Bruselské metropění

06. května 2013, 00:00 - TOMÁŠ PIRKL
06. května 2013, 00:00

EUROGLOSA Hromadná doprava v Bruselu má k ideálu daleko. Na vině jsou z velké části zácpy a přecpané ulice. Nová studie společnosti TomTom dokonce tvrdí, že je belgická metropole nejucpanějším městem Evropy. Přijede­li tak autobus ve špičce v čas určený řádem, je to takřka důvodem k oslavě. Situace, kdy přijedou na zastávku po dlouhém čekání najednou tři i čtyři autobusy stejného čísla, jsou na běžném pořádku. O poznání lepší situace je v metru. To sice nemá trasy všude, ale jezdí spolehlivě, a navíc nabízí zajímavý bonus. Čekání na peronech zpříjemňuje hudba linoucí se ze staničních reproduktorů.

Nedávno mohli jásat příznivci Davida Bowieho.

V březnu se dopravní podnik dohodl s vydavateli jeho nového alba, které pak cestujícím přehrával. Ovšem ne každý je Bowieho fanouškem. Vzhledem k tomu, že v metrech se potkávají mladí i staří a příznivci různých stylů, nepřekvapí, že výběr skladeb občas vyvolává spory. Před dvěma lety došlo až k „národnostnímu“ tření. Stalo se tak v době, kdy se Belgie topila ve sporech hlavních jazykových komunit – Vlámů a francouzsky hovořících Valonů. Někteří vlámsky mluvící Bruselané si tehdy stěžovali na nevyrovnanost jazykové selekce písní.

Výběr songů se odvíjel od hitparád, jimž dominují anglické texty. Větší zastoupení ale měly i ty španělské, italské a francouzské a v tom byl zakopán pes. Vlámské písně chyběly či byly zastoupeny jen mizivě. Případem se musela zabývat i jedna z místních ministryň a chvíli se zdálo, že Jacques Brel a další frankofonní interpreti si v metru už neškrtnou, aby část populace nebyla zvýhodněna. Nakonec zvítězil zdravý rozum a zákaz Brela a spol. neprošel.

Po deváté večer se v metru hraje jen klasika. Jeden ze zaměstnanců mi vysvětloval, že je to kvůli tomu, že partičky, které na peronech sedávaly, tomuto druhu hudby neholdují, a raději než poslouchat smyčcový orchestr, se z metra přesunou jinam. Zda je to jediným důvodem nasazení klasiky, nevím. Každopádně hudba v bruselském metru je příjemným zpestřením cestování, kterým by se klidně mohla inspirovat i česká města.

O autorovi| TOMÁŠ PIRKL, spolupracovník redakce, Brusel

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Víte, kdo vlastní vaši banku? Ital, Rus, Rakušan, nebo Čech?
Jak napsat správně CV, aby vás pozvali na pohovor
Jak přijímat a posílat balíky do zahraničí aneb kdy se platí DPH a clo?
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Zdraží v roce 2018 energie? A je dobré si cenu elektřiny nebo plynu fixovat?
Auta
Hyundai ukázal nástupce vodíkového crossoveru ix35. Příští…
Volvo, Peugeot, Fiat a další vynechají autosalon ve Frankfurtu. Jsou to pro ně vyhozené peníze
Měření rychlosti na D1 v úseku Psáře – Soutice bezpečnost nezlepšilo a policie i MDČR to ví
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá, praktické ale moc není
Galerie na středu: Nejlevnější rychlá kombi s výkonem od 200 koní na českém trhu
Technologie
Firefox x64 už je pro uživatele Windows výchozí. Je bezpečnější a stabilnější
AMD Ryzen 3 1200 a 1300X – Čtyřjádra za skvělé ceny (uživatelská recenze)
Nejprodávanějším smartphonem světa je iPhone 7, nezměnil to ani Galaxy S8
Nokia 8 je tady. Znovuzrozená značka konečně představila špičkový telefon
GeForce na bázi Volty letos nebudou. Masová výroba na 12nm procesu začne koncem roku
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít