Dokud budou dárky, budeme i my

28. července 2014, 00:00 - Jakub Křešnička
28. července 2014, 00:00

Lidé si tištěná přání kvůli novým technologiím neposílají. Pořád je ale kam růst, říká šéf jednoho z největších evropských výrobců pohlednic

V době Facebooku se z přání k narozeninám stala otázka pár kliknutí. Pořád se ale najdou lidé, kteří jsou ochotni tomu věnovat více času i peněz. Naštěstí pro výrobce pohlednic.

„Stále méně se posílají i dopisy. To nemá vliv jen na náš obor. Bude třeba za čas poštám dávat smysl doručovat denně? Přání si ale lidé stále dávají spolu s dárky, a tak tady budeme, dokud se lidé budou obdarovávat. Pořád máme dobré výsledky a prodeje jsme schopni zvyšovat,“ říká Erik Arpi, majitel a šéf společnosti Pictura a zároveň švédský vítěz soutěže EY Podnikatel roku 2014.

Jeho firma je největším producentem pohlednic ve Skandinávii a patří k nejvýraznějším hráčům i v Evropě. Růst mohou podobně velké podniky i díky tomu, že se trh ještě bude srovnávat. Menší výrobci mohou skončit nebo se zaměřit jinam. I český prodejce přání Albi, který kdysi stál jen na pohlednicích, z nich dnes má jen zhruba desetinu z 450milionového obratu, největší tržby teď firma vykazuje z prodeje stolních her a dalšího sortimentu.

„Liší se to i v jednotlivých zemích, v Česku se třeba prodá zhruba jedna pohlednice na hlavu za rok, ve Skandinávii je to asi deset, v Británii i 40. Navíc dnešní mladá generace už oslavuje jinak,“ doplňuje majitel společnosti Albi Antonín Kokeš a tím ukazuje další důvod, proč se z leckterých trhů stahoval i americký gigant oboru Hallmark.

Pictura si ale do budoucna věří. Přece jen loni její obrat narostl v přepočtu na dvě miliardy korun. Od roku 2010 si společnost polepšila o více než 200 milionů korun. A svůj byznys stále rozšiřuje.

Za vše může Snoopy Erik Arpi svůj podnik rozjížděl po absolvování univerzity v Lundu, když si v ulicích měst všiml, jak dobře se prodávají plakáty s kresleným psem Snoopym. Tehdy se zkvalitnil a zrychlil tisk reprodukcí a prodejci mohli využít kratší ochrany autorských práv. Arpi sehnal kresby a vyrazil do Stockholmu vyjednávat do obchodních domů.

„Dostali jsme první zakázku na 500 kusů, odjel jsem do tiskárny zajistit produkci. Problém se objevil při jednání o placení. Měl jsem totiž jen zhruba 50 dolarů, což mi stačilo tak na benzin,“ vzpomíná s úsměvem Erik Arpi. Tiskárnu tehdy odkázal na banku, u níž ani neměl účet. Z tiskárny ale do banky nevolali a Arpimu se zatím podařilo přesvědčit obchodníky k dřívějším platbám. Byznys se tedy úspěšně rozjel. Zpočátku se podnik soustředil na reprodukce umělců, jakým byl třeba Carl Larsson, který svými malbami vyzdobil i Národní muzeum ve Stockholmu. Vedle toho ale Arpi prodával třeba i potřeby pro pletení, především přes časopisy pro ženy.

„Tehdy měly neskutečně obrovské náklady a byly doslova stroji na prodeje. Prodal jsem přes ně tuny a tuny příze,“ tvrdí Arpi s tím, že od tohoto podnikání později upustil, protože podobný obchod nebyl moc seriózní. Vlastní byznys Pictury se tak postupně zaměřil hlavně na pohlednice. Díky kvalitním kolekcím a pomalé reakci konkurence si firma zajistila dominantní postavení na trhu, který měly do té doby rozdělený tamní společnosti Esselte a Bonnier.

Globální cíl Podobně jako v Česku musejí i švédské firmy kvůli malému trhu rychle expandovat za hranice. V případě Pictury přišlo první na řadu Norsko. V Dánsku nastalo pro Erika Arpiho těžké období, když pomáhal určit nový směr upadající továrně, kterou firma koupila.

„Museli jsme obměnit stroje i výrobu. Také v továrně pracovalo mnoho handicapovaných a já jich musel hodně propustit. To pro mě bylo morálně příšerné. Udělal jsem to jen proto, že by je stejně vyhodily banky,“ zvážní jinak velmi pozitivně působící Arpi.

Start firmy v Německu řídil Arpi osobně.

Jak říká, odjel se lépe naučit jazyk a rozjet byznys. Podobně lakonicky popisuje i start pobočky v USA. Přijel prý s batohem mezi mrakodrapy a šel prostě „za nosem“. Zprvu oslovoval obchodníky, jak na ně narazil, než je začal získávat přes veletrhy.

Dnes má Pictura zastoupení ve 14 zemích. Ač firma produkuje i balicí papíry, dárkové předměty a potřeby pro party, přes padesát procent obratu stále dělají pohlednice. I když je jednotlivým trhům přizpůsobuje podle místního vkusu (jak říká Antonín Kokeš, český vtip Poláka nerozesměje) a zájmu zákazníků, stále se snaží o globální úspěch. Obecně v trendech pohlednic platí, že zatímco dříve byly oblíbené komiksově laděné, dnes vede draze působící design a kvalitní provedení.

„Musejí mít nápad. Jinak si lidé řeknou, proč by měli tolik utrácet za kus papíru,“ konstatuje Arpi.

Slavná byla pro Picturu série z 90. let s motivem roku narození, doplněným informacemi o tom, kolik v té době stálo běžné zboží.

Po tomto úspěchu dostala Pictura nabídku na akvizici za 53 milionů dolarů od Hallmarku. Setkala se i s kopírováním pohlednic, třeba v Číně. Po soudech během divokého období před zhruba 15 lety se ale situace uklidnila.

„Naší nejúspěšnější pohlednicí je ta od španělské ilustrátorky Lisi Martinové zobrazující děvčátko v červeném natahující ruku s jablkem. Prodalo se jí celosvětově přes 20 milionů kusů,“ říká pyšně Arpi. Jen pro srovnání: česká firma Albi vyprodukovala a prodala za svou historii 35 milionů přání do obálky.

Česko po Polsku Erik Arpi samozřejmě českou firmu Albi zná. Pictura okolo roku 2005 o vstupu do ní jednala, když chtěl jeden z jejích spolumajitelů odejít. Nakonec se ale jediným vlastníkem Albi stal její zakladatel Antonín Kokeš.

„Pořád patří k našim odběratelům. Tony je v byznyse velmi šikovný, pustil se i do otevření sítě vlastních obchodů. O něčem podobném my sice diskutujeme, ale váháme. Nechceme se stát konkurencí pro naše klienty,“ říká Arpi.

Přestože Pictura pořád udržuje kontakty v Česku i na Slovensku a vidí v regionu potenciál, chce se prozatím soustředit na polský trh. Až se stabilizuje tam, možná začne Arpi znovu jednat o vstupu do Česka, Slovenska nebo i Maďarska. Od jinak oblíbeného ruského trhu Arpiho stále odrazuje korupce, s níž se tam kdysi setkal.

„Pictura vždy byla designově orientovaná, jednu dobu do zaběhnutého evropského trhu vnášela vyloženě svěží vítr. Vyniká podle mě hlavně tím, že sama vyhledává umělce a úzce s nimi spolupracuje,“ popisuje firmu Kokeš.

Svým stylem designu i systémem prodeje má Pictura v plánu obohatit další výrobky, jimiž chce rozšířit vlastní produkci. Podrobnosti Arpi prozradit nechtěl, ale pochlubil se s aplikací pro zasílání přání po chytrých telefonech. Švédové ji dali dohromady s americkými vývojáři a řeckým designérem. Jako první je dostupná ve Švédsku, další země mají přijít na řadu postupně. Motivy Pictury bude časem možné doplnit fotografiemi či videi samotných uživatelů.

Z pohledu motivů jsou pro firmu stále stěžejní přání k různým životním událostem, turistické pohlednice dělá Pictura jen na některých trzích – především v Norsku. Nevyhýbá se ale ani speciálním událostem, snaží se pokrývat všechno.

Dva dinosauři Na pohlednicích Pictury se objevil i pro Čechy nezvyklý motiv trollů známých ze skandinávských legend. Firmu inspirovala kniha, kterou Erik Arpi sám napsal.

„Začalo to pro mě v podstatě jako koníček, ale ty knihy byly velmi úspěšné, takže se z toho stal zajímavý finanční výdělek. Celkem jsem napsal deset knih,“ přibližuje podnikatel a spisovatel. Se smíchem dodává, že půvabné ilustrace v knize a na pohlednicích nejsou jeho dílem. Náčrtky, s jejichž pomocí navrhuje ve firmě vizuální změny produktů, jsou prý ve firmě legendární tím, jak jsou špatné.

„Když jsme se s Erikem Arpim potkávali na veletrzích, obdivoval jsem jeho vitalitu.

Je to typ inovátora s vizí, kterou umí srozumitelně přiblížit. Zároveň je při jednáních jasný a upřímný, což není každý. Je pro mě inspirativní,“ přibližuje švédského podnikatele Kokeš z Albi. „Překvapil mě i tím, že jako majitel firmy jezdil ve starším passatu, který už vyřadili jejich němečtí obchodní zástupci, to se také jen tak nevidí,“ přidává další postřeh.

Erik Arpi v mládí toužil být hudebním skladatelem. To se mu sice nevyplnilo, ale u hry na klavír si odpočine a jako koníček i skládá. Kdo pojede na podzimní dovolenou na Tenerife, možná na Arpiho narazí. Spolu se svým kamarádem, profesionálním hudebníkem, si totiž na vlastní dovolenou domluvili sérii vystoupení v jedné z tamních kaváren.

Když Arpi zmínil, že si jejich duo říká Dva dinosauři, navázala v rozhovoru otázka předání firmy další generaci. Aktuálně to sice v plánu nemá, ale se dvěma ze svých šesti dětí o tom diskutuje.

„Z tohoto pohledu je drobným problémem to, že jsou velmi úspěšní ve svých kariérách, na což jsem jinak samozřejmě pyšný. Jedna z dcer třeba řídí export pro jednu dánskou módní značku, další má na starost největší zákazníky švédských státních drah,“ uzavírá Arpi.

Pictura kdysi jednala i o vstupu do české firmy Albi, teď se ale soustředí na sousední Polsko.

Pictura v číslech • 1969 – Pictura začala svou činnost prodejem plakátů, od kterých se v osmdesátých letech odpoutala se zaměřením na pohlednice a přání • dvě miliardy korun v přepočtu utržila společnost loni, od roku 2010 si polepšila o 202 milionů • více než 20 milionů kusů Pictura prodala v případě své nejúspěšnější pohlednice s motivem od ilustrátorky Lisi Martinové • 450 lidí společnost zaměstnává • 17 firem funguje ve skupině, v sedmi zemích (Švédsko, Norsko, Dánsko, Německo, Francie, USA, Polsko) jsou to sesterské firmy, v dalších sedmi je spoluvlastní s partnery • čtyři firemní designérská studia vymýšlejí motivy, upravují je pro jednotlivé země a hledají globálně úspěšný projekt, jsou po jednom ve Švédsku a USA, další dvě jsou ve Francii

O autorovi| Jakub Křešnička, Monako kresnicka@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Zisky mobilních operátorů? Přes 10 miliard korun ročně
OSVČ a výdajový paušál v praktických příkladech
Kdy jsou vaše peníze na internetbanking v ohrožení?
Konec vesnických prodejen? Vyřeší jejich ztrátovost dotace?
"Bude to dobrý rok," banky a stavební spořitelny počítají výsledky v polovině roku 2017
Auta
Do prodeje jde velmi speciální Honda NSX. Zájemci za ni…
Že fotbalisté touží nejvíce po Bentley? Omyl. Nejžádanější auto vás určitě překvapí
Bentley si myslí, že speciálních edicí není nikdy dost. Continental GT proto dostal další
Auto za průměrný plat? Jde to, ale musíte slevit z mnoha požadavků
Rolls-Royce dnes představí nový Phantom. Premiéru můžete sledovat živě
Technologie
Microsoft zkouší, jak při prohlížení webu přejít z mobilu na počítač [Windows Insider]
Ryzen 3 jde na trh, cenami míří pod Core i3. A konečně vychází i APU Bristol Ridge
Microsoft bude vyplácet solidní odměny za nalezené díry nejen ve Windows
Velká aktualizace ovladačů u AMD. Mnohé novinky pro hráče, GPU Profiler pro vývojáře
Podoba referenčního Radeonu RX Vega je venku. AMD ho chce stavět proti GTX 1080
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít