Bič a malej dvorek

03. března 2014, 00:00 - PAVEL PÁRAL
03. března 2014, 00:00

Jako obvykle zvítězila řevnivost dvou úřadů a nyní to může tuhle zemi stát hezkých pár miliard

Denně hledáme za vším, co v téhle zemi nefunguje, podvody, korupci a další lumpárny. Ne že bychom se úplně pletli a tato země byla rájem poctivosti. Nicméně lze s dosti velkou jistotou tvrdit, že za většinou našich problémů je lenost, šlendrián, nezodpovědnost, malicherné třenice o kompetence a spousta podobných jevů, které nás stojí ve skutečnosti násobně více než opravdová zločinnost bílých límečků.

Směrnice o posuzování vlivu staveb na životní prostředí (EIA), jíž se týká hlavní téma tohoto vydání týdeníku Euro, je toho jasným dokladem. To, že nemáme legislativně upravenou EIA tak, aby byla kompatibilní s legislativou Evropské unie, a mohli jsme tedy stavby bez obav financovat z evropských peněz, není ničím jiným než projevem nezodpovědnosti a lenosti státní administrativy.

Politickou reprezentaci z toho asi nelze vyvinit. Skutečnost, že vliv na životní prostředí má být posuzován u stavby, jaká se nakonec realizuje, a ne u té, která je teprve v prvním projektu, jenž se bude ještě několikrát měnit, by měla být zjevná i ne zcela bystrému ministrovi. Nicméně je to především úkol úředníků, aby dali pravidla do pořádku a připravili nějaké legislativně průchodné řešení, které bude fungovat. Jenže jako obvykle zvítězila řevnivost dvou úřadů a nyní to může tuhle zemi stát hezkých pár miliard. Teď se bude improvizovat a vymýšlet nějaké rychlé řešení, které sice uspokojí byrokraty v Unii, ale jinak to téhle zemi nepomůže.

On totiž celý proces povolování staveb, soutěžení dodavatelů a samotná výstavba jsou u nás tak komplikované a snadno sabotovatelné nejen různými zelenými či jinými občanskými aktivitami, ale také skupinami s často poněkud nekalými obchodními zájmy, že jde o jeden z největších problémů v našem podnikatelském prostředí a bezpochyby to brzdí ekonomiku.

Má smysl se tím zabývat především kvůli fungování státní správy, nebo spíše jejímu nefungování. Jestliže se nyní služebním zákonem zakonzervuje tento stav a toto obsazení úřadů, bude to zdaleka nejhorší dědictví, jaké nám po současné vládě zbude. Ono totiž není až tak důležité, nakolik je státní správa pod vlivem politiků a jak se střídají náměstci, jako je podstatné, aby fungovala a ti lidé za naše peníze odváděli kvalitní práci, což v současnosti rozhodně tvrdit nelze.

Takže více než služební zákon je zde třeba, jak říkaly naše babičky, bič a malej dvorek.

Jinak o smyslu miliard z Bruselu lze celkem úspěšně pochybovat. Celý koncept evropských fondů, které mají přispívat k vyrovnávání ekonomické vyspělosti členských zemí, je velmi problematický a ve valné většině případů nefunguje. A nejde ani tak o to, že snadno nabyté peníze se také dají snadno rozkrást. To se děje a dít bude. Hlavním problémem je to, že se prakticky na deset let dopředu narýsují dotační programy, kterých je nutné se pak držet jako komunistických pětiletek bez ohledu na velmi častou potřebu změnit priority.

Vláda tak sice dostane třeba sto miliard ročně, ale přitom do té kasy nejdříve nasype čtyřicet miliard vlastních a dalších třicet až čtyřicet miliard potřebuje na spolufinancování projektů, které se často realizují se zdůvodněním „přece ty peníze v Bruselu nenecháme“, a nikoli proto, že by to posunulo českou ekonomiku někam dopředu. No a potom je třeba započítat provoz a údržbu všech těch záležitostí, bez nichž bychom se často velmi dobře obešli.

O autorovi| PAVEL PÁRAL paralp@mf.cz

Hodnocení

Zaujala Vás tato zpráva?
Ohodnoťte ji

Loading

Děkujeme za Vaše hodnocení

Komentáře

Mohlo by vás zajímat

Finance
Která 3 slova zachránila před pěti lety euro?
Zdraží v roce 2018 energie? A je dobré si cenu elektřiny nebo plynu fixovat?
Odstupné při odchodu z práce? 9 věcí, na které se každý ptá
Senátní výbor podpořil větší práva vlastníků bytů vůči neplatičům
Jak dlouho pracují Evropané na stát?
Auta
Sháníte dvanáctiválcové kombi? Aston Martin vám ho prodá,…
Galerie na středu: Nejlevnější rychlá kombi s výkonem od 200 koní na českém trhu
Honda Civic dostane naftový motor 1.6 i-DTEC. Koupíte ho ale až na jaře 2018
Řidičské průkazy: Skupiny, podskupiny, druhy vozidel a minimální věk pro udělení
BMW zveřejnilo první fotku nové Z4. Oficiálně se představí zítra
Technologie
Samsung za týden uvede Gear Fit 2 Pro, svůj nejlepší sportovní náramek
Tři virtuálové si chtěli nadále účtovat roamingové poplatky v EU
Razer Atheris je bezdrátová myš s údajně nejdelší výdrží na světě
Co čeká Radeony: GPU Navi má prý zvláštní jednotky pro AI, vynořil se další čip Vega
Google spustil nový webový chat. Nic neumí a bez mobilu stejně nefunguje
Hry pro příležitostné hráče
Zavřít