Bizjety krizi nepoznaly

29. dubna 2013, 00:00 - Jiří Červenka
29. dubna 2013, 00:00

Cestování vlastním tryskovým letounem je mezi českými byznysmeny stále oblíbenější. Častěji než za zábavou létají za obchodem.

Kam vyrazí pražský miliardář na lyže, když se mu v programu uvolní jedno odpoledne? Do Svatého Mořice.

Vlastnictví, nebo alespoň příležitostné pronajímání soukromého letounu se i v našich končinách stalo nedílnou součástí života ekonomických elit, a umožnilo tak v Praze zakořenit novému podnikatelskému odvětví.

„Naše firma patří k nejvýznamnějším v oboru soukromé letecké dopravy nejen v České republice a na Slovensku, ale v celé Evropě,“ tvrdí Vladimír Peták, generální ředitel společnosti ABS Jets. Tu založili v roce 2004 lidé okolo finanční skupiny J&T v podstatě jako servisní organizaci pro své vlastní dopravní potřeby. Dnes však ABS Jets zaměstnává 180 lidí a má základny v Praze i Bratislavě. Jako autorizovaný obchodní zástupce brazilské společnosti Embraer Executive Jets mimo jiné zajišťuje prodej letounů této značky v našem regionu.

Podle leteckého rejstříku ABS Jets aktuálně vlastní tři letadla, ve všech případech se jedná o typ Embraer EMB-135. Stroj známý spíše pod obchodním označením Legacy 600 má akční rádius přes 6000 kilometrů. To mu umožňuje doletět bez mezipřistání do evropských destinací, ale také třeba do populární Dubaje, podstatné části severní Afriky či na východ Kanady.

Podobně jako jiné obchodní tryskové letouny své třídy navíc může létat ve výšce přes 40 tisíc stop (12 192 metrů), což je hned dvojnásob výhodné. Vyhne se tím totiž mnohdy velice hustému provozu velkých dopravních letadel a ve větší výšce může letět rychleji s menší spotřebou, protože je tam řidší vzduch.

ABS Jets nicméně podle rejstříku provozuje také letadla jiných vlastníků, což potvrzuje i Peták: „Flotilu ABS Jets tvoří celkem sedm letadel, pět jetů Embraer Legacy 600, Bombardier Learjet 60 XR a Embraer Phenom 300.“ Z daňových i technických důvodů je oddělení vlastníka a provozovatele u soukromých letadel běžné. Například charterová společnost Travel Service provozuje kromě flotily dopravních Boeingů 737 také tři menší tryskáče Cessna 680. Dva patří firmě UG Jet a jeden je napsán na mateřský holding Unimex Group, jehož většinovým majitelem je finančník Jiří Šimáně.

Vyšší třída Většina „bizjetů“ s českou registrací fakticky patří lidem, kteří se pravidelně objevují v různých žebříčcích nejbohatších Čechů. Pronajímání volné letové kapacity prostřednictvím účelové firmy je racionální způsob, jak získat zpět část vysokých nákladů na pořízení, provoz a údržbu letounu. Není těžké dovtípit se, kdo asi bude nejčastějším uživatelem Embraeru Legacy 600 provozovaného společností Grossmann Jet Service, jejímž většinovým vlastníkem je firma KKCG Investments Karla Komárka. Stačí se podívat na registraci stroje: OK-KKG. Lubo Sabo, marketingový ředitel Grossmann Jet Service, říká, že cesty pro byznysovou klientelu tvoří asi 67 procent všech letů, které firma zajišťuje. Poměrně vysokých 18 procent připadá na zákazníky z kategorie celebrit a 14 procent jsou lety uskutečněné na objednávku soukromých osob.

Někteří majitelé mají stroj registrovaný v zahraničí, například Boeing 737 BBJ (Boeing Business Jet) ve službách Petra Kellnera je evidovaný na karibském ostrově Aruba. Jedná se o letoun ještě vyšší třídy než embraery jiných tuzemských byznysmenů. Technicky se v podstatě neliší od osobních verzí řady 737, která je nejrozšířenějším typem dopravního letadla na světě. Většina z nás s ním alespoň jednou letěla na dovolenou. Od ekvivalentního linkového typu 737-700 se Kellnerův stroj liší zejména přídavnými nádržemi pro větší dolet a VIP interiérem s luxusním sociálním, odpočinkovým i hygienickým zázemím.

Díky palubnímu odpovídači ADS-B, který využívají také dopravní letadla, bylo donedávna možné pohyby Kellnerova boeingu sledovat prostřednictvím internetových služeb typu FlightRadar24.com. Zájemce o životní styl elit tak mohl snadno zjistit, že boeing s registrací P4-NGK několikrát do roka létá do Karibiku či na Maledivy, kde zůstává celé týdny, ale často míří také do typických byznysových destinací od Londýna po Kanton.

Letadla stačí jen „kousek“ Jinou podobu soukromého létání představuje částečné vlastnictví letounu. Podle Joanny Derainové, viceprezidentky NetJets Europe pro styk s veřejností, je tento model vhodný pro lidi, kteří nepoužívají letadlo příliš často. „Flexibilita frakčního vlastnictví je velmi výhodná pro byznysmeny i jednotlivce, kteří potřebují cestovat soukromě, ale nelétají dost často na to, aby se jim vyplatilo investovat do vlastního stroje a posádky,“ řekla Derainová týdeníku Euro.

Být pouze částečným vlastníkem letadla přitom nemusí znamenat žádný zásadní handicap. NetJets Europe garantuje přistavení letounu do deseti hodin, létá na tisíc letišť po celém světadílu a klientům nabízí různé balíčky podle přepokládaného počtu letových hodin. Mezi klienty je i 35 osob z České republiky.

Firma NetJets, za níž stojí známý investor Warren Buffett, uplatnila svůj obchodní model nejprve ve Spojených státech a do Evropy s ním přišla v roce 1996. Právě USA s hustou sítí letišť, velkými vzdálenostmi a bohatou ekonomikou je region byznysovému létání zaslíbený, jak zdůrazňuje Vladimír Peták z ABS Jets. V šedesátých letech se tam tento obor zrodil a z přibližně 18 tisíc soukromých tryskových letadel, která jsou dnes na světě registrovaná, jich 70 procent létá právě v Severní Americe.

„Mekkou pro byznys jety jsou Spojené státy, kde se nachází největší podíl provozovatelů, uskutečňuje se tam největší počet letů. Migrace v Severní Americe je určitým stabilizátorem fungování ekonomiky, přičemž tento způsob přepravy ekonomiku podporuje a současně k ní přispívá,“ říká Peták. Sabo z Grossmann Jet Service doplňuje, že v Česku je takových letadel asi dvacítka.

Ve vzduchu do dvou hodin V pozemních službách se cesta soukromým tryskáčem od té linkové zase tolik neliší. Většina majitelů před pořízením nebo pronájmem vlastního letadla cestovala první třídou a už z té byli zvyklí, že na letišti čekají v oddělených prostorách a k letadlu je přiveze limuzína. Zásadní rozdíl je ovšem v rychlosti.

Například Grossmann uvádí, že zvládne uskutečnit let do dvou hodin od objednávky. Klient přijíždí na letiště zpravidla patnáct minut před startem.

Oproti pomalejším letadlům s pístovými či turbovrtulovými modely nebývá zcela obvyklé, aby si klient pilotoval tryskáč sám. A to bez ohledu na to, zda je jeho faktickým majitelem, dlouhodobým nebo dočasným nájemcem. Certifikaci pro řízení jedním pilotem mají totiž jen některé modely bizjetů, zpravidla ty menší a lehčí. A pokud je let oficiálně poskytován za úplatu, což je v podstatě vždy, musí v kokpitu sedět posádka s licencemi obchodního pilota. Soukromé tryskáče jsou tedy pro své majitele skutečně dopravním prostředkem, nikoli koníčkem.

Mediálně známé výjimky se přesto najdou. Ivo Lukačovič, majitel firmy Seznam.cz a letecký nadšenec, vlastní mimo jiné Cessnu Citation CJ2+. Americký herec John Travolta má tryskových letounů hned pět, mezi nimi i starší dopravní Boeing 707. A Bruce Dickinson, zpěvák kdysi slavné metalové kapely Iron Maiden, dokonce pravidelně létal jako kapitán Boeingu 757 u již zaniklé charterové společnosti Astraeus.

Na lyže za třicet tisíc Kam klienti tuzemských provozovatelů nejčastěji míří? Zástupci všech společností, s nimiž týdeník Euro hovořil, se shodují na třech konkrétních destinacích: Moskva, Paříž, Londýn. Teprve po nich přicházejí populární odpočinkové cíle typu Dubaje, evropských lyžařských středisek nebo tropických ostrovů. Téměř polovina letů v režii Grossmann Jet Service je kratší než 450 kilometrů, naopak letů s délkou přes 2000 kilometrů je pouhých deset procent. Velkou roli v rozhodování zákazníků patrně hraje časová úspora, respektive zvýšení produktivity. Dvě třetiny letů se totiž uskutečňují mezi místy, kam běžné aerolinky nelétají.

Cenová náročnost létání soukromým tryskáčem se dramaticky proměňuje v závislosti na velikosti letadla a vlastnickém modelu. NetJets Europe nabízí svým klientům kartu Private Jet, která stojí 143 tisíc eur a opravňuje je k čerpání 25 letových hodin stroje kategorie „light jet“. Jejími typickými představiteli jsou Hawker 400 nebo Cessna Citation Bravo. Je nutno brát v úvahu, že na pohled velmi vysoká částka obsahuje poměrnou část nákladů na pořízení, údržbu a amortizaci stroje, posádku a pozemní zajištění.

ABS Jets nenabízí frakční vlastnictví, ale pronájem letadla včetně posádky na potřebnou dobu. Například jednodenní cesta do Bruselu šestimístnou Cessnou Citation CJ3 vyjde na 175 000 korun. Víkendový pronájem menšího letounu Citation Mustang pro rodinný výlet na lyže do Innsbrucku lze pořídit za rovných sto dvacet tisíc. Při plné obsazenosti to v obou případech dělá necelých třicet tisíc na osobu.

„Poptávku buď jednoduše vyplníte na našem webu, nebo zavoláte našim obchodníkům, kteří s vámi upřesní požadavek na let, aby mohli připravit kalkulaci,“ vysvětluje Peták. Na úvod podle něj stačí hrubá představa o tom, kdy, v jakém počtu a kam chce klient letět. Záleží na tom, kolik lidí letí, s jakým množstvím zavazadel, jaké je cílové letiště.

„Všechny tyto faktory kalkulaci ovlivňují, proto není možné ihned odeslat přesnou odpověď.

Nicméně v několika minutách vás náš tým s cenou letu kontaktuje,“ poodhaluje Peták, jakým způsobem se v jeho oboru sestavují cenové nabídky.

Soukromých letů přibývá V Praze se soukromé lety odbavují z Terminálu 3 v jižní části letiště. Podle tiskové mluvčí Letiště Václava Havla Praha Evy Krejčí bylo v roce 2012 v Ruzyni odbaveno celkem 9836 privátních letů, což představuje zhruba 7,5 procenta z celkového počtu.

V tomto čísle se ovšem skryjí i výpravy sportovních týmů, chartery s novináři či běžné obchodní cesty tuzemských i zahraničních manažerů.

Krejčí říká, že loňský rok byl co do počtu soukromých letů na úrovni roku 2011, ale předtím jejich počet každoročně narůstal od roku 2009. Na rozdíl od většiny západního světa se tedy soukromé létání v našem regionu ukázalo vůči hospodářskému útlumu pozoruhodně imunní.

Byznys v dobré kondici

Nejprodávanější bizjety v roce 2012 (počty kusů)

Gulfstream G550 54

Bombardier Challenger 300 48

Embraer Phenom 300 48

Cessna Citation CJ4 44

Gulfstream G450 41

Cessna Citation Mustang 38

Zdroj: General Aviation Manufacturers Association (GAMA)

Od cessny po boeing

Kterými tryskáči létají čeští byznysmeni?

Model Cessna Citation CJ2+

Registrace OK-ILA

Max. vzletová hmotnost (kg) 5670

Rozpětí (m) 15,2

Max. dolet (km) 2987

Dostup (m) 13 716

Max. cestovní rychlost (km/h) 774

Orientační cena sériové verze (mil. Kč) 130

Provozovatel Letecké muzeum Točná

S kým je spojován Ivo Lukačovič

Cessna Citation Sovereign Embraer Legacy 600*

OK-UNI OK-KKG

13 744 22 500

19,3 21,17

5273 6297

14 000 12 496

848 834

360 550

Travel Service Grossmann Jet Service

Jiří Šimáně Karel Komárek

Boeing 737-7HZ BBJ

P4-NGK

77 560

35,8

11 480

12 496

890

1100

Itera Holdings

Petr Kellner

*Tento typ je v ČR velmi oblíbený. Kromě Komárka jím létají mj. Pavel Tykač, Patrik Tkáč a podle serveru FirstClass.cz nově i Daniel Křetínský.

Zdroj: archiv autora

Není bizjet jako bizjet Tryskové letouny jsou právem považovány za vrcholnou formu cestování. Nabízejí vyšší rychlost a větší akční rádius než turbovrtulová či vrtulová letadla. I mezi bizjety však existují obrovské rozdíly. Například dvanáctimetrová Cessna Citation Mustang z třídy VLJ (very light jet) má nosnost 1142 kilogramů, dolet 2161 kilometrů a cenu 2,65 milionu dolarů (cca 53 milionů korun). Opačný extrém představuje Airbus ACJ380. VIP verze modelu A380, který v civilním provedení pojme až 853 cestujících, má dolet 17 300 kilometrů a maximální vzletovou hmotnost 560 tun.

Zatím jediný existující stroj tohoto typu si objednal saúdský princ Al-Valíd bin Talál, který ho nechal ve specializované firmě přestavět na luxusní „létající palác“. Celkové náklady podle zahraničních médií přesáhly půl miliardy dolarů (cca 10 miliard korun).

V letadle se nachází mimo jiné garáž pro dva vozy Rolls-Royce, pět ložnic s dvojpostelemi, koncertní síň, průhledné podlahy nebo parní lázeň. Finanční ředitel bin Találovy společnosti Kingdom Holding Company nicméně letos v únoru v rozhovoru pro arabský týdeník Arabian Business prozradil, že princ svůj airbus prodal nejmenovanému zájemci.

Většina „bizjetů“ s českou registrací fakticky patří lidem, kteří se pravidelně objevují v žebříčcích nejbohatších Čechů. Být částečným vlastníkem letadla nemusí představovat handicap. Letoun je přistaven do deseti hodin od objednání.

O autorovi| Jiří Červenka • spolupracovník redakce

Mohlo by vás zajímat

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

  • Daniel Stein Kubín: Slova jsou jen slova, surf a poušť…

Hry pro příležitostné hráče