Česká stopa v Křemíkovém údolí

31. srpna 2015, 00:00 - Jan Sedlák
31. srpna 2015, 00:00

Mladým českým startupům se daří získávat investice ze Silicon Valley. Mezi jejich klienty patří i Microsoft, NHL, Wal-Mart, Nike, DHL, Accenture nebo Bloomberg

Druhá polovina letošního roku se pro české technologické startupy jeví jako úspěšné období. Dvě mladé firmy hlásí investice ze Silicon Valley a další dvě se na investiční kola připravují také. Jde o takzvaná seed series A kola financování, kdy startupy výměnou za malý podíl získávají relativně nízké částky na akceleraci byznysu a přípravu na další a výrazně větší kolo investic.

Slibně rozjetá firmička Apiary získala základní investici už koncem roku 2013, kdy do ní 1,63 milionu dolarů vložily slavné fondy Flybridge Capital Partners a Baseline Ventures (investovaly třeba do Instagramu). Stejné skupiny včetně českého fondu Credo Ventures se podílejí také na nové investici ze série A, v rámci které do Apiary přiteklo dalších 6,8 milionu dolarů. Společnost Apiary tak v sériích A získala více než Socialbakers (dva miliony dolarů, celkově už 34 milionů) a GoodData (6,5 milionu a celkově přes 101 milionů dolarů).

Podpora cloudů

Apiary pracuje na softwarovém nástroji, který zákazníkům umožňuje vytvářet a dokumentovat takzvaná aplikační rozhraní (API). To se v dnešní době jeví minimálně jako populární záležitost. Přes API totiž komunikují a vyměňují si informace všechny ty cloudy a mobilní aplikace.

Nástroje české společnosti využívá už přes 33 tisíc firem, mezi které patří i jména jako Microsoft, Akamai, Salesforce.com, Bloomberg či Nike. Firma sídlí v Praze v Karlíně a v San Francisku a prozatím zaměstnává 30 lidí. Do roka se chce dostat na šedesát.

Na poměrně silné prvotní kolo investování se chystá zhruba rok fungující podnik TeskaLabs. Ten byl před pár týdny vybrán do vysoce prestižního londýnského technologického akcelerátoru Techstars a získal základní investici 337 tisíc eur na rozšíření vývojového týmu. „Současná zpráva se týká pre-seed kola, které uzavírá naše úspěchy z období StartupYardu a začátku Techstars.

Skutečné seed kolo investování chceme otevřít s cílem získat jeden až dva miliony eur v kombinaci od českých, londýnských a amerických investorů,“ říká pro týdeník Euro zakladatel a šéf firmy Aleš Teska. Kolo se otevře letos v říjnu.

TeskaLabs vyvíjí technologii, která firmám umožňuje bezpečnou komunikaci mobilních aplikací či zařízení kolem internetu věcí (IoT) s jejich firemní sítí. „Ozývají se nám různí výrobci hardwaru či třeba automobilky s tím, že by nás použili ve svých IoT platformách,“ říká Teska. Firma už má zákazníky jako British Gas, Unicorn nebo DHL. Součástí poradního sboru společnosti (advisory board) se stal také spoluzakladatel Cognitive Security Michal Pěchouček. Jeho firmu koupilo Cisco a na jejím základě v Praze buduje výzkumné centrum. Za velkými klienty míří i startup nazvaný Manta Tools. Ten teď postavil obchodní zastoupení ve Spojených státech a s investory ze Silicon Valley jedná o investicích. „Bavíme se o prvotní seed investici ve výši jednoho milionu dolarů,“ říká šéf firmy Manta Tools Tomáš Krátký, „v dalším kole bychom pak mířili na pět milionů dolarů.“

Manta Tools dělá software, který údajně umí to, co nikdo jiný na světě. Dokáže analyzovat toky dat ve firemních IT systémech až na úroveň zdrojového kódu. To může výrazně ušetřit na provozu. Manta už získala velké zákazníky v Česku a nyní se zdá, že by mohla uzavřít nemalé obchody ve Spojených státech. „Aktuálně děláme na pilotních projektech pro osm velkých amerických společností včetně bank z Wall Street,“ nastiňuje Krátký. Jejich jména prozatím nechce veřejně komentovat.

Obr Adobe

Zvučnými jmény klientů se mohou chlubit také mladíci ze společnosti Avocode. Jejich cloudový nástroj používají firmy jako NHL, Accenture, Wal-Mart, CBS, Viacom nebo český Seznam. Cílovou skupinou Avocodu jsou zejména grafičtí designéři, kodéři webových stránek, PR agentury a podobně. Český software umožňuje přímo z grafických návrhů z Photoshopu nebo stále populárnější aplikace Sketch exportovat zdrojové kódy, jež se pak dají hned umístit na web. Není tak nutné nic ručně přepisovat jako doposud.

Avocode se prodává za pravidelné měsíční předplatné na jednoho uživatele. „Máme 1500 zákazníků, tisíce uživatelů a rosteme o desítky procent měsíčně,“ říká šéf společnosti Petr Brzek. Firma dříve známá jako Source si udělala jméno na zásuvných modulech pro Photoshop a nyní se na tomto základu snaží vybudovat velký podnik.

O Avocode už podle informací týdeníku Euro projevil zájem legendární obr Adobe stojící právě za Photoshopem. Pět milionů dolarů za odkup nabízela také firma InVision. „To je málo, nechtěli jsme prodat,“ říká Brzek. Místo toho se tak začíná s vytvářením silné pozice. „Očekáváme seed investici od kombinace investorů. Chceme, aby hlavní roli sehrál český fond,“ dodává Brzek bez upřesnění. Podle informací týdeníku Euro investiční kolo povede Credo Ventures a seed v první fázi hodí milion dolarů. l

O Avocode už podle informací týdeníku Euro projevil zájem legendární obr Adobe stojící právě za Photoshopem. Pět milionů dolarů za odkup nabízela také firma InVision. „To je málo, nechtěli jsme prodat,“ říká Brzek.

O autorovi| Jan Sedlák, sedlakj@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče