Budoucnost je v návodech na míru

15. června, 00:00 - Jiří Zatloukal
15. června, 00:00

Chceme napříč průmyslovými obory produkovat návody, které obsahují jen adekvátní informace ke konkrétnímu výrobku.

To je potenciál obrovských úspor pro výrobce a přidaná hodnota pro zákazníka, který se nemusí probírat velkým množstvím nepotřebných informací, říká Robert Domnosil, šéf kolínské společnosti Boom Tisk.

* Jste jedním z největších producentů digitálních a hybridních tiskovin ve střední Evropě. Co nejčastěji tisknete?

Tisk je pouze jednou z mnoha částí našeho portfolia, je ale pochopitelně nejvíc viditelný. Primárně zpracováváme variabilní data pro výrobu výpisů z bankovních účtů, direct mailu, 1 : 1 marketingu a „on demand“ návodů a manuálů. Digitální tisková produkce těchto produktů tvoří zhruba 80 procent naší výroby, 20 procent je pak klasická analogová ofsetová technologie, tedy tiskoviny zejména pro marketingové účely. V současné době tiskneme zhruba 25 milionů plnobarevných digitálních stran A4 měsíčně, z toho asi pět milionů stran A4 elektronicky, to jsou např. výpisy z účtů, které si zákazníci stahují z extranetových portálů bank.

* Mezi vaše zákazníky patří i Škoda Auto a velké maloobchodní řetězce. Co pro ně děláte?

Pro Škodu Auto vyrábíme digitálně jejich palubní literaturu, tedy návody do aut pro celosvětovou produkci automobilky. Do nedávné doby se tyto tiskoviny vyráběly klasickou ofsetovou technologií. Ale jak se postupně zvyšuje kvalita a rychlost digitální inkjetové technologie, i středně velké náklady se přesouvají na digitální tisk. Zdaleka přitom nejde jen o změnu tiskové technologie, podstata je v automatizaci celého procesu. Celý výrobní proces se nám inovační změnou podařilo snížit ze šesti kroků na dva. Produkční čas jsme zkrátili z pěti pracovních dní na dva. To znamená pro zákazníka obrovské možnosti úspor a zejména výrobu „just in time“. Manuály tak nevyrábíme ve velkém množství na sklad, ale každý týden dodáváme přesně dle odvolávek z výrobních pásů.

* A pokud jde o maloobchod?

Maloobchodní řetězce zažívají „boom“ ve sběru zákaznických dat pomocí tzv. věrnostních karet. Mají přesný přehled o tom, za co a kdy jejich zákazníci utrácejí. Tato data se poté vyhodnocují a koncovým zákazníkům řetězců pak v pravidelných intervalech (např. jednou kvartálně) zašleme výpisy z jejich karetních účtů včetně aktuálních slev výrobků, které často nakupují (tzv. 1 : 1 marketing). Ty jsou ve formě kuponů, které zákazník uplatní při placení. Úspěšnost tohoto řešení je velice vysoká, uplatní se v průměru 30 procent kuponů. Zde se tiskne 98 procent výpisů, elektronická komunikace zde hraje zanedbatelnou roli kvůli nízké účinnosti.

* Jaké má firma další plány?

Velice rozsáhlé. Nedávno jsme investovali do nových technologií takřka pět milionů eur. Mimo jiné jsme nainstalovali jako první ve střední Evropě nejrychlejší digitální rotačku na světě a kromě produkce pro středoevropský trh chystáme letos otevření zastoupení v Německu.

* Kde vidíte do budoucna největší potenciál pro rozvoj firmy?

Primárně ve dvou oblastech. Jednak již zmíněný 1 : 1 direct marketing a druhým pilířem jsou 1 : 1 manuály. Již nyní jsme technologicky vybaveni na výrobu manuálů, které budou obsahovat jen a pouze informace o konkrétním výrobku. Přiblížím to například na manuálu pro automobil. Dnes si objednáte např. vůz s manuální klimatizací, ale v návodu najdete rovněž popis pro automatickou verzi. To je zbytečné. My chceme napříč průmyslovými obory produkovat návody, které obsahují jen adekvátní informace ke konkrétnímu výrobku. To je potenciál obrovských úspor (např. počet tištěných stran) pro výrobce a přidaná hodnota pro zákazníka, který se nemusí probírat velkým množstvím nepotřebných informací.

* Jaké hospodářské výsledky jste měli loni?

V loňském roce se pohyboval obrat na úrovni 250 milionů korun, pro letošek máme v plánu překročit 300 milionů a zatím se nám tento záměr daří plnit.

O autorovi| Jiří Zatloukal, zatloukal@mf.cz

Mohlo by vás zajímat

 Nicolas Sarkozy

Sarkozy by se pokusil zvrátit brexit novou smlouvou o EU

Uber - označení nástupní plochy v americkém Portlandu

Uber chce globálně rozvážet jídlo. Vstoupí do více než dvacítky zemí

 Policie (ilustrační foto)

Zavedení kontroly hranic může trvat pět hodin, ukázalo cvičení

Řecké pobřeží (ilustrační obrázek)

Čedok vrací polovinu v Eso travel původnímu majiteli

 Radmila Kleslová (ANO)

Piráti žalují České dráhy. Kvůli Kleslové

Těžba ropy (ilustrační foto)

4 překážky na cestě ke stabilnímu trhu s ropou

  • James Cusumano: Pochybuji, že Elvis žije

  • Vlastimil Harapes: Nemám rád cyklostezky a nejraději bych…

  • František Stárek: Už jsem si myslel, že budu v klidu

  • Karolína Topolová: Dovoz ojetých aut se nevyplatí

  • Alexandra Kala: Sleva je u mě zakázané slovo

  • Radka Dohnalová: Lídři by měli rozvíjet své talenty a…

  • Václav Cílek: Vyhnuli jsme se Kurdistánu

  • Petr Lávička: České maso bývá předražené

  • Michal Horáček: Jen já a lidi

Hry pro příležitostné hráče