Certifikát jako záruka kvality

09. června 2014, 00:00 - MIROSLAVA JŮNOVÁ
09. června 2014, 00:00

V Česku i Polsku strmě roste zájem o garance kvalitní výroby potravin

V posledních letech roste zájem o mezinárodní certifikáty, které prokazují bezpečnost a kvalitu potravinářské výroby a distribuce. Platí to nejen pro Českou republiku, ale i další země, odkud většina potravin pochází. Proč tomu tak je?

Na jedné straně vedou výrobce i prodejce k větší obezřetnosti časté problémy a kauzy s nekvalitními potravinami, na straně druhé je to i sám zákazník, který za své peníze žádá čím dál více prokazatelnou kvalitu. Známým příkladem je loňská aféra s koňským masem, po které je patrné, že i kontroly jsou mnohem přísnější než před ní.

PŘÍSNĚJŠÍ KRITÉRIA K již uznaným standardům prověřování kvality potraviny byla přidána další a přísnější kritéria. Některé obchodní řetězce požadují po svých dodavatelích výrobků privátních značek nad daný rámec kromě standardních rozborů na mikrobiologické a chemické parametry rozbory na specifické parametry prokazující absenci falšování či klamání. Například na koňskou DNA u inkriminovaných výrobků, především produktů z mletých mas. Nicméně i přes průběžně se zvyšující zájem o mezinárodní potravinářské certifikáty nešvar falšování potravin na pultech řádí stále ve velkém.

Jako měřítko většího zájmu prodejců i výrobců o kvalitu potravin může posloužit mezinárodní certifikát IFS Food, kterým obchodníci i výrobci garantují jistou kvalitu potravin. Podle našich údajů vzrostl k loňskému srpnu zájem o tento certifikát v celé Evropě, kdy byly statistiky sebrány, celkem o deset procent. Tedy konkrétně počet IFS certifikátů narostl z loňských 8436 na 9274.

Čím dál větší počet zodpovědných výrobců se totiž chce vymezit vůči těm podvodným, a tak vyhledávají cesty ke stvrzení jakosti svých produktů na tuzemských a mezinárodních trzích. K tomu jim logicky slouží mezinárodně uznávaný certifikát vydaný certifikační společnosti, který je stvrzením kvality jejich produkce. Tím lze získat výhodu u obchodníků, kteří již začínají sami vyhledávat a vyžadovat dodávky bezpečných potravin, jež jejich jméno před konečným zákazníkem nepoškodí.

ČESKO ROSTE NEJRYCHLEJI Nejvíce je statistika vypovídající při podrobnějším pohledu na jednotlivé země. Nejmarkantnější změnu přístupu ke kvalitě potravin zaznamenaly Česká republika a Polsko.

Zatímco předloni u nás bylo evidováno s IFS certifikátem jen 197 subjektů, loni to bylo již 247. Obdobná situace je v Polsku, kde stejným certifikátem předloni disponovalo 349 výrobců potravin, kdežto k loňskému srpnu to bylo již 397.

Opačným příkladem je Slovensko. Kvalita tamních potravin je bez výrazných nálezů inspekcí, čemuž odpovídá i stagnace a menší odbyt IFS certifikátů. Jestliže předloni bylo certifikováno 49 subjektů fungujících v potravinářství, v roce 2013 to bylo už jen 44 výrobců. Kvalitu potravin, jejich distribuci i prodej prověřuje několik certifikátů platných a známých po celém světě. Také jejich statistiky potvrzují, že zejména v Česku a okolních zemích zájem o kvalitní potraviny roste. Například v roce 2011 vznikl nový mezinárodní standard FSSC a již v roce 2012 mělo v Česku certifikaci 37 subjektů.

I přes přísnější kontroly a obezřetnější zájem o kvalitu potravin se stále najdou výrobci, kteří zákazníky cíleně klamou. Dokud totiž bude česká legislativa do jisté míry benevolentní vůči podvodům na zákaznících, a hlavně dokud zákazníci sami nebudou za své peníze striktně kupovat jen kvalitu, případy se budou objevovat nadále.

Je však i na samotných obchodnících, aby měli větší zájem prodávat jen prokazatelně kvalitní zboží a neprověřené či nespolehlivé dodavatele od svých prodejních míst „odstřihnout“.

NADPRŮMĚRNÉ ČESKO

Přehled množství platných certifikátů IFS Food

ve vybraných zemích

Země Srpen 2012 Srpen 2013 Meziroční

změna (v %)

Česko 197 247 +25

Polsko 349 397 +14

Slovensko 49 44 –10

Evropa celkem 8436 9274 +10

Zdroj: Bureau Veritas

Čím dál větší počet zodpovědných výrobců se chce vymezit vůči těm podvodným, a tak vyhledávají cesty ke stvrzení jakosti svých produktů na tuzemských a mezinárodních trzích.

O autorovi| MIROSLAVA JŮNOVÁ, marketing manager, Bureau Veritas ČR

Mohlo by vás zajímat

  • Je o mě zájem, říká expremiér Jiří Paroubek v Euro TV

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

Hry pro příležitostné hráče