Drožkářské blues

29. února 2016, 00:00 - Tereza Čapková
29. února 2016, 00:00

Praha chce zkultivovat pražské taxikáře. Má na ně novou páku a chystá změnu zákona

Na moderní umění a světovou gastronomii do Prahy přilákáte málokoho.

Zato historie a tradice, to je úplně něco jiného. „Koukám na ty baráky, ty jo… Fakt pěkný. Cizinci třeba koukaj na ty baráky a jsou z nich úplně vyplesklý,“ vykládá v Samotářích Jan Macháček. Načež v narážce na jinou součást pražského koloritu povídá taxikáři: „Můžete mě klidně natáhnout jako ňákýho cizince.“ Samotáři šli do kin v roce 2000. O pět let později předvedl tehdejší primátor Pavel Bém svoji slavnou etudu s převlekem za Itala.

Nezměnilo se nic. Tedy v tom podstatném; brutální oškubávání – především – turistů vesele pokračuje i v roce 2016. Ale prý už bude lépe. Opravdu. Magistrát má plán: nasadí na drzé taxikáře Liftago.

Oznámkuj si řidiče

O co přesně jde? Liftago je mobilní platforma, která sdružuje stovky taxikářů s licencí. Hlavnímu městu nabídla zdarma svoje data o tom, které řidiče Pražané a turisté hodnotili nejlépe a proč. „Máme údaje o cenách, trasách, vytíženosti a hodnocení řidičů. V anonymní podobě je můžeme poskytnout radnici pro řešení sporných bodů,“ říká spoluzakladatel Liftaga Ondřej Krátký. Podobné informace marně páčila radnice z taxikářů, respektive jejich cechovního spolku, Asociace koncesionářů v taxislužbě (AKT), roky.

Teď je otázka, k čemu Praze ty údaje budou, protože taxislužbu může regulovat jen určením maximálních cen, kontrolami a nastavením standardů. Primátorka Adriana Krnáčová mluví o možnosti vyvinout systém známek kvality. „Každý řidič, který bude chtít reklamu ze strany Prahy, si standardy osvojí a dostane naši známku,“ slibuje. Jak to bude vypadat v praxi, opět nikdo v tuto chvíli netuší.

Být taxikářem v Praze už dávno není žádná velká výhra. Z někdejší prominentní komunistické kasty, která měla jako jedna z mála snadný přístup k valutám, jsou dnes živnostníci, kteří si mnohdy jen tak tak vydělají na živobytí. Přesto v hlavním městě jezdí pět tisíc taxíků, a taxikářskou licenci má dokonce dvakrát tolik řidičů. Ostatně úřady práce údajně právě tuhle profesi doporučují jinak nezaměstnatelným lidem. Pak není divu, že nasednete do taxíku, který řídí někdo, kdo má auto pronajaté od dispečinku, v Praze je týden a netrefí z Karlova náměstí na Anděl.

(Že minimálně pár stovek taxikářů trefí k Muzeu, už nejpozději od začátku února víme.)

Výsledkem je, mírně řečeno, nízká kvalita služby. A také zuřivý odpor proti tak „nesmyslným“ požadavkům magistrátu, aby řidič taxíku znal ulice v Praze a dokázal ze sebe vypravit zhruba pět set slov v cizím jazyce.

Anglicky, čínštinu po nich nikdo nechce, i když se asi brzy bude hodit víc.

Kontroly, kontroly

Taxikáři proto už roky bojují s magistrátem, především o zvýšení maximální ceny za kilometr jízdy. A v posledních letech je z druhé strany zmáčkla mobilní konkurence – služby jako Liftago, Hopin nebo Uber. Zvlášť poslední jmenovaná u nich vyvolává amok, protože pro ni jezdí i řidiči bez koncese. V hlavním městě tak soupeří tři skupiny – dispečinky, jednotliví řidiči, respektive AKT, a aplikace.

„Jejich zájmy jsou většinou protichůdné, a když vyhovíme jedné skupině, druhá se bude bouřit. Praha jim nemůže a nebude dělat soudce,“ řekla Krnáčová týdeníku Euro. Nicméně může využít jednu skupinu proti druhé, aby dosáhla svého – zlepšila celkovou úroveň taxislužby v Praze. Krnáčová už to naznačila: „Sledujeme společný cíl. Liftago má data a my máme možnost některé věci změnit.“

Do toho město spolu s ministerstvem dopravy chystá novelu zákona o silniční dopravě, která by upravila fungování taxislužby.

Nedá se tedy čekat, že by magistrát postup proti taxikářům zjemnil. „My po taxikářích chceme, aby místopis centra Prahy byl bez mapy, a oni se bouří? Chceme, aby uměli 500 slov ve světovém jazyce, vždyť to umí dítě v páté třídě,“ myslí si primátorka. „Nové zkoušky budou zvyšovat nároky na řidiče, a potažmo tak na celou taxislužbu. A na závěr samozřejmě tvrdá represe, kontroly, kontroly, kontroly,“ prohlašuje Krnáčová.

Její obliba u taxikářů, kteří si už nyní stěžují, že se s nimi primátorka nebaví, pořádají proti ní demonstrace a tu a tam jí poplivou auto, jistě vzroste.

Taxikáři už roky bojují s magistrátem, především o zvýšení maximální ceny za kilometr jízdy. A v posledních letech je z druhé strany zmáčkla mobilní konkurence.

O autorovi| Tereza Čapková, capkova@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
Retro na neděli: Dixi DA-1 3/15 slaví 90 let jako vůbec…
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka vyhnout
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít