Diesel na rozcestí

26. října 2015, 00:00 - JAROMÍR HÁJEK
26. října 2015, 00:00

Probíhající aféra urychlí nástup alternativních pohonů Přežije diesel? Moje odpověď zní: Dokud se bude zákazníkům vyplácet, přežije.

Naše společnost se specializuje na full­service leasing neboli správu firemních automobilových flotil. Když se zákazníky řešíme, jaké problémy je v souvislosti s provozem autoparků pálí, jen výjimečně slyšíme, že je to uhlíková stopa, kterou za sebou jejich vozy zanechávají. Středobodem našich společných úvah je něco jiného: finanční úspory.

V centru pozornosti jsou tzv. TCO, tedy celkové náklady na provoz. Zahrnují amortizaci vozu, náklady na pohonné hmoty, servis a údržbu, pneumatiky, pojištění, daně a podobně.

Naše zkušenost je taková, že u většiny nových zákazníků existuje prostor k vyšší efektivitě prakticky ve všech těchto ukazatelích. Klienti se proto zajímají o nejnovější metody, jak těchto úspor dosáhnout.

Velkým tématem začíná být telematika.

Díky ní mohou firmy ušetřit na provozu vozů deset až dvacet procent. Naši kolegové v Itálii dokázali o jednu třetinu snížit nehodovost v rámci flotily 16 tisíc vozidel, které osadili telematickým zařízením. Míra nalezení odcizených vozů vzrostla ze 14 na 86 procent. Také sesterská pobočka ve Španělsku hlásí velice slibné výsledky telematiky: snížení pojistných událostí o dvanáct procent a osmiprocentní pokles spotřeby paliva.

Podobných příkladů z praxe bych mohl zmínit více. Ukazují reálný pohled firemního ekonoma na automobily. Stejného ekonoma, který rozhoduje o tom, jestli podnikové vozy budou jezdit na naftu, benzin, nebo na něco jiného. Finanční hledisko je prostě pro drtivou většinu uživatelů prvořadé a dieselgate na tom nic nezmění. Pokud tedy diesel něco ohrozí, budou to ekonomické, a nikoli ekologické argumenty.

Aféra je stále teprve na začátku. Nevíme, jestli do problému nezabřednou další firmy.

Evropská asociace výrobců automobilů už nyní varuje, že uvažovaná přísná úprava emisních testů by přinesla velké náklady. To by vedlo ke zdražení vozů s dieselovými motory a ty by přestávaly být konkurenceschopné. Nikdo neví, jak celé téma uchopí politici. Co když se prosadí myšlenka na vyšší zdanění nafty či dieselových motorů? Není divu, že v takové nejistotě klesá počet prokliků na informace o naftových modelech.

Kauza navíc přišla v době, kdy se o slovo úspěšně hlásí alternativní pohony. Oprávněně. Naše analýzy TCO nového modelu Škoda Octavia G-TEC i dalších vozů jezdících na CNG ukazují, že ekologické řešení už může být i finančně výhodné. Budoucnost elektromobilů je nesporná. Je pouze otázkou času, kdy se s touto skutečností ve větší míře ztotožní zákazníci. Dieselgate tento proces pravděpodobně urychlí.

O autorovi| JAROMÍR HÁJEK, generální ředitel společnosti LeasePlan ČR

Mohlo by vás zajímat

Finance
Šéf mi čte e-maily. Je to v pořádku?
Dá se pracovat s invalidním důchodem? Jde to, ale...
Zaměstnávání a brigády mladistvých a jejich pracovní podmínky podle zákoníku práce
Silná Evropa je podle Merkelové pro USA výhodná
500 korun navíc pro rodinu s dětmi od července 2017?
Auta
Retro na neděli: Ford T může za to, že jezdíme na benzín,…
Policie konečně dovolila hasičům zveřejnit fotky z nehody zapůjčeného BMW i8
Test ojetiny: Volkswagen Golf VII je skvělý, ale dieselu bychom se vyhnuli
Kvíz na pátek: Poznáte, kterým autům patří tyto interiéry?
Audi S5 Cabriolet se přiblížilo k RS 5. Může za to Hans-Jürgen Abt
Technologie
Bugatti Chiron čeká na lepší pneumatiky. Pak zkusí překonat 450 km/h
Změny v pamětech cache a propojení jader. Jak se u Skylake-X zlepšil výkon na 1 MHz?
Aprílová GeForce GTX do USB skutečně existuje. Nvidia omezenou sérii rozdá
Google po letech ustoupil. Nebude číst vaše e-maily kvůli reklamě
Nvidia GeForce GT 1030 – jak se hraje na grafice za 2000 Kč (uživatelská recenze)
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít