Chceme zpět na vrchol

04. května 2015, 00:00 - Daniel Deyl
04. května 2015, 00:00

Hrozba terorismu a pokles koruny prodražily pořadatelství mistrovství světa, říká místopředseda hokejového svazu Aleš Pavlík

Boba s Bobkem jsme si vybojovali. „Zvolili jsme marketingovou strategii, v níž klademe důraz na pozitivní vyznění šampionátu - proto v rámci vizuálu používáme originální hokejový smajlík,“ říká Aleš Pavlík.

* Jak by podle vašeho očekávání mělo letošní mistrovství světa dopadnout - nikoli na ledě, nýbrž pro pořadatele po ekonomické stránce?

Veškeré přípravy se odehrávají takovým způsobem, abychom po skončení šampionátu skončili v zisku. Konkrétní čísla bych ale nerad zveřejňoval, ta suma je stěží odhadnutelná a hodně závislá na prodeji vstupenek. Pro nás je stěžejní na mistrovství světa neprodělat. Jakýkoli výdělek by měl být věnován na podporu hokejového hnutí, zejména na rozvoj mládežnického hokeje.

* Můžete náklady a příjmy konkretizovat?

Celkové náklady šampionátu, včetně pronájmu obou arén, se pohybují okolo 600 milionů korun. V posledním období se zvýšily - na rozpočet přitom mělo vliv třeba oslabení koruny vůči švýcarskému franku a euru. Organizační výbor má příjmy v korunách, ale výdaje ve francích a eurech. Druhý důvod zvýšení nákladů souvisí s aktuální politickou situací ve světě, zejména ve spojitosti s terorismem a tím i zvýšenými náklady na bezpečnost. Stouply také náklady na zajištění mediální operace, počet novinářů i televizních štábů, pro něž je organizační výbor povinný zajistit pracovní podmínky.

* A příjmy?

Největším zdrojem příjmů jsou vstupenky; jejich prodej tvoří přibližně 70 procent všech příjmů organizátora. Dalším zdrojem jsou lokální reklamní partneři, jejichž počet však je omezen. Pro finanční zabezpečení mistrovství je proto důležitá podpora ze strany ministerstva školství, pořadatelských měst Prahy a Ostravy a Moravskoslezského kraje. Bez veřejné podpory by mistrovství vůbec nešlo organizovat.

* Jaký je ekonomický vztah IIHF a pořadatele mistrovství?

Majitelem šampionátu je IIHF, která šampionát komerčně prodává. Veškerý marketing a obchodní práva prodává exkluzivně společnost Infront Media AG. IIHF podepisuje smlouvu o pořadatelství se zemí. Jsou v ní zakotvena určitá práva a povinnosti: máme právo prodávat vstupenky a z toho potom financovat celé mistrovství, což znamená i uspořádání doprovodných akcí - například trenérské sympozium nebo Kongres IIHF. Za právo organizovat MS platí pořadatel IIHF poplatek, obvykle je to deset procent z čistého vstupného.

* Jaké jste podnikli marketingové aktivity?

Zvolili jsme marketingovou strategii, v níž klademe důraz na pozitivní vyznění šampionátu - proto v rámci vizuálu používáme originální hokejový smajlík. Fanoušci také určitě postřehli, že republiku zaplavily billboardy s fotografiemi známých hokejistů z vícero zemí. Po dlouhých jednáních jsme „vybojovali“ dvojici maskotů Boba a Bobka, jejichž roadshow před šampionátem objížděla celou republiku. Přímo v průběhu šampionátu chystáme u obou hal rozsáhlé fanzóny. Chybět v nich nebudou velkoplošné obrazovky, stany s občerstvením, prezentace partnerů šampionátu. A my už teď víme, že zájem o hokej je obrovský. Zcela jednoznačně ho potvrdil i prodej vstupenek, vždyť všechny dostupné vstupenky na utkání českého týmu v základní skupině byly vyprodané po pěti hodinách. Vyprodány jsou i zápasy českého národního týmu před mistrovstvím světa.

* Před deseti lety padl návštěvnický rekord. Dojde na to i letos?

Divácký rekord v návštěvnosti je samozřejmě metou pro každého pořadatele světového šampionátu. Vzpomeňte třeba na Německo v roce 2010, kdy organizátoři ve snaze překonat rekord připravili zahajovací zápas na fotbalovém stadionu Schalke a utkání Německo USA (2:1) sledovalo 77 803 diváků. Fakt, že jsme po šampionátu v Minsku 2014 přišli o první místo v žebříčku návštěvnosti šampionátu, určitě vnímáme jako výzvu, rádi bychom se opět vrátili na vrchol.

* Když je řeč o vrcholu - souhlasíte s tvrzením, že český hokej jde výkonnostně dolů?

Dlouhodobé výsledky mládežnických soutěží jdou nahoru, věříme, že se nám podařilo předcházející pokles zastavit. Ano, je méně talentů a větší konkurence jiných sportů, ale jsem přesvědčen, že český hokej stále patří ke světové špičce.

* Jak vysoko jsou nastaveny odměny pro hráče a realizační tým pro případ úspěchu?

To s pořadatelstvím mistrovství světa nesouvisí, ale za první místo to bude 500 tisíc, za druhé 400 tisíc, za třetí 300 tisíc a pak to klesá až k částce 30 tisíc korun. Hráči si tyto odměny daní sami. l

O autorovi| Daniel Deyl, deyl@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče