České firmy si s dostavbou Temelína poradí

01. července 2013, 00:00 -
01. července 2013, 00:00

Miliardové zakázky čekají tuzemské firmy v případě dostavby Temelína. Dokážou totiž vyrobit i ty nejsložitější komponenty

Nikdo nepochybuje o tom, že na plánované výstavbě 3. a 4. bloku jaderné elektrárny Temelín by se měly podílet především české společnosti. Podniky s velkou tradicí jako ŠKODA JS, Vítkovice Holding nebo HOCHTIEF CZ navíc dokážou vyprojektovat, vyrobit i nainstalovat ty nejnáročnější celky. A týká se to jak oblasti jaderné, tak i stavební nebo turbínové.

Potenciál českých firem je velký Společnost ŠKODA JS, která je lídrem Konsorcia MIR.1200, se jadernému průmyslu věnuje více než půlstoletí.

Zúčastnila se výstavby významné části jaderného ostrova všech českých a slovenských jaderných bloků a také vyrobila zařízení pro jaderné elektrárny v dalších státech. Společnost VJET (Výstavba jaderné elektrárny Temelín) a později VSB (Vodní stavby Bohemia), která se časem stala součástí koncernu HOCHTIEF CZ, stavěla oba první bloky Temelína. Klíčovými dodavateli pro Temelín a Dukovany byly další významné české podniky. Ty díky svým zkušenostem měly možnost uchovat si potřebný potenciál při velkých projektech, například při modernizaci jaderné elektrárny Dukovany, při dodávkách kompletních servisních činností pro ČEZ v Temelíně, při aktuální účasti na dostavbě jaderné elektrárny Mochovce na Slovensku i při dodávkách zařízení nebo modernizaci jaderných elektráren s reaktory VVER, které se nacházejí v dalších státech, například na Ukrajině, v Číně, Indii nebo Rusku. Znamená to jediné, potenciál českých firem v oblasti výroby jaderných zařízení je stále obrovský.

ŠKODA JS již dříve několikrát potvrdila, že je schopna vyrobit kompletní reaktorové zařízení včetně tlakové nádoby reaktoru, jeho vnitřních částí a pohonů řídicích tyčí. Disponuje totiž jak potřebným zařízením, tak personálem i technologickým know-how na výrobu kompletního reaktoru. Za dobu své padesátileté historie vyrobila 21 reaktorů typu VVER-440 a tři reaktory typu VVER-1000. To jsou evoluční předchůdci reaktoru VVER-1200, který v temelínském tendru Konsorcium MIR.1200 nabízí.

Podobná těžká zařízení ŠKODA JS dodává i pro reaktory typu PWR a BWR. „V uplynulých letech jsme mimo jiné vyrobili třeba i dva komplety vnitřních částí reaktoru EPR. Připomínám, že pro výrobu zmíněných těžkých dílů jsme si museli osvojit zcela nové, unikátní technologické postupy. Poslední komponenty pro čínskou jadernou elektrárnu Tchaj-šan s tímto typem reaktoru jsme dodali loni v březnu. To vše znamená jediné, efektivní výrobu dalšího reaktorového kompletu můžeme zahájit prakticky ihned,“ uvedl generální ředitel a předseda představenstva ŠKODA JS Miroslav Fiala.

Češi si poradí i s nejdražšími částmi projektu Velkým hráčem nejen na českém jaderném trhu je ostravská společnost Vítkovice Holding. Je schopná vyrábět technologicky velmi náročné komponenty jaderných elektráren, jako jsou například parogenerátory nebo kompenzátor objemu. Ostravský podnik dokáže rovněž uskutečnit komplexní dodávky tepelných elektráren pro klasickou energetiku na klíč, rekonstruovat velké energetické zdroje, tlakové části kotlů a kotelen včetně projektové přípravy, demontáže, montáže, uvádění do provozu a následné údržby. Vedle toho je tato společnost schopna vyprojektovat, vyrobit a sestavit těžké a středně těžké ocelové konstrukce kotelen a rovněž velkých energetických zdrojů.

Je třeba dodat, že zařízení jako parogenerátory patří ke klíčovým částem „jaderného ostrova“ neboli „jaderného zařízení pro výrobu páry“. A také patří k nejdražším částem celé výstavby. Podobně i celou sekundární část, ve které pára slouží pro výrobu elektřiny, jsou tuzemské firmy schopny vyprojektovat a vyrobit samy. Díky tomu je o jejich služby velký zájem i v zahraničí. Generální ředitel společnosti Vítkovice Holding Jan Světlík již dříve uvedl, že s Rosatomem, jehož dvě společnosti jsou součástí konsorcia, jeho firma podepsala již devět kontraktů na dodávku vnitřního jaderného zařízení pro zahraniční projekty.

Čeští stavbaři mají odkud čerpat Společnost HOCHTIEF CZ je jedinou českou stavební firmou s reálnými zkušenostmi s výstavbou jaderné elektrárny v České republice. Firma ještě pod původními názvy VJET a VSB úspěšně vybudovala první dva bloky Temelína. „Když nás v roce 1999 koupil německý stavební gigant HOCHTIEF, rozšířili jsme naše zkušenosti o mezinárodní know-how. HOCHTIEF navrhoval a realizoval dvanáct z dvaceti jaderných elektráren, které v Německu v současné době existují,“ uvedl generální ředitel společnosti HOCHTIEF CZ Tomáš Bílek.

A přestože od poslední domácí zkušenosti s výstavbou jaderných bloků již nějaký čas uplynul, firma stále disponuje více než 300 zaměstnanci jak v dělnických, tak technických profesích, kteří se buď přímo, nebo nepřímo podíleli na stavbě těchto bloků. Pro dostavbu Temelína by společnost mohla zajistit výstavbu objektů jaderného ostrova, které se pro každý blok skládají z osmi klíčových samostatných staveb tvořících jeden celek včetně vnitřního a venkovního kontejnmentu. Rovněž by dodala dieselgenerátorové stanice, pěší, kabelové a potrubní kanály spojující jednotlivé budovy, chladicí bazény, čerpací stanice nebo ventilační komíny. l

České firmy si poradí s nejnáročnějším zadáním jak v oblasti jaderné, tak stavební nebo turbínové.

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Jak se rychle a snadno zorientovat v německých volbách
Co se v roce 2018 změní se zvýšením zdravotního pojištění pro OBZP?
Je libo hypotéka se slevou?
Konec kvót na cukr - hrozba, nebo příležitost pro naše cukrovary?
Chcete změnit zdravotní pojišťovnu? Máte čas do 30. září, jinak až za půl roku
Auta
Peugeot 208, 2008 a příbuzné Citroëny dostanou do dvou let…
Porsche 911 GT2 RS údajně zajede Nordschleife pod sedm minut
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Kviz: Poznáte tato známá americká auta?
Chystá se další velký sportovní sedan. Lexus už brzy ukáže LS F s výkonem 600 koní
Technologie
AMD má možná kšeft od Tesly. Prý jí pomáhá vyvíjet AI procesory pro samořídící auta
Další ukázka hlavní výhody elektromobilů v praxi. Tesla ovládla největší drag race
Windows 10 Insider Preview build 16296 opravuje drobné chyby. Pozor na jazykové balíčky
Cnews FM: Náhrada za reklamy a podivné počty Microsoftu [podcast]
GPU Vega 11 by mohlo mít 2048 shaderů, AMD s ním prý chystá Radeony RX Vega 32 a 28
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít