Džínoví idioti

29. června 2015, 00:00 - TOMÁŠ OTTA
29. června 2015, 00:00

styloZoFIe Vzpomínám na jednu punkrockovou skladbu z druhé poloviny 80. let. Jmenovala se příznačně Džínový idiot. Autoři (kultovní Hrdinové nové fronty neboli HNF) si tímto vzali na paškál tzv. somráky. Na vysvětlenou: v osmdesátých letech se svět naší socialistické mládeže dělil hlavně na veksláky a somráky. Mladí z diskoték v mokasínách, melírech a mrkváčích (veksláci) nenáviděli mladé z metalových koncertů v džínové uniformě s nášivkami hardrockových kapel (somráky), a naopak. Popletení pankáči se vysmívali jedněm i druhým (a plánovitě všem). Při vzpomínce na uondané metalisty si vždycky vybavím onu skladbu s výmluvným názvem.

Džínový komplet od hlavy k patě býval vysmívaným nejenom u nás. V zámoří se zase vžil termín „kanadský smoking“. Označoval nositele džín dohromady s džískou. Mimoto se přirozeně vysmíval národu Wayna Gretzkého, v jehož řadách, k radosti škodolibějších Američanů, bylo džínových idiotů nejvíc.

Přesuňme se do dnešní doby, kdy kanadský smoking je absolutně „de rigueur“. Džínový komplet se objevuje prakticky v každé pánské oděvní kolekci. A fenoménem je šití džínových kalhot na zakázku.

Až tam to džíny, někdejší oděv prospektorů a kovbojů, dopracovaly. Mám dojem, že úplně nejsymboličtějším je ne tak dávný počin nekorunovaného krále denimu, totiž sanfranciské značky Levi’s. Proslulý americký brand zprovoznil v Berlíně a Londýně zakázkové šití. Máte zájem o pětsetjedničky přímo na míru? Není problém – v Londýně za tímto účelem dokonce najali krejčího, který předtím dlouhé roky působil v proslulé Mekce nejvyššího zakázkového krejčovství, v uličce Savile Row. Z absolutního top salonu Gieves & Hawkes prostě upgradoval do levisu. Zlí jazykové tvrdí, že Levi’s se takto brání popularitě nových denimových firem.

Teď bych laskavého čtenáře nerad zatěžoval termíny jako raw denim nebo selvedge zakončení, ale bez nich v dnešním džínám přejícím světě nemáte nárok. Pro tento specifi cký oděvní žánr, který s přehledem pronikl i do byznysových kanceláří, se už razí sousloví „luxus casual“. Což je samo sebou poněkud nelogické, ba přihlouplé. Ale pořád lepší než džínový idiot, ne?

O autorovi| TOMÁŠ OTTA trendolog časopisu ForMen

Mohlo by vás zajímat

  • Jiří Strach: Nejsem kaskadér. Bál bych se vložit peníze…

  • Radomil Doležal z CzechTrade: Nejvíc náš těší, když…

  • Největší mýty o bolesti zad

  • Profesor Sameš: Porucha lícního nervu není legrace

  • Rekola mění dopravu v českých městech

  • Roman Šmucler: Češky jsou posedlé zvětšováním prsou

  • Vinař Pavel Chrást: Víno se v Česku předražuje

  • Finance.cz pozvaly klienty na curling

  • Adam Hazdra: Třetina lidí je v práci nespokojených

Hry pro příležitostné hráče