Diplomacie na lyžích

03. září 2012, 00:00 - Pavel Páral
03. září 2012, 00:00

O sousto, které není z ekonomického hlediska nikterak zázračné, se hlásili všichni velcí kluci z Prahy

Hory jsou srdeční záležitost. A v Česku je synonymem pro hory krkonošský Špindlerův Mlýn. Milovníci jiných destinací sice vědí své, ale to je tak všechno, co s tím mohou dělat. A kdo v českém byznysu něco znamená, prostě musí mít ve Špindlu svůj apartmán, chatu nebo hotel. Jinak jako by nebyl. A když už je, tak musí být vidět, slyšet a mít vliv a váhu.

Proto když se po pádu společnosti Sazka začalo hovořit o tom, že sportovci budou muset prodat své lyžařské areály v Krkonoších, aby měli na živobytí, vypukl poprask.

Všichni, kteří ve Špindlu něco znamenají, u toho museli být. První samozřejmě ti největší.

Petr Kellner s Karlem Komárkem dokonce prostřednictvím Sazky ovládali společnost Sportleas, která má v krkonošských areálech maličký akciový podíl. To, že o Krkonoše dlouhodobě projevovala zájem slovenská společnost Tatry Mountain Resorts (TMR), patřící do skupiny J&T, vypadalo jako nakročení k realistické dohodě dvou velkých hráčů, kterým by pak těžko někdo vzdoroval. PPF podniká s J&T v energetice prostřednictvím Energetického a průmyslového holdingu a vztahy obou skupin jsou i jinak poměrně dobré.

Jenže vzápětí poté, co se dohodli na Špindlu, se Kellner pokusil dát vlastní nabídku proti TMR a začala mela, v níž se k soustu, které není z ekonomického hlediska nikterak zázračné, hlásili všichni velcí kluci z Prahy.

Ve Špindlerově Mlýně měli své zájmy lidé od Romana Janouška přes Martina Romana až po Marka Dospivu. Přitom jedině společnost TMR disponovala nějakým skutečným know-how týkajícím se provozování horských středisek. Na Slovensku proměnila Tatranskou Lomnici, Starý Smokovec, Štrbské Pleso či Jasnou k nepoznání za pár let.

Kromě schopnosti provozovat sjezdovky, lanovky a hotely ale TMR disponuje zřejmě i dostatečným diplomatickým potenciálem.

Dosažení dohody se zmíněnými i nejmenovanými „velkými kluky“ bylo totiž evidentně daleko složitější a důležitější než přesvědčení ČSTV a lyžařského svazu, byť i jejich funkcionáři měli a mají své nároobálka ky na VIP místa ve špindlerovských barech. Proti PPF se totiž v Česku málokdo postaví.

A třeba Martin Roman má od dob, kdy začal ČEZ sponzorovat nymburský basketbalový klub Miroslava Jansty, nadstandardně dobré vztahy s dnešním šéfem ČSTV, a tudíž proti jeho vůli by tatranský expres do Krkonoš dojel stěží.

Ale Jansta je zkušený muž a věci pomohl tím, že místo přímého prodeje areálů, s nímž by mohl u sportovních svazů narazit, zvolil pronájem a do hry zapojil jiného miliardáře, který má s lyžováním v Krkonoších už letité zkušenosti a dokáže najít společnou řeč s místními. Tomáš Němec se svým Snowhillem tak zřejmě má nejen pomoci vztahům se starousedlíky, ale je zřejmě i prvkem zklidňujícím bouřlivé vlny na miliardářských vodách ve Špindlu. A podobně pro starousedlíky bude působit rozšíření vlivu místního lyžařského podnikatele Richarda Kirniga z Janských Lázní na Pec pod Sněžkou.

První reakce z Krkonoš jsou sice vůči slovenským horalům nepříliš přívětivé, ale je skutečností, že Krkonoše postrčit vpřed potřebují a sportovci ovládající tamní areály by nebyli schopni zajistit financování investic, jejichž návratnost je dlouhodobá. TMR tyto zdroje má. Mimochodem i proto, že Slováci milují své Tatry stejně jako Češi Krkonoše a na euro nekoukají. Když firma TMR umístila své akcie na bratislavskou burzu, byl to nebývalý úspěch. Společnost má momentálně tržní kapitalizaci v přepočtu 7,3 miliardy českých korun, což při ceně za akcii kolem 44 eur a zisku na akcii zhruba euro a třicet centů není rozhodně podceněný burzovní titul a cena prostě musí obsahovat kus slovenského srdíčka, protože jinak by se na této úrovni nemohla držet.

Věřme, že miliardáři, kteří se dohodli na rozdělení vlivu ve Špindlu, pomohou stejně velkoryse s financováním investic i Snowhillu a Kirnigovi. Ocenili by to jistě místní podnikatelé, kteří se nyní na novoty dívají s jistou nedůvěrou a skepsí, i široká lyžařská veřejnost, která má svůj Špindl ráda a chce tam jezdit za kvalitními a cenově dostupnými službami.

O autorovi| Pavel Páral • paralp@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Auta
Continental znovu vynalezl kolo, aby mohly elektromobily…
Kvíz na pátek: Poznáte součástky auta jen podle obrázku?
BMW Z4 Concept byl neoficiálně odhalen těsně před premiérou. Vypadá hodně dobře
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští rok dorazí také do Evropy
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Technologie
Intel: top Coffee Lake má o 11 % lepší výkon v jednom vlákně. Kvůli AMD přejmenuje čipset
Evleaks kazí překvapení další Korejcům. Takhle bude vypadat LG V30
Čeští Warhorse Studios vnadí dalším trailerem na Kingdom Come: Deliverance (video)
Další pohroma v cenách grafických karet na obzoru. GDDR5 tento měsíc zdražila o 30 %
Bitcoin přišel o rekord. Kryptoměnou Ethereum už proudí více transakcí
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít