prostor také pro větší propojení s videohrami a podobně.

Zápasy NBA na stadionech sledují tisíce lidí, často i miliony v televizi, roste ale i počet těch, kteří si předplácejí streamování přes internet. Podle Gliedmana už se na každé utkání takto dívají statisíce lidí. To je obrovský nápor na infrastrukturu a přenášená data.

„Z jednoho zápasu ze stadionu zpracováváme více než 15 terabajtů dat – videa, re-playe a podobně,“ dodává Gliedman.

Má váš klub svého šéfa IT ?

V amerických profesionálních soutěžích je běžné, že kluby a ligy mají své CIO, tedy ředitele informačních technologií. Stejně jako ve firmách i oni patří do nejužšího vedení a jejich úkolem je podpořit obchodní nápady. „Ve světě pozice CIO ve sportovních klubech tak častá není, ale mění se to. Aktuálně už máme mezi zákazníky více než 200 týmů a jejich počet kvartál od kvartálu narůstá,“ počítá viceprezident společnosti Cisco Chuck Robbins.

Právě Cisco je společností, která se v zajištění mnoha částí zmiňovaného technologického zázemí velice angažuje. „Před pár lety to pro nás byla šance vytvořit zcela nový trh, který v podstatě neexistoval,“ říká Robbins. Dnes už Cisco samozřejmě má několik konkurentů, stále je ale v této oblasti jasně největší.

Firma má na sportovní záležitosti vybudovanou samostatnou divizi s příjemně narůstajícími tržbami.

Míří to i do Evropy „Největší zásah samozřejmě máme ve Spojených státech, ale postupně se nám daří jít také do dalších zemí a k více sportům. Mezi naše zákazníky patří třeba Real Madrid a další velké fotbalové evropské kluby,“ dodává Robbins. Velikou příležitostí se zdá třeba Indie a tamní fenomén v podobě kriketu. Cisco těmto klientům dodává nejenom hotovou platformu Connected Stadium, ale také Wi-Fi technologie, sítě, servery, služby a další potřebné součásti.

Nic z toho samozřejmě není „plug and play“ či připravená sada pro rozbalení a okamžité zprovoznění. Systémy se skládají individuálně na míru specifickým potřebám stadionů a klubů, vše se napojuje na CRM a další IT systémy a tak dále.

Velkým dodavatelem je také izraelský podnik SportVU. Jeho systém několika kamer monitoruje každého hráče a během zápasů vytvoří více než čtyři miliony záznamů dat. Analytika na pozadí tak zvládne v podstatě předvídat budoucnost. Například je možné zjistit, který hráč s největší pravděpodobností nejdříve hodí trojku. SportVU už se nějakou dobu používá také u evropského fotbalu, NBA jde ale mnohem dále.

Možnosti toho, co se postupně na sportovních kláních bude objevovat, jsou obrovské. Stadiony čelí obrovské konkurenci v podobě HD a v budoucnu i Ultra HD přenosů přímo domů. Gauči, ledničce a nulovým frontám na záchodě se čelí hůř a hůř. Každý majitel sportovního klubu ale fanoušky na stadionu chce. Lépe se tam cílí reklama a dá se prodat více věcí.

Z klubů se vzhledem k datům stávají takoví další malí „facebookové“ a „googlové“. Budou toho o vás vědět hodně a budou na tom chtít vydělat. Stejně jako na hráčích.

Gauči, ledničce a nulovým frontám na záchodě se čelí hůře a hůře. Každý majitel sportovního klubu ale fanoušky na stadionu chce. Lépe se tam cílí reklama a dá se prodat více věcí.

O autorovi| Jan Sedlák, sedlakj@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče