Chyby, nesmysly a porušení zákonů

26. května 2014, 00:00 - (zam)
26. května 2014, 00:00

Jaké nedostatky našel NKÚ v projektu elektronických tržišť pro veřejné zakázky

Koncepční fáze 1. Ministerstvo pro místní rozvoj (MMR) v podstatě nedokázalo vymyslet rozumné parametry, podle nichž by byl projekt hodnocen. Zvolit jako sledovaný parametr „digitalizaci dokumentů“ je opravdu nesmysl, když mělo jít o finanční úsporu oproti předchozím nákupům dané komodity příslušným zadavatelem.

Tendrová fáze 1. Při plnění projektu byly porušeny hned tři zákony – o veřejných zakázkách, o koncesních smlouvách a koncesním řízení a o finanční kontrole. (MMR to samozřejmě popírá.) 2. Ministerstvo nenavrhlo žádný účinný sankční a kontrolní mechanismus, který by přiměl povinné zadavatele využívat e-tržiště; opakovalo tak předchozí chyby. (MMR alibisticky oponuje, že příslušnou novelu navrhlo, ale neprošla.) 3. Divné hry s ceníkem služeb. MMR zvyšovalo ceny nad úroveň nejnižší nabídky, která mu přišla (na rozdíl od hodnotící komise) příliš nízká, přičemž položka „zadání zakázky malého rozsahu formou e-aukce“ byla navýšena ze 770 korun na 1384 korun bez DPH. Následně MMR jednostranně navyšovalo ceníkové ceny, ačkoli podle koncesní smlouvy měli o změnu ceníku žádat provozovatelé, a to „v případě závažných a objektivních důvodů“.

Implementace a následná kontrola 1. Provoz e-tržišť je hrazen pouze ze státního rozpočtu a je zajištěn externími subjekty na základě koncesních smluv. Předpokládanou hodnotu výdajů za pět let provozu stanovilo ministerstvo na 352 milionů korun bez DPH. Celková fakturovaná a proplacená částka ze strany ministerstva za první rok provozu e-tržišť činila 22 423 733 kroun včetně DPH. Kdyby MMR akceptovalo nejnižší nabídku a nenavyšovalo ceny, ušetřilo by jen za první rok dalších 1,45 milionu korun. Pro zadavatele zakázek jsou základní služby „zadarmo“, což je v pořádku, ale MMR zřejmě platí víc, než by muselo.

2. Kontrola kvality poskytovaných služeb je podle koncesních smluv zajištěna prostřednictvím výkonových ukazatelů, kterými jsou například provozní dostupnost nebo lhůty řešení incidentů. Ač docházelo k porušení, MMR neuplatňovalo sankce (čímž podle NKÚ porušilo zákon o finanční kontrole).

3. Metrika úspor vypadá velmi nepřesvědčivě, navíc „správce“ nesleduje, co se na tržištích děje; koneckonců je to „burza“, a trhy lze manipulovat.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Najděte si novou práci do září
Plná zaměstnanost v ČR: čím jsme si ji zasloužili?
Obtěžují vás nevyžádané telefonáty? Návod, jak se jim vyhnout
O 20 % víc než loni: ceny bytů opět rostou
Mají Češi na elektromobil? Hyundai hodlá rozšířit dojezd až na 500 kilometrů
Auta
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Galerie: Škoda Karoq se chlubí digitálním přístrojovým štítem. Taková věc tu ale byla už dávno
Nové BMW Z4 slibuje svobodu, ale počkáte si na ni až do jara 2018
Kouzlo bohaté sklizně: Zkusili jsme, jak se řídí moderní kombajn
Jeden Velorex 16/250 se dostal až do Chicaga. Teď je po renovaci a stojí přes 300 tisíc
Technologie
Tento týden podcast Cnews FM nebude
Co přinese Intel Coffee Lake do lowendu? Máme parametry Pentií, takt až 3,9 GHz
Povinné ručení: Jak na změnu smlouvy a snížení ceny
Intel už má 15W čtyřjádra pro notebooky v ceníku i s parametry, vydání je blízko
Na počítače míří nový Skype. Nebude to taková divočina jako mobilní verze
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít