Chyby, nesmysly a porušení zákonů

26. května 2014, 00:00 - (zam)
26. května 2014, 00:00

Jaké nedostatky našel NKÚ v projektu elektronických tržišť pro veřejné zakázky

Koncepční fáze 1. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) v podstatě nedokázalo vymyslet rozumné parametry, podle nichž by byl projekt hodnocen. Zvolit jako sledovaný parametr „digitalizaci dokumentů“ je opravdu nesmysl, když mělo jít o finanční úsporu oproti předchozím nákupům dané komodity příslušným zadavatelem.

Tendrová fáze 1. Při plnění projektu byly porušeny hned tři zákony – o veřejných zakázkách, o koncesních smlouvách a koncesním řízení a o finanční kontrole. (MMR to samozřejmě popírá.) 2. Ministerstvo nenavrhlo žádný účinný sankční a kontrolní mechanismus, který by přiměl povinné zadavatele využívat e-tržiště; opakovalo tak předchozí chyby. (MMR alibisticky oponuje, že příslušnou novelu navrhlo, ale neprošla.) 3. Divné hry s ceníkem služeb. MMR zvyšovalo ceny nad úroveň nejnižší nabídky, která mu přišla (na rozdíl od hodnotící komise) příliš nízká, přičemž položka „zadání zakázky malého rozsahu formou e-aukce“ byla navýšena ze 770 korun na 1384 korun bez DPH. Následně MMR jednostranně navyšovalo ceníkové ceny, ačkoli podle koncesní smlouvy měli o změnu ceníku žádat provozovatelé, a to „v případě závažných a objektivních důvodů“.

Implementace a následná kontrola 1. Provoz e-tržišť je hrazen pouze ze státního rozpočtu a je zajištěn externími subjekty na základě koncesních smluv. Předpokládanou hodnotu výdajů za pět let provozu stanovilo ministerstvo na 352 milionů korun bez DPH. Celková fakturovaná a proplacená částka ze strany ministerstva za první rok provozu e-tržišť činila 22 423 733 kroun včetně DPH. Kdyby MMR akceptovalo nejnižší nabídku a nenavyšovalo ceny, ušetřilo by jen za první rok dalších 1,45 milionu korun. Pro zadavatele zakázek jsou základní služby „zadarmo“, což je v pořádku, ale MMR zřejmě platí víc, než by muselo.

2. Kontrola kvality poskytovaných služeb je podle koncesních smluv zajištěna prostřednictvím výkonových ukazatelů, kterými jsou například provozní dostupnost nebo lhůty řešení incidentů. Ač docházelo k porušení, MMR neuplatňovalo sankce (čímž podle NKÚ porušilo zákon o finanční kontrole).

3. Metrika úspor vypadá velmi nepřesvědčivě, navíc „správce“ nesleduje, co se na tržištích děje; koneckonců je to „burza“, a trhy lze manipulovat.

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče