Co kdybychom L-159 darovali?

29. dubna 2013, 00:00 - (hyk)
29. dubna 2013, 00:00

Letecký průmysl Naděje na prodej českých letounů L-159 armádě Afghánistánu ještě existuje. Myšlenka se opět objevila v průběhu nedávné návštěvy premiéra Petra Nečase v Afghánistánu, kam ho doprovázel ministr obrany Vlastimil Picek. Prozatím nicméně nemá ostřejší kontury. „Aero v současnosti na žádném obchodním případu týkajícím se prodeje L-159 do Afghánistánu nepracuje,“ řekl týdeníku Euro Ladislav Šimek, prezident Aera Vodochody.

O přínosu letadel pro afghánskou armádu nicméně ředitel podniku nepochybuje. „V současnosti by L-159 představovaly nejvýkonnější letouny afghánského letectva. Díky širokému rozsahu schopností by mohly plnit řadu misí od výcviku až po ostrahu hranic, ostrahu vzdušného prostoru, zapojení se do protipovstaleckých operací a podobně,“ vysvětluje. Podle něj by i po nákupu výkonnějších strojů mohly L-159 plnit funkci přechodového typu na nadzvukové letouny a v operačním nasazení pak užší spektrum úkolů, podobně jako je tomu v českém letectvu.

Hlavním problémem zůstává, že pořízení a provoz moderních bojových letadel libovolného typu by byl pro afghánskou státní kasu tak velkou zátěží, že je prakticky možné tuto alternativu vyloučit. Dřívější úvahy na toto téma proto převážně zahrnovaly pomoc prostřednictvím USA či Severoatlantické aliance. V současnosti například organizují Spojené státy výběr turbovrtulových letounů pro afghánské letectvo, jejichž pořízení bude financováno z rozpočtu USA.

„Vyrobené letouny jsou v majetku letectva, je tedy na vládě České republiky, jak s nimi naloží,“ dodává Šimek. Jednou z alternativ by mohl být i dar. Česká republika se ostatně zavázala, že bude až do roku 2017 přispívat na afghánskou armádu milion dolarů ročně a další milion věnuje na rozvoj. Nicméně v případě daru je třeba k letounům dokoupit logistiku, což zahrnuje náhradní díly, výcvik či zkušební vybavení, jejichž cena může nakonec převýšit i cenu letounů.

„V tuto chvíli se zabýváme několika nabídkami na odkup nepotřebných L-159,“ tvrdí tiskový mluvčí ministerstva obrany Jan Pejšek. Dříve zmiňovaný prodej L-159 do Iráku se prozatím nepodařilo realizovat. Podle Pejška je ministerstvo jakožto organizační složka státu ze zákona povinno k nabývání a pozbývání majetku přistupovat s takzvanou péčí řádného hospodáře. „Teprve po vyčerpání všech možností by bylo pro resort výhodnější se L-159 zbavit i formou daru tak, aby se minimalizovaly náklady na jejich uložení,“ dodal.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
3x z poradny: vytýkací dopis, jak čerpat dovolenou, daň z příjmu
Státní dluh USA, Činy, Ruska a dalších zemí. Kolik dluží domácnosti a firmy?
O prázdninách projedete méně. Benzín i nafta pořád zlevňují
Zákaz kožešinových farem ročně ušetří život více jak 20 000 zvířat, ale senátoři ho nechtěli schválit
Hypotéky 2017: Regulace má za důsledek unifikaci hypoték
Auta
10 nejrizikovějších ojetin, kterým je lepší se zdaleka…
Audi, BMW a Mercedes upraví software milionům starších dieselů. Kvůli emisím
Nástupce Bugatti Chiron bude muset přejít na elektřinu. Bez ní by už nezrychlil
Test motocyklu BMW S 1000 XR: Superbike na chůdách
Kvíz na pátek: Poznáte značku a model auta podle obrázku?
Technologie
Intel se po IoT stahuje i z nositelné elektroniky. Celé oddělení tento měsíc zrušil
Evolveo Ray 2 – moderní skříň s tvrzeným sklem za 1500 Kč (uživatelská recenze)
Cnews FM: Přenos čísla do 10 dnů a dva noví operátoři [podcast]
Při instalaci nových hlavních verzí Windows 10 se zkrátí doba, kdy zařízení nelze používat
Alza to s elektromobily myslí vážně. Přidává další modely, nabídne levnější vozy i dodávky
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít