Design plný emocí

01. června 2015, 00:00 - (luh)
01. června 2015, 00:00

Bez Jensenovy dánské moderny by iPhony vypadaly jinak Průmyslový designér Jacob Jensen (29. dubna 1926 – 15. května 2015) navrhl stovky výrobků, od hodinek až po větrné turbíny, nejčastěji jsou však zmiňovány návrhy vytvořené ve stylu, jemuž se dnes říká dánská moderna. Bez ní by bylo těžké představit si tak populární design výrobků Apple – dokonale hladký povrch, žádné vystupující hrany, ovládací prvky organicky splývající se zbytkem.

Jensen s tímto konceptem, který si vyzkoušel hlavně na audiotechnice 60. a 70. let (ale telefony navrhoval též – zmiňme slavný model T10), slavil podobný úspěch jako šéfdesignér Applu Jonathan Ive. „Jeho kousky patří mezi nejkrásnější masově vyráběné objekty, které kdy byly dovezeny do Spojených států,“ napsal kdysi kritik Paul Goldberger v New York Times. Jensen sám o svých radiopřijímačích, zesilovačích, stereosystémech z nerezu a černobílého plastu, jejichž ovládání tehdy revolučně splynulo s povrchem a přeměnilo robustní kno? íky na tenké posuvné destičky, kdysi řekl: „Slýcháváme, že forma sleduje funkci. Já trvám na tom, že forma sleduje emoci.“

Své krédo formuloval při práci pro dánského výrobce elektroniky Bang & Olufsen (B&O), jemuž za čtvrt století zhotovil celkem 230 průmyslových designů v čele se slavným zesilovačem Beomaster 1000 amp. Reputace výrobků zrála společně s autorem a zaznamenala vývoj od kultovních předmětů pro mladou generaci přes značku náročného konzumenta až po povinnou výbavu každého snoba. „Chcete s mým výrobkem žít? Dělá vás jeho přítomnost šťastnějšími? Když se jich dotknete, prolétne vám hlavou, že na vás někdo myslel? Usmějete se, když pochopíte, v čem spočívá jejich ?ígl?“ ptal se Jensen spotřebitelů.

NA ROZHODNUTÍ MÁM SEDM VTEŘIN Jensen se narodil v roce 1926 v Kodani, nejprve se učil na jatkách a potom čalouníkem.

O jeho dráze bylo rozhodnuto, když v otcově dílně jednu židli nejen vypolstroval, ale také navrhl. Jeho prvním průmyslovým výrobkem byly mističky ve stylu ruských bábušek, čímž dánskému designu jednou provždy naordinoval přístup, který je pro něj dodnes charakteristický – i těm nejobyčejnějším předmětům se věnuje stejná péče jako luxusnímu zboží.

Pro B&O pracoval od roku 1964, během prací na gramofonech a reprodukčních soustavách si ale jeho studio Jacob Jensen Design našlo čas i na nábytek, kuchyň ské potřeby, hodinky či naslouchátka. Všechno ve stylu modernismu poloviny 20. století, mezi jehož další známé představitele patří jeho krajané Jacobsen, Henningsen či Utzon (opera v Sydney). Dohromady vytvořili dánskou modernu. Všem je společné to, že jejich výrobky jsou rozpoznatelné na první pohled. Způsob své práce popsal Jensen, jehož studio našlo pokračovatele v jeho synovi Timothym, v autobiogra? i Jiný, nikoli zvláštní z roku 1997:

„Každý úspěšný návrh vyžaduje schopnost znovu přepracovat původní nápad, klidně znovu a znovu, třeba donekonečna. Toto přepracovávání pro mne vždy představovalo nejkrutější muka. Obvykle udělám 30 až 40 modelů, než najdu ten pravý. A jak identi? kuji ten pravý? Mám svou metodu. Položím model na stůl v obýváku a osvítím jej, jinak ale trávím večer jako obvykle a jdu do postele. Druhý den ráno vstanu a jdu se na model podívat, přičemž vím na sto procent, že mám asi šest až sedm vteřin na to, abych viděl, co je špatně. Když se dívám déle, začnu lavírovat – vždyť to není tak hrozné a tak podobně. Po sedmi vteřinách si udělám pár poznámek a jdu pryč. Po snídani provedu změny. To je jediný způsob, jak to umím.“

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče