Bezpečnost stále dohání rozvoj technologií

09. června 2014, 00:00 -
09. června 2014, 00:00

Haim Dror, izraelský bezpečnostní guru * Vaše společnost se věnuje bezpečnosti už několik desítek let. Jak se za tu dobu tato oblast změnila?

Společnost Ness Technologies je globální IT společnost, Ness TSG je její součástí a zaměřuje se na obranu a kritické infrastruktury. Z hlediska vývoje se dá mluvit o třech obdobích. První z nich trvalo do roku 2000, byla to „naivní éra“, většina klientů, jako banky, podniky patřící do kritické infrastruktury státu či nižší a střední průmysl, nebrala bezpečnost vůbec v úvahu. Subjekty, které měly nějaké povědomí o bezpečnosti, investovaly spoustu peněz a zdrojů pro vyvinutí jedinečných a na míru šitých bezpečnostních produktů. Tyto organizace se však zaměřovaly především na externí hrozby, těm vnitřním věnovaly minimum pozornosti. Ve druhém období – po roce 2000 a „internetové horečce“ – následoval v oboru velký posun, a to především zvýšením povědomí o bezpečnosti. Nicméně požadavky klientů byly zaměřeny na bezpečnostní technologie, nikoli na řešení bezpečnosti. Třetí období nastalo po roce 2010 – tzv. Cyber Security Wave. Klienti už jsou vyspělí a poptávají bezpečnostní řešení, která zahrnují analýzu hrozeb a rizik, strategické plánování kybernetické bezpečnosti při jejich práci. Vnímají, že vše podléhá náhlým změnám v oblasti externích i interních hrozeb. A jako adekvátní odpověď na tyto hrozby už samozřejmě nestačí firewall, antivirus či zabezpečená identita. Proto klienti dnes hledají komplexní bezpečnostní služby – průzkumy, metodiky a školení, bezpečnostní politiky, operace, postupy…, finanční společnosti a organizace s kritickou infrastrukturou vyžadují digitální forenzní služby. Proto logicky přicházejí na řadu externí odborné týmy a outsourcing těchto služeb.

* Jaké jsou dnes nejčastější požadavky zákazníků v oblasti bezpečnosti?

Všichni zákazníci nejsou stejní. Někteří jsou si velmi vědomi kybernetické bezpečnosti. Tito klienti pak výrazně a strategicky investují do všech oblastí a domén bezpečnosti. Na druhé straně se setkáváme s klienty s nízkým povědomím o hrozbách. Ti mohou stále pracovat v nedůvěryhodných, nebo dokonce nezabezpečených prostředích. Nejhorší scénář se objevuje, pokud spravují databáze spojené s osobními údaji. S těmito zákazníky se setkáváme poté, co byli napadeni, a zejména pokud měl útok významný dopad na jejich podnikání, nebo dokonce ohrozil existenci podniku. Zdá se, že se nacházíme v „krizi důvěry“. Když si kupujeme auto, věříme, že je bezpečné a že je jeho výrobce spolehlivý a důvěryhodný. Nemáme však zdroje na kontrolu bezpečnosti auta ani neznáme investice výrobce do oblasti bezpečnosti. Přesto mu však věříme. Naše důvěra se ale musí opřít o relevantní regulace a systém vymáhání, který zajistí, aby výrobce dodržoval standardy, a pokud je nedodrží, požene jej k odpovědnosti. Důvěra, spolehlivost a víra jsou základem světa podnikání, jak jej známe. Stejné modely však v digitálním světě nefungují. Začíná to nespolehlivými produkty a infrastrukturami, které neustále vyžadují bezpečnostní aktualizace prostřednictvím produktů s pochybným zněním všeobecných obchodních podmínek. Soukromí zákazníka se tak stává komoditou, kterou společnosti a poskytovatelé služeb používají a prodávají bez vědomí zákazníka. IT společnosti navíc raději investují do nových funkcí namísto zabezpečení, protože funkcionalita prostě „prodává“, zatímco bezpečnost je pouze skrytá složka a zákazník ji často ani řádně neocení. Člověk se až musí divit, že regulace prakticky neexistovala a světelnými roky zaostávala za stále se zrychlujícím rozvojem technologií. Věříme, že to by se mělo změnit. A to se stane pouze tehdy, když vládní agentury a regulační orgány vezmou do svých rukou část zodpovědnosti za bezpečnost kyberprostoru. Dnešní „kultura nedůvěry“, která byla součástí pracovní kultury IT společností, pronikla také do dalších odvětví a oblastí, jako jsou finance, pojištění a komunikace… Její dopad můžeme pozorovat na různých aspektech našeho života, plynoucích z menšího důrazu na plánování do budoucna a z výroby neúplných produktů a služeb, což vede k mnohem zranitelnějším a méně bezpečným produktům.

* Na český trh uvádíte novou službu – Centrum kybernetické bezpečnosti (Cyber Security Center). Jak byste ji stručně představil?

Jak už jsem naznačil: technologie sama o sobě je nedostačující. Je potřeba holistický přístup opírající se o osvědčenou metodiku. A takový přístup vyžaduje dostatek zdrojů, což není jednoduché. Ness TSG založilo Centrum kybernetické bezpečnosti (CSC) právě za účelem vyřešení tohoto problému. Toto centrum nabízí zákazníkům, velkým i malým firmám, služby kybernetické bezpečnosti 24/7, upravené podle jejich požadavků. Služba zahrnuje ústřednu pro velení a řízení, inteligenční služby, monitoring, digitální forenzní laboratoř, zásahový tým 24/7, možnost konzultovat konkrétní problémy s bezpečnostními experty, sdílení a získávání relevantních informací z různých zdrojů, školení, cvičení a další služby. Každý zákazník si vybere pro sebe potřebné služby a na základě toho platí měsíční poplatky.

* Jaké jsou pro zákazníka hlavní přínosy tohoto modelu?

Zákazník může využít kompletní sadu služeb, která je upravena podle jeho specifických požadavků, a podle toho se odvíjí měsíční poplatek. Při porovnání ceny této služby s náklady, které by vznikly při vytvoření těchto funkcí přímo ve firmě, je výsledek zřejmý. Zákazník neporovnatelně výhodněji využívá našich osvědčených metod, koncepce a špičkových technologií a – to je asi nejdůležitější – tým našich zkušených odborníků.

* Jaké máte zkušenosti s touto nabídkou v Izraeli a v jiných zemích?

Služba je dostupná v Izraeli i v zahraničí. Naši zákazníci působí v různých sektorech – financích, maloobchodu, průmyslu… CSC nabízíme jako službu z Izraele nebo jako řešení dodávané přímo u zákazníka.

* V této oblasti trpí ČR nedostatkem odborníků. Můžete být vaše centrum řešením?

Podporujeme společné projekty a spolupráci s ostatními zeměmi i dalšími organizacemi a tím chceme umožnit všem stranám využít výhod a vzájemných silných stránek v různých oblastech působení. Jako součást této spolupráce nabízíme různá teoretická i praktická školení, navržená pro různé úrovně organizací od zaměstnanců až po management. Nábor a školení personálu na vysoké úrovni profesionality jsou výzvou, které jsme čelili také v Izraeli. Řešením je najmout schopné lidi s velkým potenciálem a poskytnout jim relevantní praktická školení potřebná k jejich přeměně v profesionály ve svém oboru. Tato školení zahrnují teoretické a technické přednášky, vyhrazená školení v jedinečných laboratorních prostředích, mnoho praktických činností a studium. Školení jsou rozvržena do bloků a skládají se z šesti měsíců vzdělávání na dálku a dále šestiměsíční stáže po boku zkušených odborníků na kybernetickou bezpečnost. l

Mohlo by vás zajímat

  • Pavel Ryba - muž, který Čechům prodá ročně tunu zlata

  • Majitel textilky Juta a senátor Hlavatý: V Senátu by…

  • Jan Hawelka: kavárenská hvězda z Mostu

  • Aleš Kučera: Chvíli potrvá, než se lidé naučí se státem…

  • Ondřej Kania: Otevřeme další dvě školy

  • Martin Burda: Bankám v Česku ujíždí vlak

  • Mnislav Zelený Atapana: Přítel amazonských indiánů

  • Jan Bílý: Nebuď uštvaný manažer. Buď král!

  • Jaroslav Žlábek: Na jedno nabití ujedeme 1000 kilometrů

Hry pro příležitostné hráče