Dál už to nejede

13. ledna 2014, 00:00 - Jan Sedlák
13. ledna 2014, 00:00

Monopol na data jízdních řádů se začíná hroutit. Andrej Babiš si ale z vlády bude moci část svého byznysu pohlídat

Američané, Britové i lidé z mnoha dalších zemí si mohou na mapách od Googlu jednoduše najít spojení městskou hromadnou dopravou, autobusy a vlaky. Pokud službu od Googlu nevyužívají, mají možnost totéž udělat třeba na mapách Microsoftu nebo si stáhnout nespočet dalších mobilních aplikací. V Česku tohle nelze. Jedinou možnou cestou pro vyhledávání komplexních dopravních spojů je služba Idos spadající pod společnost Mafra a její portál iDnes.cz. Přitom by to i u nás mělo fungovat stejně jako jinde na světě. Vlastníkem dat o jízdních řádech je totiž stát a ten má podle zákona tyto informace zpřístupnit každému. Dlouhá léta trvající monopol nyní spěje k zániku. Pokud do jeho osudu nezasáhne Andrej Babiš, respektive budoucí ministr dopravy z jeho hnutí ANO.

Data jízdních řádů jsou na tuzemském internetovém trhu velice ceněnou komoditou. Pokud se nad nimi postaví služba pro vyhledávání spojů, automaticky přitáhne statisíce uživatelů, a tím pádem se zvýší množství zobrazených stránek a výdělky z reklamy. Koluje proto pořekadlo, že kdo provozuje jízdní řády, je minimálně dvojkou na českém internetu. Tuto výsadu měly ve svých nejlepších dobách portály Atlas a Centrum, po kterých štafetu v roce 2007 přebrala Mafra.

Babišův mediální dům sice nechce komentovat, kolik mu Idos ročně vydělá, zcela jistě ale nepůjde o malé částky. Portál iDnes.cz, pod jehož doménou jsou jízdní řády provozovány, dle NetMonitoru měsíčně navštíví něco přes 4,5 milionu uživatelů. Více než 1,9 milionu z nich míří hledat právě dopravní spoje.

Jenže Mafra by nemusela být jediná, kdo něco takového nabízí. Data o jízdních řádech jsou majetkem státu a sbírají se z Centrálního informačního systému o jízdních řádech (CIS). Konkrétně ministerstvo dopravy by mělo být garantem toho, že veškerá tato data zpřístupní všem zájemcům ve veřejné a strojově čitelné podobě s jasnou strukturou. Díky tomu by své „idosy“ mohly provozovat také další subjekty. Tady se ale věc zamotává.

Nulové lákadlo Potřebná data a systém dodává Mafře brněnská společnost Chaps, okolo které se celá kauza točí. Firma Chaps v roce 2001 podepsala smlouvu s ministerstvem dopravy, jemuž zaručila, že za provozování jízdních řádů nebude muset nic platit a všechny náklady spadnou na bedra soukromé společnosti.

Chaps si „pouze“ vymohl, že bude výhradním zpracovatelem dat. „Tehdy to na dopravě nikomu podezřelé nepřišlo. Znělo to logicky a argument nulových nákladů byl velmi pádný. Nikdo se ani příliš nezamýšlel nad tím, jakou hodnotu ta data mohou mít,“ popisuje pro týdeník Euro jeden ze zdrojů blízkých celé situaci. Při zpětném pohledu je jasné, že Chaps si byl hodnoty jízdních řádů velice dobře vědom. Velkou část tehdejšího osazenstva společnosti ostatně tvořili bývalí lidé z ministerstva dopravy.

Chapsu se od té doby sbíhají data z CIS, společnost vyvinula vlastní systém jejich zpracování a tento balík pak nabízí vybranému partnerovi, z čehož inkasuje příjmy do firemní kasy. Povinné veřejné výstupy sice zveřejňuje, dává je ale na těžko dohledatelné stránky, a navíc v takových formátech a často měněné struktuře, aby je nebylo možné analyzovat a využívat. Vedle těchto aktivit Chaps prodává i další produkty, například samostatné aplikace posílané zákazníkům poštou.

Brněnské společnosti se dokonce podařilo na rozvoj CIS získat dotace, které tvoří poměrně velkou část z jejích ročních tržeb okolo 200 milionů korun. I když se firma společně s dotacemi zavázala, že nebude produkty postavené na jízdních řádech poskytovat komerčně, našla si několik kliček. Software například prodává skrze dceřiné společnosti, a pokud si přes webové stránky chcete koupit aplikaci Idos, kterou si můžete nainstalovat na svůj počítač, musíte nejprve vyplnit některé osobní údaje. „Na základě nich si pak Chaps zájemce o koupi prověří,“ popisuje jeden z jeho bývalých zaměstnanců.

Aktivní v tomto směru byla i Mafra. Za poslední roky vzniklo několik nezávislých mobilních aplikací s jízdními řády, které se k datům dostávaly různými způsoby, třeba i jejich čerpáním přímo z Idosu. Mediální dům v těchto případech hrozil žalobami a docílil tak jejich stažení. Některé stále fungují – třeba Pubtran –, ovšem jen díky dohodě s Mafrou a Chapsem.

Hra na zdržovanou Ministerstvo dopravy o tuto problematiku dlouhou dobu nejevilo zájem, respektive jedna část byla ráda, že systém dodávaný zdarma funguje (Idos je u uživatelů velice oblíbený a skutečně jde o dobrou a funkční službu), a druhá byla na Chaps napojená. Ledy se začaly hýbat až v době, kdy se do hry vložila tuzemská internetová jednička Seznam.cz, konkrétně její výkonný ředitel Michal Feix.

Seznam má logicky o dopravní data zájem, rád by je totiž mimo jiné integroval do služby Mapy.cz. „Až se k nim dostaneme, logicky je budeme chtít využít komerčně, stejně jako další firmy,“ říká Feix. Šéf Seznamu se nicméně snaží dosáhnout toho, aby informace byly přístupné přesně podle zákona, tedy všem a v otevřené podobě. Seznam se delší dobu pokoušel od Chapsu data získat s tím, že je Chaps musí ze zákona všem zájemcům poskytnout.

Brněnská společnost se ale neustále odvolávala na to, že tímto povinným subjektem nejsou oni jako soukromá firma, ale nadřízené ministerstvo dopravy.

Seznam se proto začal domáhat práva u Krajského soudu v Brně, který nakonec jeho připomínky uznal za relevantní a potvrdil, že Chaps je povinným subjektem stejně jako ministerstvo dopravy. Zdejší internetový lídr tedy znovu začal na Chaps adresovat žádosti o vydání dat, brněnská firma ale hraje hru na zdržovanou. Na pražský Anděl posílá zprávy typu, že „není jasné, o jaké informace jsou žádáni, a prosí o upřesnění požadavku“. Seznam se nyní chystá oslovit ministerstvo dopravy, aby s případem hnulo.

Podobnou taktiku hraje Chaps také s Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS), který se o případ už před delší dobou začal zajímat a v listopadu loňského roku zahájil s Chapsem správní řízení. ÚOHS oficiálně nesmí probíhající řízení komentovat, zdroje týdeníku Euro blízké šetření ale popisují, že Chaps posílá jenom kusé informace a nutné minimum a snaží se vše co nejdéle natahovat.

Ministerstvo dopravy po dlouhodobém tlaku začalo celý případ veřejně více komentovat a koncem roku přislíbilo vydat předpis, který by Chapsu nařídil data jízdních řádů zveřejňovat v otevřeném formátu komukoli.

„Chceme, aby od roku 2014 platila vyhláška, která jakožto závazný právní předpis uloží (Chapsu) povinnost poskytovat data ve formátu pro automatizované zpracování, jakmile je obdrží od dopravních úřadů,“ vzkazuje mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

Jenže tento dokument už nějakou dobu „leží na stole“ současného ministra v demisi a není jasné, zda ho před svým odchodem z funkce stihne podepsat. Někteří lidé napojení na Chaps na dopravě stále působí, už se zde ale stihla zformovat skupina, která proti jejich vlivům vystupuje. Podařilo se dosáhnout i toho, že do smlouvy s Chapsem byla zavedena výpovědní lhůta o délce 18 měsíců. Pokud však současný ministr vyhlášku nepodepíše, není vůbec jasné, co se stane, až se úřadu chopí Babišovo hnutí ANO.

zřícenina Na první pohled je zřejmé, že se pan Babiš v tomto případě dostává do střetu zájmů. Jako vlastník Mafry má jistě zájem na tom, aby iDnes.cz generoval co největší návštěvnost, prodával co nejvíce reklamy a co nejvíce vydělával. Pokud by Mafra s Chapsem přišly o monopolní postavení, iDnesu reálně hrozí úbytek návštěvníků. Například Seznam už je připravený data jízdních řádů okamžitě integrovat do svých map. Seznam z této mapové služby v současné době na Idos odkazuje, což po získání zdrojových informací dělat nebude.

Firma čísla o tom, kolik lidí na Idos přivede, nekomentuje, údajně je jich ale „hodně“. Mapy.cz měsíčně navštíví přes 2,7 milionu lidí.

Zástupci Mafry už podle informací týdeníku Euro tuto záležitost koncem loňského roku řešili a představitele ANO se situací seznámili. Nikdo z Babišova hnutí se k problematice nechtěl vyjádřit. „Toto určitě bude zkouška toho, jak vážně myslí svoje proklamace o lepších poměrech v politice a státní sféře a jak se vyhne střetu zájmů,“ komentoval situaci zdroj z ministerstva dopravy.

Podle řady indicií se Chapsu začíná hroutit výnosný byznys a lidé z branže přirovnávají firmu ke zřícenině. Ostatně ona tak žárlivě střežená data nyní Chapsu utíkají dírami v nepříliš dobře zabezpečeném informačním systému.

Data jízdních řádů jsou na tuzemském internetovém trhu velice ceněnou komoditou. Pokud se nad nimi postaví služba pro vyhledávání spojů, automaticky přitáhne statisíce uživatelů, a tím pádem zvýší množství zobrazených stránek a výdělky z reklamy. Na iDnesu tvoří téměř polovinu provozu.

O autorovi| Jan Sedlák, sedlakj@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče