Další macho v ulicích

04. ledna, 00:00 - Michal Půr
04. ledna, 00:00

Mercedes se s modelem GLE Coupé pokouší napodobit prodejní úspěch BMW X6. Je to ale úplně jiné auto

Pokud si představíte auto, které by mohlo splňovat definici „veřejného nepřítele“, shodneme se nejspíš všichni. Vsadím se, že velká část z vás po přečtení této věty myslí na velké SUV, které si hraje na coupé, na město je příliš rozměrné a v terénu nestojí za moc. Řeč je – jak správně tušíte – o BMW X6. Někteří jej označují za nejzbytečnější (Jeremy Clarkson) a ostatní za nejošklivější (všichni kromě Petry Kvitové, několika extraligových fotbalistů a mnoha profesionálních manželek). Přesto tohle auto, které na trh vstoupilo na začátku největší hospodářské krize od 30. let 20. století, zaznamenalo obrovský komerční úspěch. A to takový, že konkurenční automobilku Mercedes vedlo k vytvoření modelu GLE Coupé.

Není to tak úplně nový model. Je to v podstatě upravená modelová řada ML, kterou automobilka loni přejmenovala na GLE. My jsme testovali model GLE Coupé 350d 4Matic, tedy třílitrový přeplňovaný dieselový šestiválec s automatickou devítistupňovou převodovkou. Je to sice základní motorizace pro tento model, ale Mercedes si i za ni nechá velmi dobře zaplatit. Vyjde vás minimálně na téměř 1,8 milionu korun a s příplatky se velmi snadno vyšplháte přes dva miliony korun. Cena s X6 je prakticky srovnatelná, Mercedes je jen o pár desítek tisíc levnější.

Obtloustlý fešák

Přestože obě auta mají stejnou filozofii, snadno je od sebe rozeznáte. Mercedes prostě vypadá dobře a na obrovských jedenadvacetipalcových kolech i trochu futuristicky.

První, co vás překvapí, jsou jeho rozměry. Je to sice coupé, ale velikostí může směle konkurovat největším off-roadům. Jen necelé tři centimetry na délku mu chybějí do pěti metrů, na výšku má více než 1,7 metru a váží zhruba 2,2 tuny. Je zřejmé, že bude jezdit zejména ve městě, ale rozměrově se tam vůbec nehodí. Tento pocit ještě umocňuje mohutný přední sloupek, který citelně omezuje výhled, a mizerný výhled dozadu. Mercedes má naštěstí jedny z nejlépe zpracovaných parkovacích asistentů. Kamery pracují bezchybně a dovolí vám zaparkovat rychle a bezpečně.

Hromada prostoru je i uvnitř, přičemž dozadu bez problémů naskládáte i tři děti v sedačkách. Stěžovat si nemohou ani dospělí bez ohledu na svou výšku. Zavazadlový prostor má 650 litrů, což bohatě stačí a můžete se směle vydat i na delší cesty.

Bolavé místo

Tak veselé to už není s kvalitou interiéru, který není tak hypermoderní jako v S Klasse.

Je to dáno nejspíš tím, že vypadá tak trochu jako facelift interiéru z předchozího modelu ML.

„Kapličky“ budíků z laciného plastu (navíc špatně upevněné) v autě za takřka dva miliony nečekáte. Vyložený šunt je schránka na brýle nad zpětným zrcátkem, která během testu nejen vrzala, ale nešla ani úplně otevřít. Nadšení nevzbuzují ani sedadla, která jsou sice velmi pohodlná, ale mají příliš malé boční vedení, což je u auta s označením coupé překvapivé. Těžko uvěřitelná je pak imitace dřeva na palubní desce a dveřních výplních, v našem případě v šedivé barvě. Každý, kdo do vozu nastoupil, snažil se rukou vyleštit skvrny na obkladech, načež zjistil, že to skvrny nejsou. Byl to úmysl.

Dejte nám jistoty

Naštěstí je tu osvědčený motor, který dosahuje velmi dobrých výkonů od nízkých otáček. Na 100 km/h se dostanete za sedm vteřin, což je dostačující hodnota. Motor je tichý přesně tak, jak se na mercedes patří. Přispívá k tomu i vynikající převodovka. Devítku zařadí při klidné jízdě v rychlosti zhruba 80 km/h, přičemž „točí“ zhruba tisíc otáček za minutu.

Režim sport často nevyužijete, GLE Coupé se při sportovní jízdě necítí příliš dobře.

Brzdy by mohly být rozhodně ostřejší a ani rychlé průjezdy zatáček vás nenaplňují bůhvíjakou jistotou. Daleko lepší je zvolit mód comfort a nechat se hýčkat velmi pohodlnou a tichou jízdou. V terénu jsme jej nezkoušeli, ale nepočítáme se světobornými výkony, už jen kvůli neskutečné šířce pneumatik (vzadu 315 milimetrů) a absenci některých offroadových specialit. Do Spindlermühle vás ale zaveze spolehlivě.

Nečekali byste, jak se jízdní vlastnosti GLE Coupé liší od největších konkurentů – X6 či Porsche Cayenne. Jeho dynamika je horší a řízení méně citlivé. Mercedes vsadil na svoji tradičně silnou stránku – komfort. A udělal dobře. Pokud chcete vybroušené jízdní vlastnosti, nemá smysl si kupovat auto s takovými rozměry. Aby byl požitek z jízdy ještě lepší, důrazně doporučujeme zakoupení vzduchového odpružení Airmatic, jež vás vyjde na zhruba 45 tisíc korun a v rámci příplatkové výbavy má vynikající poměr cena/výkon.

Verdikt

Přestože si řada lidí myslí, že Mercedes okopíroval model GLE Coupé od BMW X6, není to tak úplně pravda. Rozdíly mezi oběma modely jsou zjevné. GLE Coupé je spíše rodinným vozem, s nímž se můžete vydat na dovolenou kamkoli po Evropě a díky jízdnímu komfortu se budete na konci cítit stejně svěží jako na začátku. Ve městě se nebudete natřásat při jízdě přes kanály či zpomalovací prahy. Pokud vám ovšem v těle bije „cuore sportivo“, GLE Coupé není auto pro vás, na což vás upozorní třeba i falešné koncovky výfuků. Uvidíme, zda se Mercedesu podaří zopakovat úspěch hlavního konkurenta. Našlápnuto má dobře, ale přiznejme si, že v nabídce má i povedenější vozy. l

hodnocení vzhled jízdní komfort prostorný interiér tichý motor laciné prvky v interiéru necitlivé řízení špatný výhled z vozu malé boční vedení sedadel Mercedes GLE Coupé 350d 4Matic

Objem motoru: 3,0 litru Výkon: 190 kW Převodovka: devítistupňová Maximální rychlost: 226 km/h Zrychlení 0 na 100 km/h: 7,0 sekundy Kombinovaná spotřeba: 6,9 litru na 100 km Základní cena: 1 778 700 Kč

O autorovi| Michal Půr, pur@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče