Chtějí dál vozit Boží oheň

08. dubna 2013, 00:00 - Dáša Hyklová
08. dubna 2013, 00:00

Tatra usiluje o návrat do Indie. Lobbuje v nejvyšších kruzích a zdůrazňuje, že se zbavila Ravindera Kumara Rishiho

O tatrovky máme zájem. Podobného ujištění se dostalo snad všem českým delegacím, které v minulých letech přilétaly do Dillí na vrcholná jednání. Některým z nich však bylo naznačeno, že korupční aféry a dohady týkající se skutečných vlastníků podniku jeho pověsti neprospívají. „Bylo by dobré, kdybyste si doma udělali pořádek,“ znělo doporučení Indů. Stalo se. Tatra byla v polovině března prodána v dražbě za 176 milionů korun. Podnik vydražila společnost Truck Development za peníze skupiny J&T. Výrobce nákladních automobilů poslala do dražby společnost Composite Com, které Tatra dlužila přibližně 650 milionů korun.

Tatru v Indii nicméně nejvíce poškodil skandál, který se týkal právě prodeje vozidel pro tamní armádu. Byl do něj zapleten indický podnikatel s britským pasem Ravinder Kumar Rishi, jenž až donedávna vlastnil přibližně 40 procent akcií kopřivnické automobilky. Pomáhá i velvyslanec „O návratu na indický trh jsme začali uvažovat hned v podvečer 15. března, kdy byla Tatra prodána a společnost Truck Development se stala hlavním investorem. Pominuly totiž důvody, proč byl tento trh pro tatrovky poslední rok zablokován,“ uvedl pro týdeník Euro Petr Rusek, zastávající momentálně funkci poradce generálního ředitele Tatry. Jak dodal, vedení podniku zaslalo v minulých dnech indickému ministerstvu obrany dopis, v němž objasňuje vlastnické změny a nové poměry v Tatře. A také nejdůležitější fakt, že Rishi již není akcionářem podniku a nové vedení firmy s ním nemá nic společného.

Rishi se od loňského března stále nachází v Indii, kde byl opakovaně vyšetřován kvůli podezření z korupce. Tamní soud již třikrát zamítl jeho žádost o vycestování do Velké Británie ze zdravotních důvodů, naposledy před dvěma týdny. Existují totiž obavy, že by se do Indie, kde mu hrozí soud, již nevrátil.

„Trpělivě se snažíme indickou stranu přesvědčit o tom, že se situace radikálně změnila a že bychom chtěli navázat na dřívější úspěšnou spolupráci s tamním ministerstvem obrany,“ popisuje Rusek. S předáním informací od nového vedení Tatry by měl přímo v Dillí pomoci tamní velvyslanec České republiky Miloslav Stašek.

„V zájmu České republiky je očištění jména Tatry v Indii s cílem obnovení dodávek pro indickou armádu a náš zastupitelský úřad se na tom intenzivně podílí,“ potvrdil velvyslanec.

První kroky již byly učiněny v průběhu návštěvy ministra průmyslu a obchodu ČR Martina Kuby v Indii v první polovině března, kdy se uskutečnilo několik jednání zástupců nového vedení Tatry s indickou stranou.

„Pevně věřím, že noví vlastníci společnosti Tatra budou na indickém trhu nadále úspěšní.

Jedná se o časem prověřenou obchodně-technickou spolupráci, které si indická strana vždy cenila,“ dodává Stašek. Podle něj tatrovky představují páteř nákladních vozů indické armády a až doposud neměly v místním náročném klimatu a geografických podmínkách konkurenci.

Stíny kontroverzního prodeje Indická armáda nakoupila od roku 1986 celkem 7983 tatrovek. Úspěšně je používá jako platformy pro odpalovací systémy řízených střel a k tahání těžkých děl, ale také k přepravě armádních zásob, tanků, munice a mostních konstrukcí. Prodej do Indie však doprovázela v posledních letech řada kontroverzí. Vládní směrnice pro nákup zařízení určených na obranu v Indii jasně stanoví, že veškeré nákupy lze provádět pouze od původního výrobce. Indická polostátní firma BEML (Bharat Earth Movers Limited) však nakupovala tatrovky prostřednictvím Rishiho firem se sídlem ve Velké Británii a s propojením do Lichtenštejnska.

Žádná konkrétní čísla týkající se případných nových dodávek do Indie neexistují. Nicméně v Kopřivnici stále stojí rozpracované vozy, které loni nemohly být dodány kvůli Rishiho aféře. Podle původních plánů jich mělo být v průběhu roku 2012 vyvezeno do Indie 450.

Nové vedení Tatry nicméně nesází pouze na Indii. Usiluje o nové zakázky jak vojenské, tak civilní v Austrálii, na Blízkém východě, ve Střední a také v jihovýchodní Asii. Rozvíjet by se měla rovněž spolupráce s nizozemským výrobcem nákladních aut DAF. Rusek potvrdil, že s Nizozemci chtějí jednat a že z hlediska budoucnosti Tatry se jedná o „strategickou záležitost“.

Indie v polovině prosince oznámila úspěšné provedení testu balistické rakety krátkého až středního doletu Agni-1 (Boží oheň-1). Jako mobilní odpalovací platformy pro tyto rakety slouží vozy Tatra 8×8 TELAR. Pro nové majitele závodu v Kopřivnici se nepochybně jedná o dobrou zprávu. Tou horší je, že již od loňského jara, kdy v Indii propukl korupční skandál, usilují o jeho pozici na tamním trhu automobilky z Ruska, Běloruska, ale také domácí výrobci. Naposledy koncem ledna nabídla společnost Tata Motors svůj nejnovější model jako náhradu za tatrovky, které slouží coby nosiče právě pro střely Agni a Prithvi.

O autorovi| Dáša Hyklová • hyklova@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče