Evropské peníze ochrání supervize

02. června 2014, 00:00 - (boř)
02. června 2014, 00:00

STAVEBNICTVÍ Státní fond dopravní infrastruktury (SFDI) chce do budoucna sám dohlížet na to, aby na stavbách silnic a železnic nevznikaly náklady, které nebude možné proplatit z evropských dotací. Připravuje proto tým vlastních supervizorů a zřízení skupiny, která bude kontrolovat projektové dokumentace největších staveb.

„Nepředpokládám, že by se nám tímto krokem podařilo odstranit všechny vady projektových dokumentací, které mívají tisíce položek. Alespoň ty nejzásadnější – jako je například chybějící polovina oceli v mostu – bychom ale mohli odchytit, a zabránit tak změnám během výstavby,“ říká Tomáš Čoček, ředitel SFDI.

Právě vady projektových dokumentací jsou velmi často příčinou víceprací, které není možné dodavatelům standardním způsobem uhradit, jelikož zákon o veřejných zakázkách nepovažuje chyby projektantů za nepředvídatelné. Supervize přitom na dotačních stavbách už působily, taková byla ostatně dohoda s Bruselem z roku 2004. Na největší stavby z posledních pěti let ovšem kontroloři nastoupili až po jejich dokončení nebo těsně před ním. Ministerstvo dopravy totiž nebylo schopné vysoutěžit firmy, jež by tuto práci pro stát odvedly.

Za obludný rozměr víceprací především na silnicích a dálnicích si vysloužila Česká republika od Bruselu desetimiliardovou plošnou korekci. Nyní je tento problém znovu aktuální. Ředitelství silnic a dálnic totiž zavedlo tzv. kategorizaci víceprací, aby vědělo, které jsou v souladu se zákonem o veřejných zakázkách. A to i zpětně, firmám proto vícepráce neproplácelo. Kategorizace byla minulý rok dokončena a vícepráce se v posledních měsících začínají úředně zpracovávat tak, aby bylo možné uhradit firmám faktury staré i tři roky.

SFDI dosud podal ke Specializovanému finančnímu úřadu podněty k prošetření víceprací za 6,3 miliardy korun, ve kterých státní investor překročil zákon.

Mohlo by vás zajímat

Finance
6 tipů, jak co nejlevněji vyměnit peníze v zahraničí na dovolené
Kde všude můžete v Česku prohlásit: „Zaplatím to bitcoinem“
ČNB reguluje výši hypoték. Kolik mohou banky půjčovat v zahraničí?
Vyřizování dětského pasu nenechávejte na poslední chvíli. Rychlopas se prodraží.
Praktický návod: jak začít s bitcoinem – výběr vhodné peněženky
Auta
Historicky nejrychlejší Jaguar pro běžný provoz má 600 koní…
Aston Martin DB11 dostal osmiválec 4,0 l bi-turbo od Mercedesu AMG
Galerie na středu: Vyplatí se nejoblíbenější auta s dieselem? Jen když najedete stovky tisíc km
Prohlédli jsme si nový Opel Grandland X. Jak prostorný je uvnitř? (první dojmy)
Škoda vyrobila už šest milionů Octavií
Technologie
Další velký útok ransomwaru zasáhl nezáplatované počítače. Nejvíce je postižena Ukrajina
Čtečky otisků schované v displejích přijdou příští rok. Umožní to tato technologie
Prohlížeč Vivaldi konečně dostane synchronizaci
AMD vydalo první Vegu 10, poloprofi kartu Radeon Vega Frontier Edition za 999$. Bez recenzí
Facebook ovládá celý svět. Má již 2 miliardy uživatelů
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít