Džínoví idioti

29. června 2015, 00:00 - TOMÁŠ OTTA
29. června 2015, 00:00

styloZoFIe Vzpomínám na jednu punkrockovou skladbu z druhé poloviny 80. let. Jmenovala se příznačně Džínový idiot. Autoři (kultovní Hrdinové nové fronty neboli HNF) si tímto vzali na paškál tzv. somráky. Na vysvětlenou: v osmdesátých letech se svět naší socialistické mládeže dělil hlavně na veksláky a somráky. Mladí z diskoték v mokasínách, melírech a mrkváčích (veksláci) nenáviděli mladé z metalových koncertů v džínové uniformě s nášivkami hardrockových kapel (somráky), a naopak. Popletení pankáči se vysmívali jedněm i druhým (a plánovitě všem). Při vzpomínce na uondané metalisty si vždycky vybavím onu skladbu s výmluvným názvem.

Džínový komplet od hlavy k patě býval vysmívaným nejenom u nás. V zámoří se zase vžil termín „kanadský smoking“. Označoval nositele džín dohromady s džískou. Mimoto se přirozeně vysmíval národu Wayna Gretzkého, v jehož řadách, k radosti škodolibějších Američanů, bylo džínových idiotů nejvíc.

Přesuňme se do dnešní doby, kdy kanadský smoking je absolutně „de rigueur“. Džínový komplet se objevuje prakticky v každé pánské oděvní kolekci. A fenoménem je šití džínových kalhot na zakázku.

Až tam to džíny, někdejší oděv prospektorů a kovbojů, dopracovaly. Mám dojem, že úplně nejsymboličtějším je ne tak dávný počin nekorunovaného krále denimu, totiž sanfranciské značky Levi’s. Proslulý americký brand zprovoznil v Berlíně a Londýně zakázkové šití. Máte zájem o pětsetjedničky přímo na míru? Není problém – v Londýně za tímto účelem dokonce najali krejčího, který předtím dlouhé roky působil v proslulé Mekce nejvyššího zakázkového krejčovství, v uličce Savile Row. Z absolutního top salonu Gieves & Hawkes prostě upgradoval do levisu. Zlí jazykové tvrdí, že Levi’s se takto brání popularitě nových denimových firem.

Teď bych laskavého čtenáře nerad zatěžoval termíny jako raw denim nebo selvedge zakončení, ale bez nich v dnešním džínám přejícím světě nemáte nárok. Pro tento specifi cký oděvní žánr, který s přehledem pronikl i do byznysových kanceláří, se už razí sousloví „luxus casual“. Což je samo sebou poněkud nelogické, ba přihlouplé. Ale pořád lepší než džínový idiot, ne?

O autorovi| TOMÁŠ OTTA trendolog časopisu ForMen

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Čínské turbulence na trhu s kryptoměnami
Auta
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla…
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Galerie: Co všechno vás čeká v běžném provozu, když si pořídíte Ladu Niva?
Malý crossover XC40 má po premiéře. Bude to první Volvo s novým tříválcem
Technologie
Xiaomi by mohlo nabídnout bezdrátové nabíjení. Zapojilo se do vývoje Qi
Shigeru Kumekawa: nová Bravia A1 je nabitá tou nejlepší technologií, říká prezident Sony Europe (rozhovor)
Další průšvih s 10nm procesem Intelu? Některé čipy Cannon Lake byly údajně odloženy
Děravý CCleaner byl nakonec zákeřnější. Cisco doporučuje obnovu systémů ze zálohy
Hotová informační průtrž. Google za dva týdny přestaví tyhle smartphony a počítače
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít