Džínoví idioti

29. června 2015, 00:00 - TOMÁŠ OTTA
29. června 2015, 00:00

styloZoFIe Vzpomínám na jednu punkrockovou skladbu z druhé poloviny 80. let. Jmenovala se příznačně Džínový idiot. Autoři (kultovní Hrdinové nové fronty neboli HNF) si tímto vzali na paškál tzv. somráky. Na vysvětlenou: v osmdesátých letech se svět naší socialistické mládeže dělil hlavně na veksláky a somráky. Mladí z diskoték v mokasínách, melírech a mrkváčích (veksláci) nenáviděli mladé z metalových koncertů v džínové uniformě s nášivkami hardrockových kapel (somráky), a naopak. Popletení pankáči se vysmívali jedněm i druhým (a plánovitě všem). Při vzpomínce na uondané metalisty si vždycky vybavím onu skladbu s výmluvným názvem.

Džínový komplet od hlavy k patě býval vysmívaným nejenom u nás. V zámoří se zase vžil termín „kanadský smoking“. Označoval nositele džín dohromady s džískou. Mimoto se přirozeně vysmíval národu Wayna Gretzkého, v jehož řadách, k radosti škodolibějších Američanů, bylo džínových idiotů nejvíc.

Přesuňme se do dnešní doby, kdy kanadský smoking je absolutně „de rigueur“. Džínový komplet se objevuje prakticky v každé pánské oděvní kolekci. A fenoménem je šití džínových kalhot na zakázku.

Až tam to džíny, někdejší oděv prospektorů a kovbojů, dopracovaly. Mám dojem, že úplně nejsymboličtějším je ne tak dávný počin nekorunovaného krále denimu, totiž sanfranciské značky Levi’s. Proslulý americký brand zprovoznil v Berlíně a Londýně zakázkové šití. Máte zájem o pětsetjedničky přímo na míru? Není problém – v Londýně za tímto účelem dokonce najali krejčího, který předtím dlouhé roky působil v proslulé Mekce nejvyššího zakázkového krejčovství, v uličce Savile Row. Z absolutního top salonu Gieves & Hawkes prostě upgradoval do levisu. Zlí jazykové tvrdí, že Levi’s se takto brání popularitě nových denimových firem.

Teď bych laskavého čtenáře nerad zatěžoval termíny jako raw denim nebo selvedge zakončení, ale bez nich v dnešním džínám přejícím světě nemáte nárok. Pro tento specifi cký oděvní žánr, který s přehledem pronikl i do byznysových kanceláří, se už razí sousloví „luxus casual“. Což je samo sebou poněkud nelogické, ba přihlouplé. Ale pořád lepší než džínový idiot, ne?

O autorovi| TOMÁŠ OTTA trendolog časopisu ForMen

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Papíry jsme jim nevytiskli aneb o reálném založení chovné stanice
Připojištění na dovolenou? Nutnost nebo zbytečnost?
Poroste rychleji USA nebo eurozóna? MMF upravil předpovědi
Auta
První autonomní Kamaz bude nasazen během fotbalového…
Po Francii chce prodej aut se spalovacím motorem zakázat také Velká Británie
Galerie na středu: Na tyto tříválce vám nestačí ani půl milionu
Německo chce neupraveným autům z aféry Dieselgate odebrat registraci
Patentové skici odhalují malý dvoumístný sporťák značky Honda
Technologie
Aukro chystá změny. Na konci měsíce začne migrace a služba bude desítky hodin nedostupná
AMD se díky kryptotěžařům a Ryzenu dostalo v druhém čtvrtletí do zisku – tedy skoro
Objevily se výsledky Radeonů RX Vega v 3DMarku. Start prodejů přesně za dva týdny?
Skype 5.4 pro Linux přidává podporu pro skupinové videohovory
Nvidia už má Tesly s čipy Volta, rozdala první karty výzkumníkům umělé inteligence
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít