Chucpe na kolejích…

 Zámečník 19. listopadu 2015, 15:35  -  Miroslav Zámečník
19. listopadu 2015, 15:35

Adding insult to injury, říká se v angličtině situaci, do níž se dostaly České dráhy (ČD) po prohrané arbitráži se Škodou Transportation, a měly by zaplatit vice než 1,1 miliardy korun „za pozdě dodané lokomotivy, které nemohou do Německa“, řečeno s Andrejem Babišem a Danem Ťokem.

Ještě není všem dnům konec, ale i beztoho je tento příběh asi nejlepší případovou studií o budování českého kapitalismu v posledním čtvrtstoletí.

České dráhy uzavřely před téměř jedenácti lety smlouvu o dodávce dvaceti lokomotiv 109E, jimž se dnes říká „Emil Zátopek“, za 2,7 miliardy korun.

Stalo se tak na základě opakované soutěže Českých drah z roku 2002. V paralelním, ale pro pochopení věci důležitém procesu, prodala Česká konsolidační agentura v prosinci 2002 za 350 milionů korun akcie Škody Holding švýcarské Appian Machinery AG, tedy dceři Appianu.

Ten dostal od tehdejší Zemanovy vlády exkluzivitu na vyjednávání o koupi Škody. Musel sice vyjednávat i se správcem konkursní podstaty, ale transfer vlastnictví proběhl rychle a hladce. Appian Machinery AG následně poslala jako odměnu za poradenství v přepočtu 150 milionů korun do jedné schránky na Britských Panenských ostrovech.

Levně koupit, zakázkami vykrmit

Díky švýcarské prokuratuře víme mnoho detailů o putování peněz, vlastnické struktuře a všech dalších podrobnostech, které před několika lety otiskl deník Dnes, a dodnes je lze snadno najít na webu.

Jedna věc je levně koupit, druhá zakázkami vykrmit, včetně vývoje dosud neexistujících produktů. To se děje běžně všude tam, kde potřebujete podpořit výzkum a vývoj, a snížit míru nejistoty v jeho financování. Představte si třeba stíhací letadla nebo jakékoli sofistikované zbraňové systémy, kde zadavatelem je armáda či letectvo. Tady se ale bavíme o tramvajích a lokomotivách a čerstvě reprivatizovaném „národním šampionovi“.

Původně v zadávací dokumentaci k soutěži na dodávku lokomotiv byla podmínka existujícího a odzkoušeného vozidla. Škoda se svojí „lokomotivou z kreslicího prkna“ by jí samostatně nikdy nedokázala splnit, a v jakémkoli konsorciu s existujícím výrobcem by v podstatě musela hrát podružnou roli. V opakované soutěži byla tato velmi nepříjemná chyba odstraněna a Škoda co? No vyhrála, a Siemens ostrouhal.

Prototyp měla Škoda Transportation dodat do 30 měsíců, sériové dodávky měly běžet od konce roku 2008. Nestalo se tak, stroje byly dodávány s několikaletým zpožděním – jak a proč, se můžete dočíst třeba tady.

Rozhořčení pana ministra

Nezapomeňte si zároveň tamtéž přečíst něco o tramvajích Škoda ForCity, dodávaných pražskému dopravnímu podniku ve snové sérii 250 kusů, která se kupodivu nepromítla na množstevní slevě.

ČD uplatily penále za pozdní dodávky lokomotiv, které započetly oproti svým platbám. Škoda Trasportation to neuznala, vesměs s odkazem na vis major v podobě změny technických předpisů. Vypukl mnohaletý spor, který byl několikrát blízko smírnému řešení, ale nakonec to dopadlo takhle: arbitráž prohrála nikoli Škoda Transportation, ale ČD.

Ministr dopravy Ťok zuří, a slibuje Škodě Trasportation, že se jí dráhy „odmění“na budoucích zakázkách. S přihlédnutím k historii lze rozhořčení pana ministra chápat, trocha pamětí vyškolené pokory by dvornímu dodavateli skoro všeho, co v Česku jezdí na kolejích, slušela. Takhle to připomíná české sypání soli do rány, anglické insult to injury. Pouze v jiddiš si vystačí s lakonickým a vševysvětlujícím: chucpe.


Čtěte další komentáře Miroslava Zámečníka:

If... aneb kdyby debata o Brexitu měla racionální jádro

Dva grafy a jedna tabulka – dohromady skoro celá story

Doing Business v Česku

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Česko - nová brána japonských investic do EU?
Paradoxy životního pojištění: Češi se bojí úrazů, největším rizikem jsou ale nemoci
8 mýtů o zdravotním pojištění
Kolik stojí dítě v první, druhé a třetí třídě
Ceny nemovitostí rostou a hovoří se i o realitní bublině. Je na čase prodat investiční byt?
Auta
Audi radikálně mění číselné značení modelů. Bude v tom…
Opět na scéně. Umělý benzín má zachránit spalovací motory
Opel si připravil pro Frankfurt tři světové premiéry. Překvapením nebude ani jedna
Ferrari Portofino nahrazuje Californii. Má čtyři sedačky a jede 320 km/h
Harley-Davidson drasticky překopal nabídku, Dyna a Softail splynuly v novou řadu
Technologie
Samsung představil Galaxy Note8. Posouvá laťku technické vyspělosti, ale i ceny
Konsolidujte těžbu! Asus vyrobil pro kryptokopy monstrózní desku s 19 sloty PCI Express
Budoucí mobily budou mít vzadu hned tři velké objektivy
Zoner Photo Studio bylo příliš levné, proto tvůrci u verze X zavedli předplatné
Internet si při zatmění Slunce ulevil. Američané vyšli ven a koukali na oblohu
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít