Češi raději za hotové

06. května 2013, 00:00 - Blahoslav Hruška
06. května 2013, 00:00

Západoevropané využívají úvěr či leasing na pořízení vozidla mnohem častěji než vy, říká manažer VW Bank

Jsou povolání, jejichž spojení by asi nikdo nečekal. Třeba bankéř a expert na automobilový průmysl. Pro Norberta Dorna, vystudovaného ekonoma, jde ale o nutný předpoklad jeho práce. Z pozice regionálního šéfa pro východní Evropu dohlíží v rámci VW Bank mimo jiné i na český ŠkoFin, dceřinou společnost Volkswagen Financial Services. „Sledujeme nejen financování vozů, ale i nové technologie v koncernových autech. A víme, jak se obojí může skvěle doplňovat,“ říká Dorn.

* VW Bank vznikla jako autobanka a jejím posláním bylo poskytovat úvěry na nákup koncernových vozů. Není takový finanční ústav v dnešní době reliktem?

My ale dnes nabízíme mnohem více než jen úvěry. S těmi bychom nedokázali uspokojit potřeby zákazníků. Jádrem našeho byznysu už není jen samotné auto, ale obecně mobilita. Od úvěru nebo leasingu přes pojištění až po flotilové financování s doprovodnými službami. Naší výhodou je, že jsme díky napojení na mateřský koncern Volkswagen mnohem blíž zákazníkům a známe lépe jejich potřeby. Některé dokonce umíme i předjímat.

* Působíte jako takzvaná direct bank, tedy bez sítě poboček. Není to nevýhoda? Mnoho klientů dá na osobní rozhovor s bankéřem a nevěří tomu, co si přečte na internetu.

Pro některé zákazníky to tak být může, pro mnohé však ne. Pokud vezmu jen za VW Bank v Německu, pak se objem vkladů zákazníků právě v době finanční krize zvedl téměř na dvojnásobek. Prokázalo se, že nám zákazníci důvěřují.

* Jak si vede ŠkoFin ve srovnání s jinými institucemi ve střední a východní Evropě, které spadají pod VW Bank?

Máme zatím podobné společnosti ve více než čtyřiceti zemích. ŠkoFin je jednou z nejstarších a byla založena jako jedenáctá v pořadí. Naše role zůstává stále stejná: zvýšit obrat značek koncernu Volkswagen. A protože českému trhu dominuje značka Škoda, je pro nás ŠkoFin logickým nástrojem, jak zvyšovat prodeje koncernových značek, tedy Škody, VW, Audi a Seatu. Oslovit zájemce o koupi vozu právě pomocí společnosti ŠkoFin má mnoho výhod. Naše studie ukazují, že zákazníci, kteří si auto kupují prostřednictvím úvěru nebo leasingu, jsou pak ke značce vozu mnohem loajálnější. Nebojí se auto rychleji nahradit novým a také za výbavu vozů utrácejí více, než kdyby si auto pořídili za hotové.

* Kromě hotovosti se nabízejí dvě možnosti financování nákupu auta. Jaké výhody má leasing, v čem je naopak lepší klasický úvěr?

Odhlédneme-li od daňových aspektů, je tu především psychologická stránka věci. Když si pořídíte auto na leasing, stáváte se nájemcem, s úvěrem jste majitelem. Záleží na zákaznících. Například ve východní Evropě hraje vlastnictví vozu významnou roli, západní Evropu zajímá spíše mobilita. Nedá se však říci, že by jedno bylo lepší než druhé.

* Existují významnější rozdíly mezi českým a západoevropským zákazníkem?

Čím dál menší, protože trhy se stále sbližují a zvláště ten automobilový je stále globálnější. Některé rozdíly jsou ale patrné. V západní Evropě lidé ve větší míře využívají úvěr či leasing na pořízení vozidla. V Německu je to 52 procent, v Česku asi 40 procent ze všech zákazníků koncernu VW. Západoevropský zákazník se kromě toho zajímá o kompletní balíčky služeb, v nichž je nejen financování vozu, ale i povinné ručení, havarijní pojištění, prodloužená záruka nebo servisní balíček. Je to výhodné nejen pro naši dealerskou síť, která nabízí více produktů najednou, ale samozřejmě i pro zákazníky. Klient tak zná skutečné měsíční náklady spojené s provozem vozidla.

* V Česku běží kampaň, která chce zpřehlednit nejrůznější skryté poplatky bank. Inspirací bylo Německo, kde zákazníci soudně vymáhají na finančních ústavech poplatky za poskytnutí úvěru. Jak je na tom VW Bank?

My máme zájem na tom, abychom si zákazníky udrželi. Jsme maximálně transparentní, a proto si například neúčtujeme poplatek za vedení účtu jako u hypoték, neplatí se ani za poskytnutí úvěru. Stejně tak nikoho nepenalizujeme za předčasně splacený kredit. Když bude zákazník spokojený s financováním vozidla, bude logicky otevřenější i k našim nabídkám v rámci direct bankingu.

O autorovi| Blahoslav Hruška, hruska@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

Finance
Kde vám zítra za vysvědčení dají slevu nebo dárek?
Kolik si koupíte za 1000 Kč na dovolené v Turecku nebo v Chorvatsku?
10 věcí, které by měl OSVČ znát o placení zdravotního pojištění
Hypotéky jsou více regulované a dražší, přesto zájem o ně roste
Co je třeba mít při silniční kontrole u sebe, abyste nedostali pokutu?
Auta
Fiat slaví už podruhé 60. narozeniny modelu 500. Tentokrát…
Totálka do šrotu? Kdepak. Z těchto vraků dělají v Rusku zánovní ojetiny
Pouštní supersport Zarooq SandRacer 500 GT jde do výroby. Stojí přes 10 milionů
Galerie: Range Rover nafocený na nejhezčích místech Severní Ameriky. Pokochejte se
BMW chystá ostré SUV X3 M jako soupeře pro Porsche Macan Turbo
Technologie
Intel uvádí první disk s 64vrstvou NAND, SSD 545s. Slibuje vysoký výkon i ve velké zátěži
Intel Core i5-7400: jak si vede čtyřjádrový Kaby Lake za 5 tisíc? (uživatelská recenze)
Levné telefony budou výkonnější a déle vydrží. Díky Snapdragonu 450
iPhone slaví 10 let. Na svět přišel bez MMS, Javy, Flashe, GPS i videa
Potvrzeno: Samsung chystá duální foťák a okopíruje přitom princip od Huawei
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít