E­government na vzestupu

27. ledna 2014, 00:00 - MARTIN ŘEHOŘEK
27. ledna 2014, 00:00

Jsou skutečně všechny IT projekty problémové? Rokem 2013 skončilo první programové období budování českého e­governmentu za přispění financí z EU. Ve víru volební kampaně a sestavování povolební koalice byla často zmiňována problematičnost mnoha ICT projektů veřejné správy, některé byly dokonce označeny za totální omyl a neúspěch.

Téma ICT projektů bylo paušalizováno v negativním smyslu, až občan nabyl dojmu, že vše týkající se ICT ve veřejné správě je nečisté, problémové, podezřelé a nefunkční.

Na jedné straně to lze pochopit, protože máme skutečně mnoho ICT systémů, jejichž funkčnost nedosahuje zdaleka očekávaných parametrů, a některé nefungují dokonce vůbec.

Na druhé straně je taková paušalizace hrubým znevážením práce mnoha dalších lidí (dodavatelů i správců systémů), jejichž IT systémy fungují bez jediné chybičky ke spokojenosti všech uživatelů.

Před měsícem byl vydán na kontaktním místě veřejné správy, které známe pod názvem Czech POINT, výpis s pořadovým číslem deset milionů! Když v roce 2007 tento projekt začínal, těžko si jeho tvůrci dovedli představit, jaký význam bude mít o šest let později. V průběhu doby se totiž z malého pilotního projektu ministerstva vnitra stal jedním z pilířů českého e­governmentu. Počet vydaných výpisů prokazuje správnost rozhodnutí ministerstva nabídnout lidem službu, kdy obíhají data, a ne občan.

Při budování e­governmentu je totiž potřeba pamatovat na všechny, kteří nebudou schopni komunikovat se státem elektronicky, kteří budou vyžadovat „svého“ úředníka, „svoji“ přepážku. Stejně tak lidé komunikující se státem elektronicky budou v některých životních situacích potřebovat převést elektronický dokument do listinné formy a naopak.

Všechny tyto služby zajišťuje Czech POINT.

Společně s Informačním systémem datových schránek, základními registry a Portálem veřejné správy vytváří ekosystém, který je fungujícím základem moderního e­governmentu v Čechách. Pokud chce nová vláda zlomit nahlížení lidí na ICT ve veřejné správě, je potřeba změnit přístup všech resortů k plánování nových ICT systémů. Dnes již není nutné vše budovat od začátku. K dispozici jsou funkční systémy, ze kterých lze jako mozaiku vyskládat větší část nových systémů. Stačí doplnit pouze aplikační část.

Vždyť Czech POINT nabízí kromě služeb na straně přepážek rovněž celou řadu služeb a funkcionalit úředníkům všech úřadů, včetně autentizace a autorizace uživatelů, datové schránky poskytují garantované komunikace, základní registry skýtají referenční údaje a Portál veřejné správy zase prostor k publikaci formulářů a věstníků. Nejsou právě tohle jasné důkazy, že máme IT systémy, které fungují k naprosté spokojenosti všech uživatelů?

O autorovi| MARTIN ŘEHOŘEK, výkonný ředitel newps.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče