Dvojí život značky Prim

27. ledna 2014, 00:00 - Tomáš Plhoň
27. ledna 2014, 00:00

Hodinky známé české značky stále vyrábějí dvě firmy. Soudní spory nekončí ani po deseti letech

Zkuste se na chvíli zamyslet a vyjmenovat tradiční, ryze české značky, které zároveň na trhu reprezentují úspěšný a kvalitní produkt. Na kolik si vzpomenete, na pět, možná na deset? Zda mezi ně budou patřit i hodinky značky Prim, je tak trochu otázkou. I když v zahraničí na ně narazíte jen stěží, na tuzemském trhu jsou vnímány jako svého druhu luxusní zboží. Má je koneckonců i exprezident Václav Klaus, který se s nimi chlubil v přímém televizním přenosu.

Jenže pokud byste chtěli mít podobný kousek jako on, narazíte na závažnou překážku.

V současnosti totiž hodinky Prim vyrábějí dvě zcela odlišné firmy, výsledkem čehož jsou dva úplně rozdílné, ale na první pohled stěží odlišitelné produkty. A věřte, že splést si je určitě nechcete. Zatímco jedny začínají s cenou někde na 40 tisících, ty druhé se pohybují ve standardní cenové hladině kolem pár tisíc korun.

Boj o licenci Jak k něčemu takovému může dojít? Kupodivu nikoli cestou padělků a černého trhu. Soudní spory mezi společnostmi Elton hodinářská a MPM Quality trvají už deset let. Obě prohlašují, že na značku Prim mají výsostné právo.

Hodinky této značky se tradičně vyráběly v závodě v Novém Městě nad Metují, který spadal pod národní podnik Chronotechna. Potíž nastala během privatizace. Licence na ochranné známky Prim totiž zůstaly v mateřském podniku ve Šternberku, jehož nástupce je odprodal. Od té doby probíhá hned několik velmi ostrých soudních řízení najednou.

Vzhledem k tomu, jak dlouho právní bitva probíhá, není divu, že už se o jejich vzájemné řevnivosti psalo v médiích. Z naprosté většiny článků přitom vychází jako hrdina společnost Elton, která převzala výrobu v původním podniku v Novém Městě. Ta se mimo jiné chlubí tím, že vyrábí ryze české hodinky od prvního šroubku po finální výrobek, zatímco její konkurent vrhá na trh levné výrobky z Číny.

Jenže morální převaha firmy Elton není tak docela jednoznačná. A ještě méně to platí o její převaze právní.

Prezidenti i sportovci „Přál bych si, aby krize nikdy neskončila,“ říká entuziasticky Jiří Helikar v malém konferenčním sále skromného sídla společnosti Elton hodinářská a ve vitrínách předvádí tradiční modely Orlík nebo Diplomat, které v Novém Městě nad Metují vyráběli v druhé polovině 20. století. Z původního továrního komplexu, jenž v dobách totality měl přes tisíc zaměstnanců, zbylo jen torzo v podobě hlavní budovy obsazené několika desítkami lidí. Ti tady vyrábějí hodinky s označením „Prim – manufacture“, které se zaměřují na bohatou klientelu. „Luxusní zboží táhne i v těch ekonomicky nejhorších časech. I když naši zákazníci třeba přišli o nějakou část majetku, zbylo jim dost na to, aby si chtěli udělat radost. A pokud naopak zbohatli, tím spíš,“ vysvětluje Helikar obchodní strategii firmy.

Že jde o luxusní zboží, nemůže být pochyb. Hodinky z Nového Města stojí řádově desítky tisíc korun, přičemž některé modely se pohybují i okolo milionu a půl. V tradičních obchodních sítích však žádné z nich nekoupíte. Elton je vyrábí na zakázku podle přání jednotlivých klientů. Ti si mohou nadiktovat, že chtějí hodinky ze zlata, stříbra nebo platiny, mohou si naporoučet osázení diamanty nebo si třeba navrhnout vlastní design.

Exkluzivita jejich zboží získává pravidelný ohlas jak v médiích, tak v kruzích velmi vlivných a bohatých lidí. Kromě již uvedeného exprezidenta dostali primky od Eltonu například vítězové olympiády v Londýně v roce 2012. S oblibou je rozdává také Úřad vlády České republiky. Luxusní strojky má tak například americký prezident Barack Obama, německá kancléřka Merkelová nebo španělský královský pár.

Světový unikát Uvedený spor komentuje Helikar poměrně střízlivě. Z jeho pohledu vznikl během privatizace. „Tehdy se udělalo několik chyb. Příliš se neřešila otázka ochranných známek,“ přiznává ředitel. Svého konkurenta hodnotí s odstupem, jako hráče nižší ligy: „Jsou to produkty, které odpovídají své ceně. Ale našemu jménu to pochopitelně ubližuje. Když mi sem nějaký zklamaný klient přiveze rozbité hodinky s tím, že se mu rozsypaly po pár měsících, je poměrně těžké mu vysvětlovat, že s nimi nemáme nic společného.“

Podobné argumenty, které znějí navýsost logicky, užívá Helikar v médiích poměrně často. Stejně jako ten klíčový, který hraje hlavní roli v obhajobě společnosti Elton: jejich stroje jsou prý výhradně českým výrobkem, který od posledního šroubku až po finální výrobek vzniká přímo na místě, v tradičním, ale technicky velmi moderním závodě v Novém Městě. „Tím jsme unikátní i ve světovém srovnání. Dokonce i švýcarští výrobci musejí některé součástky dovážet,“ tvrdí.

Ohledně soudních sporů je optimistický.

Během letošního roku by prý soudy měly rozhodnout, že jeho společnost je jako jediná na světě oprávněná k užívání značky Prim. Opírá se přitom o rozhodnutí Úřadu průmyslového vlastnictví, který tvrdí, že logo Prim je autorským dílem Josefa Žida, jež ho pro společnost vytvořil v roce 1969. Za autorské dílo ho označil i Nejvyšší správní soud. „Nabídli jsme našemu konkurentovi dohodu mimosoudním vyrovnáním. Pokud na ni nepřistoupí, budeme požadovat náhradu za uplynulé roky,“ říká bojovně Helikar.

Hodinky pro masy Přesuňme se teď na opačný konec republiky, do Frýdku-Místku, kde sídlí Helikarův konkurent. Společnost MPM Quality vznikla krátce po revoluci, v roce 1992, a hned od počátku se zabývala náramkovými hodinkami. Její zakladatel a spolumajitel Petr Hanko je nejdřív dovážel z Německa, brzy ale hodinářskému kouzlu propadl sám. Se svým bratrem, spolumajitelem firmy, dokonce sami hodinky navrhují. Najal designéry i hodináře a pustil se do výroby. V roce 2001 se odhodlal k odvážnému kroku, který měl jeho byznys posunout dál.

„Chtěli jsme oživit značku Prim, která v té době de facto neexistovala. Cílem bylo vyrábět masový produkt. Protože primky vždycky takovým produktem byly,“ vysvětluje Hanko. Přinejmenším v tomto argumentu má rozhodně pravdu. V dobách totality prosluly známé hodinky reklamním sloganem Hodinky značky Prim za dobré vysvědčení a jejich cena se s výjimkou speciálních edicí pohybovala okolo několika stovek korun.

I v MPM Quality se postupem času značka Prim vytříbila jako prémiový produkt, ale v úplně jiné kategorii. V prodejnách na ně narazíte s hodnotou okolo dvou až tří tisíc korun. Zvláštní řady se pohybují okolo ceny deset tisíc korun.

„Co mě dokáže vytočit do běla, je, když mě označují za výrobce levných asijských šmejdů.

To prostě není pravda. Sice některé strojky dovážíme z Hongkongu, ale finální produkt je vyrobený u nás. Do primek první třídy dáváme švýcarské kvalitní stroje,“ vysvětluje Hanko s tím, že dnes hodinářství ani není možné jinak provozovat. Kdysi bohatý český hodinářský průmysl je mrtvý a do značné míry to platí v celé střední Evropě.

Co může, dováží od nejkvalitnějších českých dovozců. Sklo dodává z Jablonce. Pro limitovanou sérii se spojil se známým podnihodinářství kem Preciosa. Pokud podle něj mají české hodinky uspět ve světě, jedinou cestou je spojení s prvotřídním a proslulým českým sklem. Speciální logo Na účet svého konkurenta ostrými slovy nešetří. „Jejich kampaň o ryze českých a téměř manufakturně složených výrobcích je postavená na lži. Oni také musejí některé součástky dovážet zvenčí, protože v těch pár lidech to nemají šanci sami vyrobit,“ tvrdí Hanko.

Jeho rival a konkurent to ostatně na dotaz týdeníku Euro sám uznává. „Je pravda, že sklo objednáváme v Turnově a pásky dovážíme ze Slovinska,“ uvedl Helikar z Nového Města.

Také ohledně výsledku probíhajících soudních sporů mají v MPM Quality podstatně jiný názor. Ochranné známky jim prý právoplatně patří a údajně není možné, aby o ně v budoucnu mohli přijít. „Rozhodnutí o autorském díle je vytržené z kontextu. Úřad průmyslového vlastnictví sice řekl, že logo je autorským dílem, ale neřekl, komu patří. Pan Žid, který logo navrhl, tak udělal pro svoji firmu. A její práva na značku Prim přešla na nás,“ argumentuje Hanko, který podle svých slov stále disponuje rozhodnutím Nejvyššího správního soudu o tom, že ochranné známky patří bezpodmínečně právě jemu.

V krajním případě, pokud by spory dopadly výrazně v jeho neprospěch, by prý jen musel změnit podobu loga. „S tím bychom mohli žít. Není to žádné speciální logo. Je napsané normálně na stroji,“ tvrdí Hanko.

Zašlé stříbro Tím kontroverzní výměna názorů není ani zdaleka u konce. Majitel firmy z Frýdku-Místku má totiž velmi zajímavý pohled na to, jak ona dualita značky Prim vlastně vznikla. Ještě na přelomu tisíciletí hodinky Prim v podstatě neexistovaly. A podle Hanka za to může z velké části právě Helikar, který novoměstský podnik přivedl do konkurzu. „Ten člověk je typickým privatizátorem z počátku 90. let. Kam vstoupil, zůstaly po něm dluhy,“ žehrá Hanko.

Pohled do obchodního rejstříku leccos naznačuje. Helikar skutečně figuruje přibližně v desítce firem v likvidaci nebo v konkurzu. Jedna z nich je i původní společnost Prim, s. r. o. Z té už v roce 1997 odkoupil část podniku pro svou další firmu ITec group, dnes rovněž v likvidaci.

Zpráva deníku Dnes z roku 2003 hovoří o dražbě zkrachovalé firmy Prim, od které odkoupil několik stovek původních hodinek za 300 tisíc korun. Podle znaleckého odhadu se přitom cena pohybovala na více než trojnásobné hodnotě. Zpráva také hovoří o 25 milionech dluhů, které po podniku zůstaly. Na zmrtvýchvstání podniku Elton hodinářská jistě měly svůj podíl i masivní evropské dotace. Společnost získala z bruselských peněz dohromady více než 50 milionů korun v rámci pěti různých projektů. Při produkci několika set až jednoho tisíce hodinek ročně se to zdá zarážející. Na druhé straně, díky dotacím Bruselu si polepšil i její rival MPM Quality, byť podstatně méně. V programovém období let 2007 až 2013 společnost obdržela necelých 16 milionů korun.

Žabomyší spor o tradiční českou značku bude zřejmě ještě několik let pokračovat v podobném duchu. Nyní probíhají tři soudní řízení a nezdá se, že by mohla být ukončena s jasným výsledkem v dohledné době. První se táhne už od roku 2000 u soudu v Hradci Králové, další u městského soudu v Praze a třetí u soudního dvora Evropské unie. MPM Quality už má za sebou vítězství u Okresního soudu v Bratislavě, který vydal předběžné opatření, že Elton nesmí používat značku Prim na Slovensku. Současně ale probíhá ještě několik správních řízení.

Pokud mají skutečně hodinky Prim patřit k rodinnému stříbru naší země, je potřeba, aby pocházely od jednoho výrobce s jednou cílovou klientelou a jedním kvalitativním standardem.

Hodinky z Nového Města stojí řádově desítky tisíc korun, přičemž některé modely se pohybují i okolo milionu a půl. Morální převaha firmy Elton není tak docela jednoznačná. A ještě méně to platí o její převaze právní.

Kdo s koho? Tržby (v mil. Kč)

Zdroj: obchodní rejstřík

O autorovi| Tomáš Plhoň, plhon@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče