Data zajišťují úspěch firmy

08. dubna 2013, 00:00 -
08. dubna 2013, 00:00

Dokážeme odpovědět na otázku, proč platí jedna firma na daních deset milionů a druhá sto, říká generální ředitel společnosti SAS Institute ČR

Firma má skrytou konkurenční výhodu ve svých datech. Jejich správná a rychlá interpretace přinese do byznysu trvalou přidanou hodnotu, ať už ve spokojenosti jejích zákazníků, rychlé návratnosti investice, úspoře nákladů, zvýšení obratu nebo zisku společnosti. Troufám si říci, že v datech je budoucnost úspěchu firmy a je jen na jejím rozhodnutí, jak tohoto potenciálu využije, říká Jan Medřický.

* SAS patří mezi špičku na světě ve zpracování dat, která udává směr a vývoj celého trhu. Jaké oblasti vidíte jako klíčové v České republice?

V České republice je to stále především finanční sektor. Segment bank, pojišťoven a dalších finančních institucí, kde má SAS tradičně velmi silnou pozici. Jedním z důvodů je i to, že na straně bank bude i v letošním roce sílit tlak na úsporu nákladů při současném požadavku na zvyšování efektivity ve všech oblastech. Dalším klíčovým oborem jsou telekomunikace a velký potenciál vidíme v segmentu výrobních a maloobchodních společností a také ve firmách z oblasti utilit. Co zůstává jako nedobyté pole, i přesto, že by se zde daly ušetřit nemalé peníze, je veřejná správa. A tam se právě naše firma rozhodla proniknout.

* Proč zrovna veřejná správa, kde vidíte její skrytý potenciál?

Stačí se podívat třeba na daně, které by namísto zvyšování DPH stačilo efektivně vybírat. Nástroje SAS umějí upozornit na nesrovnalosti při vykazování daně u jednotlivých subjektů. Dokážeme odpovědět na otázku, proč platí jedna firma na daních deset milionů a druhá sto milionů, když jsou obě stejně velké, mají podobné postavení na trhu či stejný počet zaměstnanců. Nástroje SAS jsou nasazeny například v Polsku a Maďarsku a výsledky jsou vynikající – efektivnější výběr daní při zhruba roční návratnosti investice. Za úvahu stojí třeba nesrovnalosti související s neoprávněným vykazováním zdravotní péče vůči zdravotním pojišťovnám. Tyto nesrovnalosti pomohou úspěšně odhalovat právě naše nástroje.

* Jaké máte s nástroji SAS konkrétní úspěchy?

Třeba v pojišťovnách lze přímo měřitelné přínosy zjišťovat pomocí dosažené uchráněné hodnoty. V Allianz pojišťovně stoupla o deset procent výše uchráněné hodnoty a o 18 procent výše rezervy šetřených případů. Tento nástroj však dokáže ve firemních datech nejen hledat rezervy. Zná-li banka dobře svého zákazníka, může lépe vyhodnotit rizika a zkrátit různé schvalovací procesy, třeba při přidělování úvěrů. Novým trendem je analytická explorace dat. Její přínos spočívá v přenesení dat do obrazové podoby. Během několika sekund jste pak schopni zjistit, která pobočka v podniku je ztrátová nebo kde jsou skryté příležitosti.

* Nabízíte řešení, které by mohlo predikovat budoucnost vývoje firmy?

Pomůžeme spíše lépe číst a interpretovat data pro důležitá rozhodnutí managementu s tím, že ukážeme skryté korelace a firmám jejich aktivity v úplně jiném světle. Jsme zvyklí pracovat s tabulkami a čísly. Pokud se stejná data zobrazí graficky nebo se například promítnou do mapy, nabízejí se zcela jiné možnosti. Firma má najednou velmi detailní a jasný přehled – ví, kolik čeho prodala, na jakém území a kde jsou možné rezervy. Zpracování analýz již netrvá dny či týdny, ale pouhé vteřiny. A to je obrovský krok vpřed pro rychlé a správné rozhodování.

* Můžete konkretizovat finanční náročnost?

Byznys a SAS software k sobě neodmyslitelně patří a jeho přínos pro zákazníky, kteří nákup tohoto řešení zvažují, je jedním ze základních rozhodovacích kritérií. Jednou z misí SAS je profi tabilní růst na straně zákazníka, což se dá rozdělit do dvou kategorií – růst výnosů nebo úspora nákladů. Na kombinaci těchto vstupů obvykle stojí business case, který je důležitou součástí rozhodovacího procesu při nákupu SAS softwaru a udává, jak se dané řešení firmě vyplatí.

* Jak by tedy mělo vypadat optimální firemní řešení v budoucnu?

Všechny věci spojené s business intelligence se v současné době točí pouze kolem top managementu. Do budoucna vidíme příležitost v rozšíření business intelligence do každého segmentu firmy. Pro zaměstnance by se měla správná analýza stát běžnou součástí života, stejně jako je dnes mobilní telefon nebo e-mail. Obchodní zástupci, marketingoví analytici či pracovníci v zákaznickém servisu si, optimálně pomocí softwaru, naleznou nejvhodnější příležitost, kdy oslovit zákazníka, a zjistí, co mu nabídnout. Firma se tak pro zákazníky stane lepším partnerem.

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče