Dejte nám deset let, my vám dáme kola

25. srpna 2014, 00:00 - Hana Boříková
25. srpna 2014, 00:00

S Prahou neděláme špatné obchody, tvrdí Pavel Slabý, ředitel firmy JCDecaux

Dělat rozhovor se šéfem tuzemské pobočky společnosti JCDecaux svádí k tomu, ptát se na spíš na jeho osobu než na jednu z nejvýznamnějších firem v outdoorové reklamě. Pavel Slabý stihl být zaměstnán ve francouzské rozvědce, zpívat v ruských kabaretech, být operním pěvcem a zahrát si ve 12 filmech, než se po návratu z francouzské emigrace rozhodl založit v roce 1990 firmu s reklamními poutači.

Jenomže společnost JCDecaux, která spravuje pražský mobiliář, nemá u nás právě nejlepší pověst, proto dostala firma přednost.

* Jak se vám líbí regulace venkovní reklamy nad šest metrů čtverečních, kterou schválila minulý měsíc městská rada?

Samozřejmě nelíbí. My máme smlouvu s městem na nosiče od jednoho do devíti metrů čtverečních, takže nám město touto vyhláškou odebírá tři metry. Ještě nemáme všechny nosiče postavené. Pro všechny musíme komplikovaně získávat povolení na stavebních úřadech. Do roku 2008 se nám podařilo postavit 50 panelů. Následně jsme dostali právo na dalších 250 stojanů a pořád nám jich zbývá dostavět 150. Smlouvu máme ještě na sedm let, pokud je budeme stavět tři roky, na jejich provozování nám zbudou čtyři. Ani nevím, jestli to má smysl. Zároveň nám na stávající plochy postupně vyprší stavební povolení a je možné, že nové už nedostaneme.

* Na druhé straně, součástí smlouvy je také městský mobiliář. A ten z toho, že ubude jiných možností, může přece dost profitovat…

Pro městský mobiliář regulace dobrá je. V samostatných nosičích nám ale může vyhláška ubrat až 40 procent obratu. Časem se to dá vykompenzovat, ale to je otázka let. A sedm roků na to stačit nebude.

* Prý byste už teď chtěli smlouvu s městem, která skončí s rokem 2021, prodloužit…

Samozřejmě o to usilujeme. Okamžitě bychom zainvestovali bikesharing. Praha může mít hned to, co Paříž nebo Vídeň, kde kola provozujeme. Já se ptám, proč chcete investovat 50 milionů do veřejných bicyklů, když my vám je dáme zadarmo? To není jen o tom, nakoupit kola. Ta jsou po třech letech na odpis. Kola se musejí neustále opravovat. V Paříži, kde jich jezdí 3,5 tisíce, máme v centru opravny. Hodnota služby je obrovská. Pro město by to nebyl špatný obchod… První pokusy oslovit město jsme učinili už za prvního volebního období Pavla Béma, ale asi usoudil, že bychom tím narušili plány jiné firmy.

* Myslíte BigBoardu? Ten prý vlastnil Roman Janoušek…

Říká se to. Zažili jsme obrovské útoky. Když už nám radnice nemohla vypovědět smlouvu, byli jsme brzděni v rozvoji. Nedokázali jsme například obstarat potřebná razítka.

* Každopádně v roce 2008 jste založili s BigBoardem společný podnik JCDecaux BigBoard, ve kterém jste letos vykoupili 50procentní podíl BigBoardu…

Dostali jsme nabídku koupit celý BigBoard, ale to jsme nechtěli. Po vstupu J&T bylo jasné, že je nesmysl mít společný podnik s konkurencí. Dnes jsme zase jedna firma.

* Vraťme se zpět ke kolům. Jak reagovala radnice na vaši nabídku?

Pozitivně a zároveň se strachem z toho, co by prodloužení smlouvy znamenalo. Ale my jsme už zvyklí. Uvidíme po volbách…

* Nemyslím si, že by dnes měl někdo odvahu místo tendru opět prodloužit o deset let smlouvu, která je tak dlouho kritizovaná jako nevýhodná, protože město nemá žádný podíl z výnosů z reklamy…

Pořád se říká, že neplatíme. Máme městský mobiliář a to je víc služba městu než reklamní plocha. Postavili jsme zastávky, které se nám z reklamy splácejí. A nikdo už nepočítá, že zastávky také udržujeme. Permanentně, ve dne v noci. Máme 25 zaměstnanců, kteří zastávky neustále čistí a vyměňují rozbitá nebo poleptaná skla, vynášíme koše na naše náklady… To jsou desítky milionů korun ročně. Ono to s těmi výnosy není tak růžové. Navíc my jsme nevyhráli v roce 1994 nějaké zmanipulované výběrové řízení. Vyhrála jiná firma, která po dvou letech zkrachovala. Primátor Koukal nás tehdy jako druhého v pořadí požádal, zda bychom pomohli zachránit Prahu. Dlouhodobé smlouvy jsou v městském mobiliáři obvyklé. V Paříži máme 15leté smlouvy, teď jsme vyhráli v Budapešti smlouvu na 22 let. Města pochopila, že je lepší přenechat tyto činnosti firmám s letitými zkušenostmi. Chování k nám v České republice je ale nepochopitelné. Jinde nás oslavují a jsou hrdí, že s námi spolupracují a že budou mít zadarmo čisté zastávky. Když dostaneme čas, dokážeme přinést Praze krásné věci: kola, voňavé záchodky s hudbou, interaktivní zastávky… l

O autorovi| Hana Boříková, borikova@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít