Čekání na milion

24. února 2014, 00:00 - Vadim Fojtík
24. února 2014, 00:00

Společnost Energetické centrum jsme převzali v dezolátním stavu. Zvažovali jsme i trestní oznámení, tvrdí jednatel společnosti Bohemia Energy

Když v roce 2005 Jiří Písařík zakládal společnost Bohemia Energy, málokdo předpokládal, že se firma postupem času vypracuje na post čtvrtého největšího prodejce energií v České republice. „Již několikátý rok po sobě na vánočním večírku říkám zaměstnancům, že jsme měli rekordní rok. Budu muset vymyslet něco jiného, začíná to být klišé,“ říká jednatel Bohemie Energy Písařík. Firma aktuálně zvažuje, že vstoupí do dalšího oboru, teplárenství, a podala již nabídku na koupi dvou menších teplárenských zdrojů.

* Tvrdíte, že loňský rok byl pro Bohemii Energy rekordní, jaký jste měli zisk?

Hospodářský výsledek nezveřejňujeme, obrat celé skupiny v roce 2013 dosáhl 10,5 miliardy korun. V letošním roce se chceme dostat k 13 miliardám korun. Loni jsme koupili firmu Energetické centrum, akvizice se v obratu Bohemie Energy naplno projeví až letos, jsou to nějaké dvě až 2,5 miliardy navíc.

* O společnosti Energetické centrum se na trhu hovořilo jako o firmě vybrakované jejími původními majiteli. Souhlasíte?

Ano, byla, a to docela hodně. Firmu jsme přebírali v dost dezolátním stavu. V této souvislosti bych si troufl použít i termín rozkradená. Trvalo nám půl roku, než jsme Energetické centrum restrukturalizovali, zachránili, co se dalo, a vytvořili ziskovou firmu, která nabízí špičkovou péči.

* Chystáte se podat na někoho z původních majitelů nebo vedení trestní oznámení?

Nechystáme, věděli jsme, že kupujeme firmu v neutěšeném stavu. O tom, jak moc je ten stav dezolátní, jsme se přesvědčili až posléze a v ten okamžik jsme měli v plánu trestní oznámení podat. Nakonec jsme se rozhodli, že se raději budeme věnovat rozvoji společnosti než se s někým deset let soudit. Pořád si myslím, že investice, kterou jsme do akvizice Energetického centra vložili, je návratná.

* Kolika klientům dodáváte energie?

V současnosti obsluhujeme 800 tisíc aktivních míst, a to za Českou republiku a Slovensko dohromady.

* Kolik elektřiny a zemního plynu prodáte?

U elektřiny je to lehce přes 1,5 terawatthodiny, u zemního plynu asi 3,5 terawatthodiny ročně.

* Jaký je cílový stav pro letošní rok, co se týká počtu odběratelů?

Chceme se dostat na číslo milion klientů. Nejsem si ale jistý, zda se nám to podaří ještě letos, tedy pokud neuděláme nějakou akvizici. Získávat nové klienty je stále komplikovanější a dražší. Trh se dost uzavřel tím, jak hodně odběratelů podepsalo s dodavateli dlouhodobé fixní smlouvy. Dnes je má takhle podepsané asi půlka trhu. Tomu, že se nám podaří letos dostat na milion odběratelů bez akvizice, dávám asi pětiprocentní šanci.

* S kým o možné akvizici vyjednáváte?

Počítáme s tím, že se budeme ucházet o obchodní část Pražské plynárenské. Jen čekáme, až prodávající, hlavní město Praha, nějakým způsobem soutěž připraví a vyhlásí. Na případnou akvizici již máme připravené financování. Na trhu máme i další akviziční cíle, ale zatím je vše velmi neurčité.

* Pokud akvizice nedopadne, kolik nových klientů letos získáte?

Za rok jsme schopni získat zhruba 80 tisíc nových míst. Samozřejmě se zvětšujícím se portfoliem roste i počet odcházejících zákazníků, to je přirozený cyklus. Obecně platí, že čím více máte klientů, tím víc musíte prodávat.

* Komu seberete nejvíc klientů, velkým, nebo naopak malým obchodníkům?

Zhruba dvě třetiny nových zákazníků přicházejí od největších obchodníků a přibližně třetina od alternativních.

* Stále se hovoří o neetickém chování některých prodejců energií, relativně často se v této souvislosti objevuje i jméno Bohemia Energy…

To si nemyslím. Jistě že využíváme přímý prodej – v té podobě, v níž jej využíváme, je vcelku bezproblémový a funguje. Pokud se některý z obchodníků například objeví v místech, kde je zakázán přímý prodej, tak jej za to trestáme. Obchodníci nejsou přímo našimi zaměstnanci, nicmémě musejí dodržovat přísný etický kodex, jak naše produkty nabízet.

* Jak vysoké jsou náklady na akvizici jednoho klienta přes přímý prodej?

V řádech tisíců korun. Náklady jsou hraniční. U klientů, které ihned získáte a zaktivujete, je to v pohodě. Bohužel, mnoho z nich má ale ještě dva tři roky fixovanou platnou smlouvu s původním dodavatelem. Takového klienta musíte archivovat a čekat, až platnost původních smluv vyprší. Tenhle proces je poměrně náročný, i z toho důvodu si jej v tak velkém rozsahu mohou dovolit provozovat jen skutečně silní hráči. l

O autorovi| Vadim Fojtík, fojtik@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče