Češi jsou nároční zákazníci, auta je baví

09. května, 00:00 - Markéta ŽiŽková *
09. května, 00:00

Prémiová značka Volvo prochází zásadními změnami. Do roku 2020 chce představit autonomní řízení, klíčová zůstává bezpečnost

Typickým zákazníkem Volva je rodina, jejíž prioritou je bezpečnost. Nový SUV model XC90 ale přivádí značce i odlišnou skupinu klientů. „V letošním roce poprvé roste prémiový segment, do něhož spadáme, rychleji než celý trh,“ pochvaluje si generální ředitelka českého zastoupení Volva Šárka Heyna Fuchsová.

* Loni v létě jste se stala generální ředitelkou. Po několika letech jste tak přerušila sérii zahraničních manažerů. Co tato změna znamená pro společnost?

Volvo prochází celkovou transformací. Myslím, že v takové chvíli je dobré mít na každém trhu lokálního člověka. Drží kontinuitu, a to i ve vztahu k dealerské síti. Představuje pro ně jistotu, že změna nepřichází s novým ředitelem, ale s novou strategií, že jde o dlouhodobé cíle a partnerství.

* Jakých výsledků dosáhlo Volvo loni na českém trhu? Globálně prodalo přes půl milionu vozů.

V tuzemsku jsme v loňském roce zaznamenali 1762 registrací. Paradoxně to nebyl nejlepší rok, růst dosáhl jen asi sedmi procent. Bylo to ovšem způsobeno tím, že druhý nejprodávanější model, XC90, jsme měli k dispozici až v druhé polovině roku. V příštím roce tak máme naplánován růst v intencích deseti procent. Naše společnost si nyní jednoznačně ujasnila, že bude ryze prémiovou značkou.

* Jak vnímáte současný trh v Česku?

V letošním roce poprvé roste prémiový segment, do něhož spadáme, rychleji než celý trh. Dříve to v lepších dobách bývalo na stejné úrovni. Důvodů je několik. Zaprvé se s ekonomikou zvedá i spotřebitelská důvěra. Zároveň se tuzemská střední třída, která je ve srovnání se západní Evropou poměrně ekonomicky slabá, stává bohatší. Vliv mají i nové produkty v oblasti financování, jako třeba operativní leasing pro soukromé osoby. Stále zůstávají reexporty způsobené kurzem koruny. Dá se ale očekávat, že se eliminují, až se kurz posune.

* Je vůbec možné popsat typického zákazníka Volva?

Bývala to a stále zůstává rodina, která čeká první dítě. Mění se jí hodnoty a Volvo začíná být značkou, která se objeví na jejím nákupním seznamu. Obecně máme mezi klienty spíše vzdělané lidi. Průzkum potvrdil, že naši zákaznici jsou vysokoškolsky vzdělaní ve větší míře než klienti jiných prémiových značek. Zároveň jsou konzervativnější a nezaměřují se na produkt, který na první pohled ukazuje status. A samozřejmě jsou ekonomicky silní. S příchodem XC90 se ukázalo, že oslovujeme i nové zákazníky. Je to dané velikostí vozu a SUV segmentem.

* Jak vnímáte Čechy jako zákazníky?

Jsou vzdělaní a auta je baví. Technická stránka je zajímá víc, než je zvykem v západní Evropě. Český zákazník je schopen si nastudovat detaily. Důležitá pro něj ale zůstává cena. Co se týče třeba přidané hodnoty značky, tak v tom není tuzemský zákazník tolik edukovaný.

* Zmínila jste, že Volvo prochází velkými změnami. Jakými?

Nacházíme se v období expanze. Před pěti lety proběhl prodej novému čínskému majiteli. Od té doby se pracovalo na výzkumu, investovalo se. Loni jsme se s příchodem XC90 přehoupli do druhé půlky transformace, která zabere celkově deset let. Během této doby dojde ke kompletní obměně řady. Klíčovým zůstává produkt. Samozřejmě chceme potvrdit svou vedoucí pozici v oblasti bezpečnosti a do roku 2020 plánujeme začít s autonomním řízením. Volvo deklarovalo, že pokud dojde v budoucnu k nehodě během autonomního řízení, bere za ni zodpovědnost. Zároveň nechceme, aby ve výhledu několika let byl v našich vozech někdo fatálně zraněn nebo zemřel. Co se týče další strategie společnosti, zůstáváme malou automobilkou: v roce 2020 hodláme prodat 800 tisíc vozů, jiné značky už se dnes pohybují nad milionem. Nám to ale umožňuje být hbitější, můžeme jít svou cestou. Zároveň si držíme švédské kořeny. S expanzí je spojeno i to, že jsme dokončili továrnu v Číně a za dva roky vybudujeme další ve Spojených státech. Díky tomu všemu byl finanční výsledek Volva za loňský rok trojnásobný oproti očekávání.

* Mluvila jste o autonomním řízení. Jak se bude vyvíjet v příštích letech?

Už dnes funguje poloautonomní řízení. Do budoucna je pak základem spolupráce značek. Vozy spolu musejí komunikovat. Také je nezbytné, aby se přizpůsobila infrastruktura. Volvo už příští rok otestuje sto autonomních vozů XC90 v Göteborgu. Automobilový průmysl se za posledních padesát let téměř nevyvíjel. V příštích několika letech ho ale díky novým IT technologiím čeká skokový posun. l

O autorovi| Markéta ŽiŽková * zizkova@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

Královská jachta Britannia

Slavná Britannia může po 20 letech znovu na moře. Jako „plující ambasáda“

Praha  Karl-Heinz Strauss

Porr postavil první kompostárnu v Praze

Donald Trump a Hillary Clintonová během svého prvního prezidentského klání.

Předpověděli brexit. Teď odepisují Hillary

 Spam - ilustrační foto

Oko za oko. Se spamery se nejlépe vypořádá robot

 Nicolas Sarkozy

Sarkozy by se pokusil zvrátit brexit novou smlouvou o EU

Uber - označení nástupní plochy v americkém Portlandu

Uber chce globálně rozvážet jídlo. Vstoupí do více než dvacítky zemí

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče