E­government na vzestupu

27. ledna 2014, 00:00 - MARTIN ŘEHOŘEK
27. ledna 2014, 00:00

Jsou skutečně všechny IT projekty problémové? Rokem 2013 skončilo první programové období budování českého e­governmentu za přispění financí z EU. Ve víru volební kampaně a sestavování povolební koalice byla často zmiňována problematičnost mnoha ICT projektů veřejné správy, některé byly dokonce označeny za totální omyl a neúspěch.

Téma ICT projektů bylo paušalizováno v negativním smyslu, až občan nabyl dojmu, že vše týkající se ICT ve veřejné správě je nečisté, problémové, podezřelé a nefunkční.

Na jedné straně to lze pochopit, protože máme skutečně mnoho ICT systémů, jejichž funkčnost nedosahuje zdaleka očekávaných parametrů, a některé nefungují dokonce vůbec.

Na druhé straně je taková paušalizace hrubým znevážením práce mnoha dalších lidí (dodavatelů i správců systémů), jejichž IT systémy fungují bez jediné chybičky ke spokojenosti všech uživatelů.

Před měsícem byl vydán na kontaktním místě veřejné správy, které známe pod názvem Czech POINT, výpis s pořadovým číslem deset milionů! Když v roce 2007 tento projekt začínal, těžko si jeho tvůrci dovedli představit, jaký význam bude mít o šest let později. V průběhu doby se totiž z malého pilotního projektu ministerstva vnitra stal jedním z pilířů českého e­governmentu. Počet vydaných výpisů prokazuje správnost rozhodnutí ministerstva nabídnout lidem službu, kdy obíhají data, a ne občan.

Při budování e­governmentu je totiž potřeba pamatovat na všechny, kteří nebudou schopni komunikovat se státem elektronicky, kteří budou vyžadovat „svého“ úředníka, „svoji“ přepážku. Stejně tak lidé komunikující se státem elektronicky budou v některých životních situacích potřebovat převést elektronický dokument do listinné formy a naopak.

Všechny tyto služby zajišťuje Czech POINT.

Společně s Informačním systémem datových schránek, základními registry a Portálem veřejné správy vytváří ekosystém, který je fungujícím základem moderního e­governmentu v Čechách. Pokud chce nová vláda zlomit nahlížení lidí na ICT ve veřejné správě, je potřeba změnit přístup všech resortů k plánování nových ICT systémů. Dnes již není nutné vše budovat od začátku. K dispozici jsou funkční systémy, ze kterých lze jako mozaiku vyskládat větší část nových systémů. Stačí doplnit pouze aplikační část.

Vždyť Czech POINT nabízí kromě služeb na straně přepážek rovněž celou řadu služeb a funkcionalit úředníkům všech úřadů, včetně autentizace a autorizace uživatelů, datové schránky poskytují garantované komunikace, základní registry skýtají referenční údaje a Portál veřejné správy zase prostor k publikaci formulářů a věstníků. Nejsou právě tohle jasné důkazy, že máme IT systémy, které fungují k naprosté spokojenosti všech uživatelů?

O autorovi| MARTIN ŘEHOŘEK, výkonný ředitel newps.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
8 mýtů o zdravotním pojištění
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Auta
Ken Block opět divočí s Fiestou, tentokrát v terénu
Android 8.0 je tady. Jmenuje se Oreo a řeší jeden hlavní problém
Mazda připravuje čtyřválec se třemi turby, jedno bude elektrické
BMW M5 (G30) oficiálně: Má 600 koní, vypínatelný pohon všech kol a jede 305 km/h
Jak vybrat pneumatiky na auto: Základní otázky a odpovědi
Technologie
Procesory Coffee Lake pro desktop přijdou na trh v říjnu, signalizuje Intel
Virtuální realita je dostupnější. HTC Vive zlevňuje o 7000 Kč
Otázky a odpovědi: Jak vybrat pneumatiky na auto?
Google prý po dvou letech uvede další vlastní počítač
Stvořen k přetaktování. HP představilo svůj nejlepší notebook pro hráče
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít