Diesel na rozcestí

26. října 2015, 00:00 - JAROMÍR HÁJEK
26. října 2015, 00:00

Probíhající aféra urychlí nástup alternativních pohonů Přežije diesel? Moje odpověď zní: Dokud se bude zákazníkům vyplácet, přežije.

Naše společnost se specializuje na full­service leasing neboli správu firemních automobilových flotil. Když se zákazníky řešíme, jaké problémy je v souvislosti s provozem autoparků pálí, jen výjimečně slyšíme, že je to uhlíková stopa, kterou za sebou jejich vozy zanechávají. Středobodem našich společných úvah je něco jiného: finanční úspory.

V centru pozornosti jsou tzv. TCO, tedy celkové náklady na provoz. Zahrnují amortizaci vozu, náklady na pohonné hmoty, servis a údržbu, pneumatiky, pojištění, daně a podobně.

Naše zkušenost je taková, že u většiny nových zákazníků existuje prostor k vyšší efektivitě prakticky ve všech těchto ukazatelích. Klienti se proto zajímají o nejnovější metody, jak těchto úspor dosáhnout.

Velkým tématem začíná být telematika.

Díky ní mohou firmy ušetřit na provozu vozů deset až dvacet procent. Naši kolegové v Itálii dokázali o jednu třetinu snížit nehodovost v rámci flotily 16 tisíc vozidel, které osadili telematickým zařízením. Míra nalezení odcizených vozů vzrostla ze 14 na 86 procent. Také sesterská pobočka ve Španělsku hlásí velice slibné výsledky telematiky: snížení pojistných událostí o dvanáct procent a osmiprocentní pokles spotřeby paliva.

Podobných příkladů z praxe bych mohl zmínit více. Ukazují reálný pohled firemního ekonoma na automobily. Stejného ekonoma, který rozhoduje o tom, jestli podnikové vozy budou jezdit na naftu, benzin, nebo na něco jiného. Finanční hledisko je prostě pro drtivou většinu uživatelů prvořadé a dieselgate na tom nic nezmění. Pokud tedy diesel něco ohrozí, budou to ekonomické, a nikoli ekologické argumenty.

Aféra je stále teprve na začátku. Nevíme, jestli do problému nezabřednou další firmy.

Evropská asociace výrobců automobilů už nyní varuje, že uvažovaná přísná úprava emisních testů by přinesla velké náklady. To by vedlo ke zdražení vozů s dieselovými motory a ty by přestávaly být konkurenceschopné. Nikdo neví, jak celé téma uchopí politici. Co když se prosadí myšlenka na vyšší zdanění nafty či dieselových motorů? Není divu, že v takové nejistotě klesá počet prokliků na informace o naftových modelech.

Kauza navíc přišla v době, kdy se o slovo úspěšně hlásí alternativní pohony. Oprávněně. Naše analýzy TCO nového modelu Škoda Octavia G-TEC i dalších vozů jezdících na CNG ukazují, že ekologické řešení už může být i finančně výhodné. Budoucnost elektromobilů je nesporná. Je pouze otázkou času, kdy se s touto skutečností ve větší míře ztotožní zákazníci. Dieselgate tento proces pravděpodobně urychlí.

O autorovi| JAROMÍR HÁJEK, generální ředitel společnosti LeasePlan ČR

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče